Review: Ravensburger Tiptoi Speelfiguren

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Leuk als uitbreiding op Tiptoi
  • Kinderen kunnen ook echt spelen met de diertjes
  • De diertjes zijn mooi vormgegeven

• Als je hiermee start met Tiptoi dan krijg je misschien het idee dat Tiptoi wat karig is, maar dat zou een verkeerd beeld zijn.

Afgelopen maand werden ze ineens aangekondigd. De nieuwe speelfiguren uit de Tiptoi lijn van Ravensburger. Natuurlijk kenden we de Tiptoi al van de Mijn Grote Wereldatlas die we vorig jaar hebben getest. Met deze speelfiguren wordt de Tiptoi wereld weer een stukje groter.

De unboxing van de speelfiguren is niet heel spannend. Ieder figuur komt met een boekje dan met een elastiekje om de nek gebonden is. Dit boekje is generiek. Raak je er één kwijt, kun je dus gewoon een nieuw diertje kopen om de collectie uit te bereiden en meteen weer verder te kunnen spelen. Zover bekend is er geen set in combinatie met de Tiptoi pen.

Over het design van de drie figuren die we hier op de redactie hebben ontvangen kunnen we alleen maar lovend zijn. De figuren zijn mooi gedetailleerd in zowel vorm als schildering. Ravensburger heeft hier duidelijk geïnvesteerd in kwalitatief goed materiaal. Niet vreemd, want de diertjes worden los verkocht en dan moet het diertje zelf er aantrekkelijk genoeg uitzien.

Het boekje is een ander verhaal. Dit zijn twee kartonnen kaartjes. Lekker stevig, maar ze zitten helaas niet aan elkaar vast. Hierdoor look je het risico dat kinderen de losse kartonnetjes laten slingeren. Van de andere kant, ze zitten bij ieder diertje en een betere afwerking zou de prijs omhoog duwen. Vanuit dat perspectief heeft Ravensburger hier de juiste keuze gemaakt.

De speelbeleving

Ik heb kinderen aan het spelen gezet met deze set en daar observeerde ik twee dingen. Ten eerste, de kinderen vinden het vooral heel leuk om met de figuren zelf te spelen. Ze worden ook uitgebreid bekeken. Zo ontdekten ze dat de giraffe uiers heeft en telden ze de tanden van de dinosaurus.

Ook met de Tiptoi pen werd druk gespeeld, maar niet zoals ik verwacht had. Het leuke bij de Mijn Grote Wereldatlas is dat kinderen zo ongeveer alles aan kunnen tikken om meer over de plaatjes te weten te komen. Bij deze dieren werkt alleen de oranje stip. De rest van de interactie komt van de kartonnen kaartjes. De pen past deze inhoudelijk aan door het betreffende dier op deze manier te scannen. Jammer, want dit is natuurlijk een hele andere beleving van Tiptoi.

Daar staat tegenover dat het geheel inhoudelijk weer zeer goed in elkaar zit. Er zit een duidelijke stem in de bestanden die op de pen gezet moeten worden en de vragen en vertellingen kloppen gewoon. Daarmee zijn ook deze speelfiguren gewoon leerzaam voor jonge kinderen en daar draait het uiteindelijk toch om. Tiptoi koop je niet alleen om mee te spelen, maar vooral ook om van te leren.

Tsjah, het is jammer dat de interactiviteit met de dieren beperkt is tot de oranje stip die op de dieren zit. Hierdoor gaat het spelen met de Tiptoi en de dieren een beetje langs elkaar heen en dat is heel anders dan bij de andere onderdelen van het Tiptoi aanbod. Als start met het Tiptoi systeem zullen de dieren niet de indruk wekken die andere Tiptoi onderdelen wel weten te wekken. Als extraatje is dat een heel ander verhaal. Dan zijn de dieren gewoon een leuke uitbreiding. Het zal je niet verbazen dat de score die we geven niet zo hoog is als bij Mijn Grote Wereldatlas, maar een onvoldoende krijgen de speelfiguren zeker niet. Daar zijn ze toch echt te leuk voor.