Roelof van Doorn
Roelof van Doorn

Review: The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D (3DS)

Gisterochtend kreeg ik eindelijk toegang tot The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D. De 3DS ging aan, en bleef aan. Niet alleen vanwege de enorme download, maar omdat het 15 jaar geleden is dat ik deze klassieker speelde. Ik wilde gewoon weten hoe deze klassieker zich op de 3DS XL staande weet te houden.

De geschiedenis

De eerste release van The Legend of Zelda: Majora’s Mask was in november 2000. Nouja, voor ons dan. In Japan mochten ze in april van dat jaar al los gaan op Majora’s Mask. Het was één van de games die jou verplichtte om de expansion pack van de N64 te gebruiken om het maximale uit de toenmalige hardware te halen. Deze 3D versie van Majora’s Mask is trouwens niet de eerste heruitgave van het spel. In 2009 verscheen The Legend of Zelda: Majora’s Mask al op de Virtual Console en iets daarvoor als de Ultimate Collection op de GameCube. The Legend of Zelda: Majora’s Mask heeft dus al een hele historie op zich.

The Legend of Zelda: Majora’s Mask was de twede Zelda game die gebruik maakt van 3D graphics (wat nu heel gewoon is). De eerste was die andere Zelda game die een enorme release kreeg op de 3DS. Inderdaad, ik heb het over The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Het is niet meer dan logisch dat de ellende van The Legend of Zelda: Majora’s Mask start wanneer Link’s Ocarina wordt gestolen door een gemaskerde onbekende.

Het verhaal

En zo start ons verhaal. Al hobbelend op ons paard in een veel te donker woud met veel te hoge bomen is het een gemaskerde gek met twee magische vlinders die Link van het paard smijt en van zijn Ocarina beroofd. Natuurlijk zet jij als Link meteen de achtervolging in. Eerst hangend aan het paard, later te voet. Je rent en je springt tot je in een grot komt en naar beneden dendert. Op dat moment start de nachtmerrie. Het ene moment ben je omringd door vijanden, het andere moment rent een enorm wezen achter je aan en dan… dan lijk je weer wakker te worden. Die vreemdeling staat weer voor je. Met zijn vreemde masker en jouw Ocarina. Hij vlucht, maar laat per ongeluk één van zijn magische vinders, elfjes of whatever bij jou achter. Oja, en je ziet er niet uit. Ook Link kan op dat moment wel een maskertje gebruiken… The Legend of Zelda: Majora’s Mask was niet alleen de tweede game in 3D, maar het spel start zoals we eigenlijk niet meer gewend zijn van een Zelda game.

Hoewel we in het begin vooral met Link’s probleem worden geconfronteerd, zijn we hier natuurlijk voor een veel groter probleem. De maan is namelijk op de aarde afgestuurd en Link is de enige die hier wat aan kan doen. In slechts drie dagen moet hij zich door de vier dungeons puzzelen en vechten om de wereld te redden. Dit doemscenario maakt ook veel los bij de overige inwoners van de wereld van The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D. Je merkt dat alle karakters wat neerslachtig zijn en vooral hun dood afwachten. Hopeloosheid lijkt centraal te staan in tegenstelling tot de vrolijke werelden waar we ons normaal in begeven. Hierdoor heeft The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D echt een eigen karakter gekregen.

New 3DS

The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D is één van de eerste games die ontwikkeld is voor de New 3DS en de New 3DS XL. Lees ik de reviews van anderen, dan lees ik lovende woorden over een stabieler 3D beeld en mooiere graphics dan bij Ocarina of Time. Gelukkig voor mij werkt The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D ook perfect op de oude 3DS XL.

Grafisch

De extra rekenkracht van de New 3DS handhelds zal vast veel met de graphics doen. Natuurlijk heb ik Ocarina of Time nog even aangezet om de twee Zelda games goed met elkaar te vergelijken en ja, er is wel een verschil in kwaliteit. Maar het is maar heel klein. Waarschijnlijk heb je echt de nieuwe hardware nodig om optimaal van The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D te kunnen genieten. Gelukkig krijgen ook wij hier binnenkort de New 3DS, dus dan zetten we de twee zeker even naast elkaar. Zet ik The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D naast The Legend of Zelda: Majora’s Mask dan is het verschil wel weer enorm. Majora’s Mask was 15 jaar geleden al prachtig, maar de verbeteringen aan de graphics van deze uitvoering zijn toch wel heel groot.

Gameplay

En dan de gameplay. In vergelijking tot andere Zelda games is Majora’s Mask verrassend open. Dit is vooral lekker voor iedereen die als doel heeft om ook alle sidequests volledig te spelen. Oké, voor deze review heb ik een groot deel daarvan overgeslagen. Het grote voordeel voor liefhebbers van de sidequests zit hem in de nieuwe bomber’s notebook die je tijdens het verhaal beter helpt om alle quests te overzien. Ook de beschrijvingen van de quests zijn gewoon duidelijker geworden.

Toch is dit niet het enige waar de game gemakkelijker te spelen is dan het origineel. Wanneer je met vijanden vecht, hebben deze zichtbare zwakke plekken zodat je minder tijd kwijt bent aan het bestuderen van deze vijanden. Ook zijn de maskers in Majora’s Mask veel gemakkelijker te vinden.

Conclusie

Een nachtje doorhalen met The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D was alles behalve een straf. Nintendo heeft de game op veel punten aangepakt en verbetert. Natuurlijk ben ik nieuwsgierig naar hoe de game het grafisch op een New 3DS doet, maar daar maak ik me voor nu weinig zorgen over. Morgen begin ik gewoon nog eens met The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D en ga ik al die fijne sidequests eens spelen.

Beschikbaarheid

Check Majora’s Mask bij Bol.com.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.