Review: Straight Outta Compton (DVD/Blu-ray)

Frank van den Berg beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• Goede muziek.
  • Strak verteld verhaal.
  • Ruw camera werk.

• Soms wat mindere acteerprestaties.

Dé rap film van 2015 over het begin van een muzikale revolutie met O’Shea Jackson Jr. (Ice Cube) Corey Hawkins ( Dr. Dre) en Jason Mitchell als (Eazy-E), geregisseerd door F. Gary Gray. Zo halverwege de jaren tachtig, dat is het moment dat dit verhaal begint. We zien jongeren in een achterstandswijk opboksen tegen voornamelijk vooringenomen politiemensen en overheid.

SOC cast foto Straight Outta Compton

De Film

Werk zoeken dat er niet is en naar muziek luisteren. Een groep jongens komt vaker samen en besluiten de liefde voor muziek uit te gaan proberen op een heuse plaat. Met wat bij elkaar geraapt geld wordt in een garage de allereerste NWA plaat gemaakt. Dit blijkt een regelrecht underground succes dat meteen wordt opgepikt door manager Jerry Heller (een rol van Paul Giamatti) die de jongens hun eerste platencontract bezorgd. De film zit boordevol muziek en optredens van de jonge opkomende groep maar ook vol met rascisme, geweld en vooroordelen. Het is een verhaal dat echt gebeurd is, dus net als je denkt, hé dit is wel heel erg cliche, denk dan nog eens. Het is allemaal echt gebeurd. Het zet je aan het denken. In Straight Outta Compton zitten veel van dit soort scenes. De politie houdt mensen staande voor onduidelijke redenen om ze de volgende dag gewoon weer vrij te laten. Als de jongens een plaat aan het opnemen zijn worden ze behandeld als een stelletje gangsters en wanneer hun hit ‘Fuck the Police’ gespeeld wordt krijgen ze een brief met een waarschuwing van de FBI om het vooral niet tijdens optredens te spelen, het zou opruiend zijn. Bij elke blanke in de film denk je dus al snel dat hij niets goeds in de zin heeft.

Oscars

De film heeft geen hoge ogen gegooid bij het verdelen van de nominaties voor de aankomende Oscar uitreikingen op 28 Februari en dat heeft kort geleden voor veel ophef gezorgd. Of dat helemaal terecht is laat ik in het midden, feit blijft dat er dit jaar geen enkele zwarte acteur, regisseur of schrijver is genomineerd en dat is natuurlijk raar. Ik moet als reviewer wel toegeven dat de acteerprestaties in Straight Outta Compton soms te wensen overlaten en hier en daar maar matig zijn. Het camera werk is ruw en past daarentegen prima bij het verhaal dat overigens goed vertaald is naar het grote scherm. Verwacht geen flashy 3D effecten of grote stunts. Het vuurwerk zit m dit keer in de gebeurtenissen die je als toeschouwer bij tijd en wijle volledig uit het veld slaan.

Straight Outta Compton is reeds sinds 20 Januari verkrijgbaar op Blu-ray/DVD bij o.a. Bol.com en Wehkamp. Dank aan TripleP entertainment voor het recensie exemplaar.