Review: The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D (3DS)

• Verbluffende graphics
  • Prachtig geluid
  • (Eindelijk!)Zeer lange gameplay op de 3DS
  • Link is Back!

• Het blijft natuurlijk een geremasterde versie van het origineel, maar wel een hele goede.

Ik geef het toe. Van de games die we tot nu toe voor de 3DS hebben gezien zijn er maar weinig waar ik van te voren echt al voor warm liep. Met The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D is dat een ander verhaal. Al vanaf de preview afgelopen Februari is dit dé game waar ik echt mee aan de slag wil. Afgelopen vrijdag was het zo ver en lag hij in de bus.

Achtergrond

Als je naar de games van Nintendo kijkt zijn er twee reeksen die er meteen uitspringen. Mario en Zelda. Waar de Mario games toch meer de toegankelijkere spellen zijn combineert de Zelda reeks al jaren actie en puzzel in een boeiende verhaallijn rondom het koninkrijk van Hyrule. The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D is een heruitgave van The Legend of Zelda: Ocarina of Time uit 1998. In tegenstelling tot veel andere reviewers heb ik het origineel nooit gespeeld, waardoor ik niet zal kijken naar gelijkenissen, maar meer naar The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D als ieder andere nieuwe game.

Verhaallijn

De toekomst van Hyrule is weer eens onzeker en jij, Link, gaat daar op verzoek van prinses Zelda een stokje voor steken. Aan het begin van de game ben je nog een kleine jonge, maar zodra je de Ocarina of Time in ontvangst neemt, wordt het niet alleen mogelijk om daarmee puzzels op te lossen, maar ook om door de tijd te reizen waardoor je ook als Link de volwassen man kan spelen.

De gameplay van The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D is zeer goed uitgewerkt, al is een redelijke kennis van de Engelse taal niet overbodig. Het blijft immers een puzzelspel waarbij je het van de kleine hints moet hebben. Misschien had Nintendo er niet slecht aan gedaan om een Nederlandstalige versie uit te geven.

Graphics

In één woord; verbluffend. Ocarina of time laat je de kracht van het 3D display echt ervaren. Wanneer je die 3D slider omhoog gooit zal deze game je echt grijpen en niet meer loslaten. De details in de 3D graphics zijn echt vakwerk en alleen al een reden om deze game in huis te halen.

Audio

Het geluid van een game laten we over het algemeen buiten beschouwing, maar in het verhaal van The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D speelt muziek een belangrijke rol. Gamen met het geluid uit kan dan ook echt een handicap zijn, maar met geluid aan is alles behalve een straf. De ontwikkelaars hebben erg veel tijd besteed aan hoe de game klinkt en daar wordt ik heel blij van.

We hebben al heel wat leuke games voor de 3DS voorbij zien komen, maar geen enkele game wekte bij mij de indruk dat ik die niet had kunnen missen. The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D is een ander verhaal. De game is nu al een klassieker en dé game die je in je collectie moet hebben. Zelfs als je geen puzzelaar bent!