Review: Tom Clancy’s: The Division (PS4)

• in je eentje minder impact in de game

De review is af en daarvoor hebben we er met z’n drieën wat mooie uren in zitten maar het was het helemaal waard!Medeschijver: Kevin Krechting

Edit Redactie: Helaas zijn onze gameplay video’s met uren materiaal momenteel niet beschikbaar op de cloud door een technische storing. We proberen z.s.m. alsnog deze video’s te uploaden!

Division opening
Welcome to the party!

Wat voor soort game is Division

Dit is geen Call of Duty en ook geen Battlefield! Het lijkt er niet op. Het enige wat deze game leent van de het populaire genre is dat het ook een shooter is met lekkere bediening. Het is een ARPG, Action Role Playing Game. Je kan het vergelijken met Diablo in een 3d wereld met een wapen in je hand. Het doel is missies halen tot het einde van het verhaallijn en daarna je character verbeteren door betere uitrusting te bemachtigen. Het verschil met Division met andere ARPG spellen die het geprobeerd hebben, is dat het zich afspeelt in een redelijk realistische setting.

Division sfeer2

‘Realistisch’ verhaal

Voor nu start je in New York waar je als nog niet geactiveerde agent bevind. De groep waar je tot behoort heet Division en houden zich niet aan de standaard regelgeving. Als Division agent ben je speciaal getraind tegen o.a. bio terroristische aanvallen. Je leeft je dagelijkse leven wellicht jarenlang als een normaal persoon maar als er echt stront aan de knikker is en de gewone overheid het niet kan handelen geeft de president het sein om The Divison leden te activeren die op hun eigen wijze het probleem oplossen. Directive 51 heet het order.

Na de uitbraak van het virus genaamd Green Poison of Dollar Flu op Black Friday in New York, ben je actief gesteld om weer orde te creëren in de nasleep van het virus. De stad is in total lockdown maar dat betekend dat iedereen binnen de quarantine zone zijn overgeleverd aan de grillen van de bendes die de stad hebben overgenomen aangezien de overheid zich grotendeels heeft teruggetrokken uit de binnenstad.

In New York zijn er dus al bendes ontstaan die controle hebben over bepaalde gebieden met kwade bedoelingen. Deze facties zijn de Cleaners, te herkennen aan hun liefde voor vlammenwerpers, de LMB (Last Man Batallion), een privéleger die het heft in eigen handen heeft genomen en de Rikers, een groep gevangenen die na de uitbraak voor zichzelf zijn begonnen.

Zoals eerder gezegd ben jij dus een lid van The Division. Maar jij bent niet als eerste gestuurd. Jij bent namelijk onderdeel van The Second Wave. Wat is er dan met de eerste gebeurd? Daar kom je langzaam aan achter waarom de First Wave er niet in is geslaagd om New York weer op orde te brengen.

Division - Abilities
Skill Tree met mods

Het leven als een agent

De eerste paar missies gaan erover om je HQ (hoofdkwartier) te unlocken en drie wings (vleugels) ervan. De drie wings zijn Medical, Technology en Security. Dit zijn ook meteen je drie skill trees die je hebt in de game. Iedere wing heeft zijn eigen speelstijl. Medical gaat erom dat je mede agents niet dood gaan. Duh.. Met de Tech wing focus je echt op max damage en de Security is een soort tankrole waardoor je veel schade kan incasseren en de vijanden voornamelijk met jou bezig zijn. Een schild en mobile cover zijn dan echt een must.

Deze drie wings kun je upgraden door punten te behalen in de desbetreffende missies en encounters. Met deze punten koop je afdelingen terug waardoor je skills, talents en perks unlocked.

Skills kun je gebruiken in combat, je kunt er twee selecteren om te gebruiken. Je kunt ook een mod (modificatie) op de skill gebruiken zodat je een betere variant van kunt gebruiken.

Dan heb je de talents, dit zijn passieve buffs die veelal gaan over je skills, bijvoorbeeld wanneer je een vijand uitschakelt zijn je skills sneller van cooldown. Als laatste zijn de perks, dit zijn passieve kleine buffs die veelal gaan over de hoeveelheid medkist die je kunt dragen, hoe lang een consumable actief blijft, welk level je luchtfilter is enz.

Hoe beter je wing hoe effectiever en beter je kan spelen dus. Wanneer je een wing volledig geüpgrade hebt dan verdien je de master mod voor je skills in die wing. Een krachtige extra mod die je skills nog krachtiger maakt.

Tijdens je wandeling van HQ of Safe House (hub waar meerdere spelers veilig van de buitenwereld verzamelen) naar missies kom je genoeg tegen wat niet direct te maken heeft met je uiteindelijke doel. Vaak groepen tegenstanders en op level 30 zijn deze tegenstanders gelukkig geschaald naar minimaal level 25.

Groepen

Het spel wordt pas echt goed als je met een groep bent. Dan begint het ook meer diepgang te krijgen. Je kunt flanken, tactieken uitvoeren, rollen verdelen enz. Het vormen van groepen is vrij eenvoudig en je hebt binnen een paar tellen een groep. Persoonlijk kies ik vaak als ik een spel de eerste keer wil uitspelen voor geen samenspel met anderen omdat ik wil genieten van het dialoog of video wat het verhaal verteld. Bij Division heb we  ervoor gekozen om de missies altijd met de drie redacteuren te spelen en de side missies soms solo en soms met anderen. Je mist namelijk niets aangezien het dialoog of de actie tijdens het spelen zijn en compleet zijn geïntegreerd.

Division - Zoom

Missies en collectibles

Als Division agent help je de JTF militairen weer controle te krijgen over bepaalde gebieden in New York. Naast de recht toe recht aan missies waarbij je een sectie van de map doorheen moet banen of een ‘eindbaas’ vermoorden, zijn er ook missies waar je munitie of personen moet beschermen waarbij je constant belaagd wordt. Dit zijn de zogenaamde encounters. Kleine missies die redelijk snel te behalen zijn en waardoor je ook punten verdiend voor 1 van je drie wings in je HQ.

Dan heb je nog de side missies die blueprints unlocken en natuurlijk XP en geld opleveren. Ben je nu echt een verzamelaar dan zijn er genoeg collectibles in de game. Vind neergestorte drones, smartphones, survival guides, incidents reports en Echo’s. Dit zijn opgenomen gebeurtenissen waar je middenin staat. Een mooie hollogram zeg maar.

Wanneer je alle encounters en side missies hebt gehaald dan kun je in de Security wing een afdeling aanschaffen waardoor al deze collectibles in het gebied onthult worden. Dus je hoeft je dan niet helemaal suf te zoeken, je kunt ze op de map vinden. Alleen vaak zitten ze wel redelijk verstopt in steegjes, daken, kamers en riolen. Dus je moet soms goed zoeken! Maar het is zeker de moeite waard want al deze informatie geeft een goed beeld weer hoe het was tijdens de uitbraak, mensen bellen elkaar in paniek op, zien Wall Street zakken etc. Mooie achtergrond informatie die de sfeer en het verhaal alleen maar ten goede komen.

Division - Sneeuw

Sfeer/omgeving

Zoals eerder genoemd loop je in New York rond. Alles ziet er winters en koud uit bijna beklemmend. Kleine details als lijkzakken in sommige gebouwen onderstrepen wat voor vreselijke gebeurtenis er heeft plaats gevonden. Soms vinden er ook heftige sneeuw buien plaats om de setting helemaal compleet te maken. New York leent zich perfect voor hoe je rond beweegt. Lange straten met hoge gebouwen en dan ook nog een ondergronds metro systeem. Dit geeft heerlijke gameplay met extra dimensies waar ook flink gebruik van gemaakt. In de lange straten dool je rond en wordt je soms verrast door vijanden die je staan op te wachten. De hoge gebouwen zijn gesloopt of gebarricadeerd waardoor je niet makkelijk bij een antenne op het dak die je moet reparen komt. Het metrostation is vergeleken met de straten veel benauwder waardoor je veel minder bepaalde tactieken kan uitvoeren als je tegenstander tegenkomt.

Division Map Daily

Endgame

Laatste missie gespeeld, check. Alle vleugels vrij gespeeld in HQ, check. Level 30 geworden, check. Nadat je 30 wordt krijg je een mooi scherm met doelen die ik natuurlijk weg drukte (niet handig). Dus wat nu? De kern van het spel is betere uitrusting zien te krijgen. Dit zorgt voor een langere levensduur van het spel. Naar mijn smaak het leukste gedeelte. In HQ maar eens kijken of er betere spullen te koop zijn. De gewone verkoper in HQ kan je voor geld dat je verzameld hebt gear kopen. Per dag verkoopt hij 1 speciale item. Dat schiet niet echt op zeker omdat ik al betere gear aan had. In de security wing is er een Advanced Weaponry Vendor te vinden. Deze verkoopt voor heel veel credits betere wapens. Net level 30 geworden heb je meestal niet genoeg om daar iets leuks te halen. Nog even HQ verder doorlopen want kon me herinneren dat in de Tech Wing ook iets vrij gespeeld had. De Special Gear Vendor kan je gear en blue prints kopen van veel hogere kwaliteit dan ik tot zover gezien had. Bingo, deze shit moest ik hebben maar had nog geen Phoenix Credits die nodig zijn. De Phoenix Credits zijn alleen verkrijgbaar door daily missies te doen of gele tegenstanders te verslaan met een speciale naam, named bosses worden ze ook wel genoemd. Er zijn tot zover altijd 3 missies beschikbaar per dag. Je moet hiervoor wel de moeilijkheidsgraad verhogen naar Hard of Challenging.

Division sfeer1

Darkzone PVP

Naast de gewone missies etc heb je ook de Dark Zone. Een gebied waar geen enkele regel geldt. Daarbinnen is alles wetteloos. Je vind daar de beste loot en de moeilijkste tegenstanders. De loot die je binnen verzameld kun je niet zomaar gebruiken. Je moet deze extracten d.m.v. een helikopter. Deze moet je oproepen in speciale pick up locaties. Dan moet je deze anderhalve minuut verdedigen om dan je zak met loot eraan te hangen. En dan pas is je loot veilig en wordt deze doorgezonden naar je stash. Je bank zeg maar. Deze procedure is omdat alle loot binnen de Dark Zone besmet is en dus eerst gereinigd moet worden. Ga je dood dan is de helft van je loot voor iedere agent op te rapen. Dit maakt het allemaal een stuk spannender. En vooral rond de extraction points is het soms kiele kiele. De tegenstanders kunnen met velen komen en er zijn ook andere agents die ook hun loot willen veilig stellen.

Een tip: Kijk altijd over je schouder als je in de buurt bent van andere agents. Want wie zegt dat zij niet op jouw loot uit zijn? Jazeker, het is een PVP zone! Je kunt namelijk andere agents neerschieten om hun loot te stelen. Je krijgt dan wel de status “Rogue”. Voor enkele minuten ben je vogelvrij verklaard en wil iedereen je neerknallen. Waarom? Nou omdat ze dit zonder consequentie kunnen doen, er nog eens dikke xp en geld mee verdienen valt en natuurlijk ook om jouw loot te stelen. Het wordt dus vaak een ware manhunt mocht je per ongeluk (of bewust) iemand beschieten en je gaat Rogue. Rogue gaan kan best leuk zijn. Maar onze tip is wel om er een andere char voor te gebruiken dan je main char. Ga je namelijk dood als Rogue agent dan ben je een berg xp en geld kwijt en wordt je ongeveer een uur tot anderhalf uur terug geworpen in de voortgang. Dus, of je moet er zeker van zijn dat je met 4 man bent en je tegen een stootje kunt of je moet er niet aan beginnen. Mocht je cooldown als Rogue agent aflopen dan krijg je wel een mooi geldbedrag van je bounty die je op je hoofd had staan. Maar al met al is het meestal niet het risico waard om Rogue te gaan want meestal trek je aan het kortste touwtje. En dit hebben we al meerdere malen ondervonden! In de Beta probeerden mensen je een oor aan te naaien door voor je te gaan lopen wanneer je een vijand aan het beschieten was. Je werd dan meteen Rogue. Nu heb je wel wat meer kogels nodig om Rogue te gaan gelukkig maar je hebt altijd mensen erbij zitten die je wel 5 minuten achtervolgen om te proberen je kogels te koppen. Achja kinderen heb je er altijd bij zitten!

Verder in de Dark Zone heb je Dark Keys waarmee je kisten kunt openen. Vele kisten hebben een lvl requirment nodig. Jazeker, je hebt naast je gewone level ook een Dark Zone level. Dit gebruikt je om betere kisten open te maken en Dark Zone gear te kopen bij de vendors in en rondom de Dark Zone.

Division Crafting

Crafting

Los van de gelukkige uitrusting die je kan bemachtigen door tegenstanders te verslaan of bij een verkoper een leuk stukje te kopen zijn de betere uitrusting verkrijgbaar via Crafting. Het zelf maken van je uitrusting geeft je namelijk de mogelijkheid om de ‘perfecte’ eigenschappen op je nieuw gecreëerde uitrusting te verkrijgen. Je kan immers blijven maken tot je dat haleluja moment hebt dat de zon en de maan, mars, venus het hele universum in 1 rechte lijn staan en tegelijk je uitrusting maximale stats en maximale damage en de perfecte eigenschappen bezit. Dit gaat natuurlijk niet gebeuren, maar je kan altijd hopen! Om uitrusting te kunnen maken heb je eerst een blue print nodig. De kans heb je om ze te krijgen van missies of het verslaan van named bosses. Natuurlijk zijn er ook goede blue prints te koop bij de Special Gear Vendor in de Tech Wing voor Phoenix Credits.

Ga nou niet denken dat je totaal niks hebt aan al die groen, blauw, paarse items die je tijdens je missies of in de darkzone verzameld hebt. Deze kan je Deconstructen oftewel uit elkaar halen. De crafting parts die overblijven zijn benodigd voor je high end blue prints.

Begin van..

Als je loslaat dat er nog uitbreidingen aan gaan komen, mogelijk identiek als opzet zoals bij Destiny, en de game beoordeeld alleen om de verhaallijn en alle mogelijkheden die het nu bied dan is Division nu al zeer geslaagd en volledig spel. Ik heb zelf een redelijke hekel aan spellen die half neergezet worden waarbij de uitbreidingen bij elkaar opgeteld pas 1 spel maken. Bij Division kan ik bijna niet wachten met wat ze nog meer van plan zijn. De hoop mag ik uitspreken dat ze daarin dezelfde kwaliteit blijven behouden zoals nu het spel uitgevoerd is met leuke nieuwe uitdagingen. Maar ook het verhaallijn ben ik zeer benieuwd naar aangezien het maar een klein onderdeel is van wat er in de wereld is gebeurd. Het gerucht op dit moment is dat er uitdaging in de aankomende patch gaat komen in de vorm van Incursions, een soort hogere moeilijkheidsgraad Mission voor minimaal 4 personen. Minimaal 4, dus wellicht dan ook meer dan 4 ;)?