Review: Pokken Tournament (Wii U)

• Phase Shift
  • New battle style

• Weinig playable characters
  • Weinig Tekken in Pokken
  • Niet levelen/moves leren
  • Geen DLC

Pokken staat voor een ijzersterke combinatie van Pokémon VS Tekken. Fans over de hele wereld vragen al jaren naar een fysieke vechtgame waar de pocketmonsters één tegen één strijden. Is Pokken Tournament het antwoord op die vraag of is het maar een Pokkenspel?

Pokkenspel, hij maakt ‘em gewoon! Het juiste antwoord is dat Pokken Tournament niet echt het langverwachte juweeltje is, uit de Pokémon branche. Een zeer vermakelijke button smasher, dat is het op z’n minst wel. Voor mij persoonlijk is het een grafisch hoogstandje op Nintendo gebied en een lust voor het oog om te genieten van de 3D monsters. Was dit waar fans naar uitkeken? Naar mijn idee waren Pokémon fans juist meer zoekende naar een game die in 3D / full HD de turn based battles in een smoother jasje zouden steken. In zo’n gevecht zouden aanvallen vloeiender lopen, zelfs met actieknoppen te bedienden zijn en dan door middel van verdedigen, schade beperkt zou blijven. Pokken doet dit alles ook wel, maar op een heel andere manier.

pokken2

Mijn eerste reactie als Tekken fan was: ”YEEUUUUUUS!!!!” Een soort oerkreet die steeds gewelddadiger klonk naarmate het duurde. Ik ben namelijk een fervent Tekken speler die al drie jaar wacht op een fatsoenlijke Tekken game op de PS4. Ik zag in gedachten al een Pikachu met de combo’s van Kazuya, Bryan of Heihachi: een paar flinke stoten, trappen en eindigen met een Iron tail aanval. Nou, dat is het niet helemaal. Maar wat dan wel? Vertel eens iets leuks over de game!

Pokken Tournament is een VS fighting game zonder echt rekening te houden met de fundamentele regels van de elementen (Vuur is slecht tegen water, etc) die je kent uit de handheld games. Twee Pokémon vechten in twee verschillende fight modes tegen elkaar door te gebruik maken van een aantal simpele aanvallen en mogelijke, ingewikkeldere combinaties. Het is geen voor de hand liggende Tekken vechtstijl waarbij je de pijltjestoetsen en afwisselende toetsencombinaties combo’s redelijk gemakkelijk uithaalt. Nee, het eerste uur heb je werkelijk geen flauw idee wat je aan het doen bent. En dat beste vriendjes en vriendinnetje is interessant! De bediening maakt geen gebruik van de vier actieknoppen zoals twee keer een type stoot en twee keer een type trap, nee één van je knoppen is springen (huh?! Ja, kom ik zo op) en twee knoppen zijn aanvallen, de ander is voor het vastpakken en verdedigen zit weer ernaast.

pokken_tournament_fight

Tijdens je gevecht mag je ook gebruik maken van hulptroepen. Door de L en R toets in te drukken komt een andere Pokemon het veld in rennen, doet een aanval en is weer weg. Erg leuk om te gebruiken als je zojuist zelf een combo attack hebt uitgevoerd. Lapras komt dan bijvoorbeeld om een Surf aanval het scherm binnenvaren en zeilt je vijand omver. Dan is deze extra aanval net even mooi om het af te maken.

Phase Shift

Waarom is het pijltje naar boven niet springen? Omdat je niet altijd in de standaard battle view staat. Je staat niet altijd lijnrecht tegenover elkaar in 2D stijl, zoals je dat bij alle vechtgames ziet. Nee, je begint vanaf een soort bird view camera angle in een 3D omgeving waar je qua beweging dus naar links, rechts, voor en achter kunt bewegen. Dit voelt direct al heel tof. Mede omdat je dus naar links en rechts kunt uitwijken als er een frontale aanval komt. In deze view heb je dus een andere jump knop nodig. Tijdens het vechten wordt er een Phase Shift aangekondigd en wijzigt de view naar 2D en later weer terug. Dit geeft een prachtig resultaat op het gebied van graphics en stijlen, maar het maakt het battle systeem zeker niet gemakkelijk. Moet dat dan? Nee, hoor.

pokken_tournament_suicune_water

Got to cath them all?

Helaas heb je van de (meer dan) 700 bestaande Pokémon er maar 16 (inclusief geheime karakters) om mee te spelen. Dat is gewoon heel weinig. Er is nog niet gezegd over komende DLC, wat denk ik het einde betekent van een supertof begin. Pokken Tournament verwijst naar Tekken Tournament waar er het dubbele aantal karakters te krijgen waren. Van de mogelijkheden die je hebt zijn er weinig superbekende Pokemon te kiezen. Ik had verwacht dat je drie eerste Pokemon (Bulba, Squirtle en Charmander) wel te kiezen waren en dat je tijdens het vechten vast wel zou kunnen evolueren. Dat kan helaas niet. Verder kun je jouw Pokemon niet levelen en nieuwe aanvallen leren. Iets wat natuurlijk supervet was geweest.

pokken-tournament-characters

Is Pokken Tournament nu tof of niet? Yes het is tof! Het ziet er gelikt uit, speelt prima, maar biedt nu gewoon nog te weinig. Persoonlijk zou ik het levelen uitbouwen, nieuw te leren aanvallen trainen, veel meer speelbare Pokemon erin knallen (wellicht zelf vangen) en ga zo maar door.

Voor de Pokémon fans is het gewoon supergaaf om de beschikbare personage in actie te zien. De game is grafisch strak en de bewegingen lopen vloeiend in elkaar over. Juist door de Phase Shift maakt het de game een lust voor het oog. De bekende anime stijl waarin de menselijke personages zijn gemaakt in combinatie met de 3D Pokémon is erg mooi. Wat jammer is dat alle gesprekken met dialoogballonnetjes worden gedaan als vanouds en de plaatjes daarbij 2D ‘stickers’ zijn. Dat is wel typisch Japans, maar ik had graag alles 3D gezien. Waar is toch die Ash eigenlijk? De sounds zijn geweldig, toffe kreten van de Pokémonnekes, battle effecten en meeslepende muziek op de achtergrond. De controls maken het wat lastiger voor de doorgewinterde fight gamer, maar dat geeft wel weer een extra uitdaging. Omdat er erg weinig personages te kiezen zijn om mee te vechten, nog minder om vrij te spelen en geen aangekondigde DLC’s maakt dit de game snel minder interessant. De multiplayer is niets bijzonders, gewoon je in elkaar laten meppen door Aziaten. Al met al besluit ik de conclusie met: Een vette opstart van een nieuw soort Pokémon games die veel beloven in de toekomst, maar nu met een 7/10 in hun Pokéklauwtjes mogen knijpen.

pokken-tournament-pika-stupid-outfit

En kom op zeg, waarom steeds Pikachu in dat Libre pakkie…

Pluspunten