Review: Black Mirror Seizoen 1 & 2 (DVD)

• Prima cast
  • Mooie scenario's

Tijdens de tweedenwereldoorlog waren computers nog zo groot als gymzalen en waren ze slechts in staat om hele kleine berekeningen uit te voeren. Nu, grofweg 60 jaar later, dragen we al quad-core computers om onze pols en zien we de ene na de andere innovatie op het gebied van Wearables. De miniserie Black Mirror giet verschillende visies op onze toekomst als mens in spannende verhalen van ongeveer drie kwartier.

Black Mirror begint in de nabije toekomst waar social media direct invloed hebben op de politiek. Een Britse prinses is ontvoerd en de premier kan haar bevrijden, maar daar moet hij wel wat mee doen. Hij moet sex hebben met een varken. Live op alle Britse zenders. Daarna is het letterlijk de vraag of hij met de billen bloot gaat. Tijdens de uitzending zien we hoe de situatie dankzij YouTube escaleert en hoe de mening van het volk impact heeft op hoe de politiek met de situatie omgaat.

In de tweede aflevering gaan we veel verder de toekomst in. Hier heb je de mensen die fit zijn en de mensen die obesitas hebben. Die laatste groep is tot een slaaf verworden terwijl de fitte mensen moeten fietsen om energiepunten op te bouwen. Daarmee kopen ze dan weer hun ontspanning. Een talentenjacht lijkt één van de enige manieren om uit de gigantische menselijke energiecentrale te kunnen ontsnappen.

De derde aflevering plaatst ons in een tijd waar…. ach je snapt het al. Black Mirror is geen serie waar we aflevering na aflevering dezelfde hoofdpersonen volgen. Of zelfs in dezelfde tijd zitten. In seizoen twee is dat niet anders. De makers van de serie verkennen echt ieder toekomstbeeld en iedere technologische ontwikkeling waarbij vooral de gevaren op pijnlijke manier in beeld worden gebracht.

Black Mirror is dan ook vooral een spannende serie die je aan het denken moet zetten. Dat laatste lukt ook zeker. De acteertalenten van de cast verschillen hierdoor ook, maar zijn in vrijwel alle afleveringen overtuigend in hun rollen. Dat is knap als je nagaat dat veel technologie ingevuld moet worden door computeranimatie. De cast moet dus al een redelijk beeld hebben van wat de bedenkers van de serie voor ogen hebben. Een knap stukje afstemming.

Black Mirror lijkt hierdoor ook een dure productie te zijn geworden. Dat is wellicht de reden dat ieder seizoen slechts drie afleveringen telt. Extra’s zijn er helaas niet.

De miniserie Black Mirror valt op in het huidige aanbod en is een serie die gadgetliefhebbers toch echt even moeten zien. Daarom is Black Mirror onze aanrader voor dit weekend.