Review: Magix Music Maker 2015 Premium

• 6.000 gratis audioloops en geluiden die je vrij mag gebruiken
  • Enorme hoeveelheid audio tools
  • Gemakkelijk om mee te starten
  • Hoge kwaliteit audiobestanden als resultaat

Magix Music Maker staat al sinds de 90’s symbool voor dé software wanneer je jouw eerste stappen in de muziekindustrie gaat zetten. Met de enorme collectie soundpools zet je vlot wat tracks in elkaar en de enorme hoeveelheid tools stellen je in staat om hier variatie in aan te brengen.

Van een echte unboxing bij software is doorgaans geen spraken. Toch is het zo dat Magix Music Maker 2015 Premium meer dan alleen de Magix Music Maker software bevat. Zo krijg je ook Music Studio 2015 en mag je op jouw tablet de Magix Music Maker Jam downloaden met vier gratis muziekstijlen. Die twee stukjes software bespreken we niet in deze review. We houden het echt bij Magix Music Maker 2015.

Installatie

Het hele pakket staat op twee CD’s waarvan één voor Magix Music Maker 2015. De installatie is zo gedaan, maar let op. Magix probeert je te overtuigen een eigen PC cleaning tool mee te installeren. Ons advies is dit niet te doen als je niet het gevoel hebt dit soort software nodig te hebben.

Magix voor dummies

Eigenlijk start Magix Music Maker Premium 2015 heel basic. Gewoon met een setje open sporen en daaronder toegang tot alle samples. Muziekstijl kiezen. Erin slepen. Luisteren. Verslepen. Nog eens luisteren. Klaar is die track. De eerste dan. Oké, misschien is het nog wat weinig fantasievol. Het is een opeenhoping van standaard geluiden en ongetwijfeld veel herhaling. Hoe maak je dit nou echt ‘eigen’?

Bijvoorbeeld met de drumsynthesizer of beatbox in Magix Music Maker Premium 2015. Hiermee kan je echt jouw eigen ritmes maken en deze is met de loop designer verder te verwerken tot een professionele loop. Wil je andere geluiden dan drums in een loop zetten, dan biedt de Revolta synthesizer uitkomst of één van de virtuele instrumenten die in het pakket aanwezig zijn.

Magix-Music-Maker-2015-Premium-Sporen

Magix voor gevorderden

Hier is waar Magix al jaren veel ontwikkeling in stopt. Die basis van het slepen van fragmentjes is namelijk al jaren hetzelfde en echt geen reden om keer op keer te upgraden. Het zijn de tools die een Magix compositie echt naar een hoger niveau tillen.

Niet alleen om composities te maken

Magix Music Maker 2015 Premium kent een zeer uitgebreide ‘effectenbak’. Met de effecten is het mogelijk om complete tracks die jij, of anderen, al hebben gemaakt te crossfaden om zo een eigen mix voor te bereiden. Daarnaast zijn bekende effecten als flanger, chorus en reverb aanwezig.

Wat kan je niet met Magix Music Maker

Hoewel je veel kan doen met bestaande tracks, is er één ding dat je niet kan doen. Ben je een enorme fan van de plaatselijke karaokebar en wil je zelf karaoketracks maken? Dikke pech. Er is nog geen optie om vocals te verwijderen. Waarom haal ik dit gemis naar boven? Wanneer je samples uit een bestaande track probeert te halen, is er ook geen vocal filter. Dit zou wel een mooie toevoeging zijn.

Import/export

Magix Music Maker 2016 Premium kan met ieder audiobestand dat ik voorhanden heb overweg. Samples importeren is dus geen enkel probleem. Daarnaast zijn er legio mogelijkheden om jouw composities en tracks te exporteren. Het eindresultaat van de mixdown is bovendien kristalhelder (afhankelijk van de samplekwaliteit).

Soundpools

Wil je meer samples? Dan heeft Magix al jaren soundpool CD’s in omloop. Op deze CD’s zitten duizenden samples die je in één keer koopt. Het enige nadeel is dat je niet heel selectief kan zijn. Wil je niet het risico lopen dat je maar 5% van de soundpol CD’s gebruikt, dan heeft Magix inmiddels Catooh online. Hier koop je tegen een relatief lage prijs samples in. Bovendien zijn ook hier vaak acties in de vorm van soundpools waarbij je voor relatief weinig geld in één keer een sloot samples naar binnen trekt. Bovendien is er een wekelijkse gratis sample.

Gebruikservaring

Ik benoemde al het gemak waarmee je met Magix Music Maker start. Dit komt vooral doordat de basisinterface en het slepen met samples vanaf dag één al aanwezig is in het pakket. Voor iedereen die beginnend is met het produceren van eigen muziek is dit dan ook buitengewoon toegankelijk. Combineer dit met de enorme Catooh database van samples die toegankelijk is voor jou als gebruiker en je kan eigenlijk alle kanten op.

Ga je het professioneler aanpakken, dan kan dat ook binnen Magix Music Maker 2015 Premium. De effecten werken zoals ik ze ken van mijn Pioneer hardware en het maken van eigen loops en beats is ook gewoon mogelijk. Bovendien werd ik zelf helemaal blij van de enorme hoeveelheid tutorials die bij Magix zelf, maar ook op YouTube te vinden zijn. Daarmee heeft Magix niet alleen het product op orde, maar ook het hele ecosysteem erachter.

Van beginner tot gevorderde; Magix Music Maker 2015 Premium heeft je gedekt. De software is buitengewoon compleet en is in staat om een professioneel resultaat af te leveren. Het grootste limiet is hier echt jouw eigen creativiteit.

Magix Music Maker 2015 is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.