Review: Focus Drone

• Prettige afstandsbediening
  • Door zijn formaat best stabiel
  • Stevige rotorbladen
  • Camera is te verwijderen

• 'HD Camera' blijkt een ruim begrip
  • Het opladen is nog een hele klus

Voor vijf tientjes een drone met HD camera, is dat wat? Het Nederlandse TRNDlabs liet ons onlangs haar Skeye Mini Drone testen die dezelfde functies voor een paar tientjes meer bood en qua fotografie niet heel sterk presteerde. Het verhaal blijkt hier niet veel anders.

AirRaiders levert haar Focus Drone zeer compleet af. Zo vinden we in de verpakking een extra set rotorbladen, een schroevendraaier, een losse accupack, een speciale USB laadkabel, een kleine 2GB micro-SD kaart en een micro-SD kaartlezer. Tenslotte krijg je bij de Focus Drone natuurlijk nog een losse afstandsbediening en de handleiding.

AirRaiders heeft niet als doel de meest compacte drone af te leveren, en dit vertaalt zich in een wat grotere drone die vooral gemaakt is van stevige componenten. Alleen al de constructie van de rotorbladen geeft veel vertrouwen. Daar staat wel tegenover dat de ‘bumper’ die rondom de drone ligt nauwelijks boven de rotorbladen uit komt. Dit is bij andere modellen die we hebben gezien doorgaans net iets beter geregeld en vooral fijn voor de plafonds in huis. Ons testmodel is al eerder door anderen bevlogen en de rotorbladen laden de nodige schuurschade zien.

Verder lijkt de drone erg op de succesvolle modellen van dronebouwer DJI. Het kleuren van twee rotorbladen geeft bovendien een betere zichtbaarheid op de richting die de AirRaiders Focus Drone opvliegt.

Bediening

Het lijkt erop dat de AirRaiders Focus Drone uit dezelfde fabrieken komt als de drones van TRNDlabs. Hoewel de afstandsbediening een duidelijk eigen en serieus design heeft, is de knoppenindeling en de communicatie met de drone vergelijkbaar. Maar duidelijker. Ook deze afstandsbediening heeft de nodige nepknoppen om interessant te lijken, maar wat daadwerkelijk in gebruik is, is duidelijk aangegeven. Bovendien ligt deze door het grote formaat plezierig in de hand.

Focus-Drone-Afstandsbediening

Camera

De cameramodule van de AirRaiders Focus Drone hangt onder de drone en zit met één schroefje aan de batterijklep vast. De voedingskabel is met een klein tangetje los te trekken. Ga je toch geen foto’s maken, zal de drone zonder dit gewicht en de bijbehorende stroomvraag net wat langer blijven vliegen. Let wel, dit is niet een standaard feature van de drone. De kans bestaat dus dat je het geheel niet meer goed in elkaar krijgt.

De camera zelf is een 1,2 megapixel model en kan vertikaal beperkt draaien. Dit doe je handmatig voor je gaat vliegen. Recht omlaag filmen en fotograferen zit er niet in.

Qua fotografie is de kwaliteit van de foto’s waardeloos. Zeker binnenshuis. Dit komt doordat de goedkoper camera een combinatie van slechte lens en slechte beeldsensor bevat. Wat wil je in deze prijsklasse? De filmpjes die je met de AirRaiders Focus Drone schiet zijn een stukje beter. Deze gebruiken niet de hele resolutie van de beeldsensor.

En dan komen we aan bij de vraag, wat is een HD camera? Full HD is duidelijk omschreven. 1920 pixels breed en 1080 pixels hoog. Dit noemen we doorgaans 1080p. HD wordt doorgaans aangezien als 720p en dan praten we over 1280×720 pixels. De Focus Drone filmt echter op 480p. Met andere woorden 720×480 pixels. Dit is een lagere resolutie dan de SVGA schermen waarmee we in 1995 massaal op internet zaten. Nogmaals, we hebben het over een drone van een haar tientjes.

Laden en vliegen

De AirRaiders Focus Drone is in 40 minuten aan een standaard USB lader op te laden. Een enkele vlucht duurt standaard zo’n 8 minuten. Wanneer je de camera eraf hebt, haalt de AirRaiders Focus Drone zo’n 11~12 minuten.

Wat gewoon lastig is, is het opladen van de Focus Drone. Hiervoor moet je hem praktisch uit elkaar halen. Een netter afgewerkte accupack zou een hoop comfort toevoegen. Dit is dan ook waar je merkt dat je met een budget drone te doen hebt.

De Focus Drone wordt gestabiliseerd door gyroscopische sensoren. Dit zien we meer in dit prijssegment en zorgt er vooral voor dat de Focus Drone zichzelf horizontaal in balans kan houden. Er zijn geen hoogtemetingen zoals in de speelgoeddrones van bijvoorbeeld Parrot (andere prijsklasse). Hierdoor moet je als gebruiker zelf je best doen om de drone ook echt stabiel te houden en daar zit de grootste uitdaging in de bediening (en het grootste risico om tegen het plafond te knallen). Ook dit is echter normaal in dit prijssegment. Vlieg je buiten, zal je hier wat meer last van hebben dan binnen.

Of de camera van de Focus Drone naar de huidige maatstaven nou echt een ‘HD’ genoemd mag worden, valt te betwisten. Voor het gemiddelde kind zal hij ongetwijfeld aan de wensen voldoen. De kracht van de camera zit hem er wat mij betreft vooral in dat hij er vanaf kan.

Kijk ik naar de vliegervaring, is het uithoudingsvermogen voor deze prijsklasse erg goed. Door het wat grotere formaat vliegt hij aardig stabiel waardoor hij voor beginners best goed onder controle te krijgen is. Eigenlijk is het jammer dat het niet mogelijk is om losse accupacks bij te kopen om zo het plezier te vergroten en ook het laden zou makkelijker mogen. Maar ach, het blijft een paar tientjes.

De AirRaiders Focus Drone is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.