Review: The Visit (Blu-ray/DVD)

Frank van den Berg beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• Levensecht in beeld gebracht.
  • Geloofwaardig verhaal.
  • Eng èn leuk.

• Jammer dat ie afgelopen was.

Opa en oma zouden het leuk vinden als de kleinkinderen eens bij hun op bezoek zouden komen. Hun moeder, die haar ouders al 15 jaar niet gezien heeft, vindt het goed. Zo kan ze tenslotte er ook even tussenuit met haar nieuwe vriend. En de kinderen, ja, die hebben er zin in.

Het meisje van het stel, Becca gespeeld door Olivia DeJonge, besluit van dit gebeuren een documentaire te maken. Haar broertje, Tyler gespeeld door Ed Oxenbould, is een 13 jarig opdondertje dat graag rapt, iets dat hij in de film regelmatig mag doen. Hun vader heeft hun moeder, gespeeld door Kathryn Hahn, verlaten voor een andere vrouw en is ermee verhuisd naar een andere staat. De absentie van een vaderfiguur in het leven van de kinderen speelt in de film een grote rol. En natuurlijk willen ze tijdens The Visit ook te weten komen waarom hun moeder haar ouders nooit meer ziet. Eenmaal bij opa en oma aangekomen blijkt dat een en ander toch net even anders uitpakt dan de kinderen gedacht hadden. The Visit is op deze plekken niet echt een plek waar je je als kind wilt begeven. Oma lijdt aan een zeldzame aandoening genaamd ‘Sundowning’ en opa is incontinent en schaamt zich daar zeer voor. Zo ontdekken de kinderen steeds meer eigenaardigheden die gaandeweg ook een steeds groter gevaar vormen.

scene the visit scene3 the visit

Mening

The Visit is een zogenaamde ‘found footage’ film, wat inhoud dat je als kijker naar zelfgemaakte opnames zit te kijken. Althans, dat moet zo lijken want de beelden in de film zijn daar eigenlijk om heel eerlijk te zijn een beetje te gelikt voor. Maar eenmaal over die drempel weet M. Night Shyamalan er een beklemmende film van te maken. In de ‘Making Of’ kun je zien waarom hij The Visit wilde maken en wat Hollywood de afgelopen jaren van hem geëist heeft. Met het geld dat hij verdiende met After Earth produceerde hij The Visit en zorgde er op die manier voor dat er geen pottenkijkers over zijn schouder mee stonden te gluren. Zonder te overdrijven neemt hij de tijd om zijn verhaal stevig in de steigers te zetten. Zo vertellen alle karakters waar ze op dit moment in hun leven mee zitten en wordt het verhaal van de vader die het jonge gezin heeft verlaten een karakter op zich. Nauwkeurig slaat Shyamalan iedere pagina pas om als het tijd is en stap voor stap neemt hij ons dieper mee het verhaal in. We kennen zijn films natuurlijk van de briljante twists die er in zitten. The Sixth Sense en Signs zijn daar goede voorbeelden van. Ook hier zien we weer een mooie plot maar die ligt er niet zo dik bovenop als in zijn eerdere werk. Als de schrijver, regisseur en producent de vrijheid krijgen om te maken wat ze artistiek gezien voor ogen hebben krijg je een prachtfilm als The Visit. Goed geacteerd, vooral de jonge Ed Oxenbould worstelend met smetvrees, doet het erg goed, en stijlvol gefilmd met de juiste soundtrack.

The Making of The Visit, Deleted Scenes, Alternate Ending, Becca’s Photos.

The Visit is vanaf 16 Maart te koop op Blu-ray/DVD bij de bekende verkoop adressen. Bedankt TripleP voor het recensie exemplaar.