Review: De Sims 4 (PC)

Kevin Krechting beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

• bouwen is eenvoudiger
  • karakter en emoties komen meer naar voren
  • helemaal Sims!

• Tijd versnellen moet wat beter werken wanneer je naar je werk gaat.

De Sims, al jaren een game waar je je eigen pad kan bewandelen. Nu al weer de vierde editie. Fris en toch helemaal Sims!

Sul Sul mensen, welkom bij de review van De Sims 4. Wat is er anders dan bij de vorige game zul je wel denken. En daar ga ik het dan precies over hebben. Velen kennen De Sims wel en weten wat de game zoal inhoud. Daarom zal ik je niet vervelen met de basis.

Laten we eerst even kennis maken met Kevin Krechting. Een Sim die gericht is op kennis en nogal wat carrière wil maken. Hij is sportfief, geniaal en belust op geld en nieuwe dingen. (Alle mogelijke verwijzingen naar een persoon in het echt zijn volledig willekeurig en er kunnen geen rechten aan ontleend worden.) Goed, hij lijkt wellicht toch een beetje op mij….. Afijn, Kevin is al een oudere die in de herfst van zijn leven staat. Hij is gamekampioen geweest (carriére 10) en na jaren van geld verdienen in de gamewereld, en het eten van pizza achter zijn bureau, (dat is wel te zien) besloot hij toch nog om de ruimte in te gaan als astronaut. Ondertussen heeft hij al allerlei gekke dingen meegemaakt die ik niet zal verklappen. Hoe maf je avonturen kunnen worden moet je zelf lekker uitzoeken! Dat lijkt me wel voldoende achtergrond.

De Sims kevin

Emoties, gemoedstoestanden en karakter

Nu we toch een afbeelding hebben van de karaktereigenschappen kan ik daar meteen op inspringen. In de voorgaande maanden is er nogal wat nadruk gelegd op de emoties en persoonlijkheid van de Simspersonages. In de vorige game kon je ook al kiezen uit levensdoelen en eigenschappen. Dat is hier echt anders. Naast je levensdoel kun je drie andere eigenschappen kiezen, sommige doelen kunnen worden verdeeld in diverse subdoelen. Zoals bij kennis kun je een Renaissance sim worden, een nerd of een  Whizzkid.

De eigenschappen komen nu wel nadrukkelijker naar voren tijdens het spel. Een sportieve sim die een dag niets heeft gedaan aan zijn lichaam word gefrustreerd, evenals een boekenworm die al dagen niets aan zijn intellectualiteit heeft gedaan. Je kunt wel ineens energiek of zeer geconcentreerd raken door je eigenschappen waardoor je taken in die lijn beter kan uitvoeren. Een voorbeeld, je Sim is energiek, dan zijn er unieke interacties mogelijk met voorwerpen. Je kunt dan sneller douchen, langer sporten enz. Of wanneer je geconcentreerd bent kun je beter studeren en gamen. Zo zijn er tal van unieke mogelijkheden die bij de verschillende gemoedstoestanden horen. Erg leuke om achter alle gemoedstoestanden te komen en uit te vinden hoe deze jou kunnen helpen met je dagelijkse taken.

Wat opvalt is dat je Sims goed voor zichzelf kunnen zorgen en wanneer je geen opdracht geeft ze zelf aan de slag gaan met wat ze leuk vinden of ze gaan bezig om een behoefte te vervullen zoals eten koken of naar de badkamer gaan. Wanneer je de game net nieuw hebt dan krijg je veel hulp. Overal komen pop-ups tevoorschijn om je te informeren in de dingen die nieuw zijn, erg handig omdat je zo snel bedreven wordt in de game om er het meeste uit te halen.

De game is ook met zijn tijd mee gegaan. Zo heb ik in de inleiding al genoemd dat deze Sim lange tijd bovenaan de gamewereld heeft gestaan. Je kan meedoen aan gametoernooien en streamen om geld te verdienen. Je kunt onderzoek doen naar gamestrategieën om beter te worden enz. Je kunt programmeren, virussen maken, plugins maken, apps maken en games modificeren enz. En dit is maar één tak van hobby/werk. Ik kan me voorstellen dat dezelfde diepgang ook in de andere carrières en hobby’s liggen!

Zie hier Kevin aan het gamen in zijn woonkamer

De interface van de game is eenvoudig. Rechtsonder een balk met de vertrouwde knoppen voor behoefte, relaties, werk, vaardigheden enz. Links je gemoedstoestand met daarmee info wat je er mee kan doen en waarmee de gemoedstoestand is bereikt, bijvoorbeeld door een stomende douch ben je weer helemaal energiek. Of je bent bedroefd en dan kun je onder de dekens uithuilen om er van af te komen.

Verder werkt het zoals je gewend bent. bestuur de Sim, geef hem opdrachten en verken de stad met al zijn geheimen en inwoners. Wat wel erg fijn is, is het multitasken. Zo kun je gamen en interactie hebben met een Sim tegelijkertijd. Je kunt interacties selecteren wanneer je aan het eten bent, sporten, schilderen en noem maar op. Erg handig dat je je niet meer bezig hoeft te houden met één ding tegelijk. het scheelt een hoop tijd en je kunt je Sim efficiënter beheren.

Je verdient geld om spullen te kopen, betere bedden, baden, verlichting, elektronica, decoratie enz. Je kunt ook voorwerpen vrijspelen door met een carriére bezig te zijn. Zo is hierboven mijn computer zeer krachtig en alleen vrij te spelen door level 10 van de gamecarriére te halen. Wanneer je promoveert dan krijg je iets mee, dit kan een poster zijn, of een stapel harde schijven of CD’s die naast het bureau staan enz. Wel leuk om deze voorwerpen mee te krijgen. Maar ze doen ook wat anders. Ze zenden een aura uit die je helpt om in de juiste stemming te komen die gunstig is voor je carriére. Zo heb ik rondom mijn bureau diverse dingen staan die concentratie uitstralen als het ware, dit helpt om vaker en langer geconcentreerd bezig te zijn.

Dan heb je nog de sociale evenementen zoals een verjaardagsfeest, bruiloft etentje enz. Ja kan mensen uitnodigen en mensen inhuren om je evenement tot een succes te maken. Je moet tijdens het feest wel doelstellingen behalen zoals eten maken, drankjes drinken met gasten praten enz. Je kan hier dan een medaille voor krijgen.

De Sims hebben natuurlijk weer meerdere levensfasen, van baby tot opa en alles daartussen in. Ieder met zijn eigen gewoontes en dagelijkse strubbelingen. Het moest even genoemd worden!

Toch zijn er wel wat minpuntjes in de gameplay. Zo spoelt de game lang niet altijd snel door wanneer je Sim op het werk is. Dan duurt het wel een paar minuten voordat je weer iets kan doen. En wanneer je Sim op het werk is kun je zijn behoeften niet zien, niet kijken naar zijn talenten, niets. Ik weet niet waarom dit niet kan maar ik gebruikte de wachttijd van mijn Sim altijd om een plannetje voor de volgende dag te maken qua behoeften en ontwikkeling van zijn talenten. Ook de auto’s zijn er uit, je wordt ook niet meer opgehaald door een auto maar je verdwijnt gewoon van je stoep wat ik zelf nogal onrealistisch vind. Dat zijn mijn bevindingen die een verbetering nodig hebben! Verder een prima gameplay.

Graphics

Niets op tegen, je speelt natuurlijk geen Sims om zijn ontzettend strakke echte graphics, maar de game ziet er uit zoals je mag verwachten. Leuke meubels, goed uitziende Sims en een leuke wereld. Helemaal Sims!

Sims wereld

Muziek

De muziek in de game is lekker verfrissend en toch, wederom, helemaal Sims. Je kent de soorten deuntjes van de game en dat hebben ze leuk uitgebreid door andere toonhoogtes of instrumenten te gebruiken. Wanneer er iets positiefs gebeurd hoor je dat door een kort vrolijk deuntje en uiteraard als er iets negatiefs gebeurd weet je het ook meteen door de muziek. Zo creëren Maxis en EA een leuke sfeer waar je je al snel in zult thuisvoelen.

Bouwmodus

Het bouwen van een huis in de Sims was voor mij altijd het leukste onderdeel. Mij is hier Elke Krechting. Ook bij de Sims game hebben Kevin en ik een goede verdeling. Kevin de levensloop met de Sim en ik het ontwerpen en bouwen van huizen.

Het ontwerpen van je droomhuis was eigenlijk nog nooit zo leuk(en makkelijk). Je kunt hele ruimtes creëren met door middel van slepen zo groot maken als je zelf wilt. Vierkante ruimtes zoals je gewend was is niet meer de enige optie, je kunt ook heel makkelijk acht hoekige ruimtes maken.  Nieuw is ook dat je de hoogtes van de muren op drie hoogtes kan doen. Nog meer variatie! Wanneer je na een tijdje de indeling toch anders wilt hebben of je huis op een andere plek op de kavel wilt hebben, kun je het in zijn geheel verplaatsen. Dit gebeurt dan inclusief je meubel. Dit is ideaal wanneer je jou creativiteit gedurende het bouwen op nieuwe plannen brengt.

De beste verandering wat de inrichting betreft is dat je meubels nu ook schuin in een ruimte kan zetten. Hierdoor zijn de mogelijkheden voor de inrichting veel groter en creatiever. Niet alle meubel kun je kopen. Een aantal zijn te verdienen door bepaalde vaardigheden te ontwikkelen met je Sim. Het kiezen van meubel is te doen via twee menu’s; kiezen per ruimte of per functie. Beide zijn handig in gebruik. Zelf switch ik regelmatig tussen de twee menu’s.

Het inrichten van de tuin gaat een stuk makkelijker. Waar je eerst vakje voor vakje moest aanklikken om er de gewenste tegel te plaatsen, kun je nu grote vlakken kiezen om meerdere (tot wel 8 bij 8) vlakken tegelijk te betegelen. Tevens hoef je ook niet meer grond gelijk te maken op 1 niveau. Dit hebben ze er uit gehaald, gelukkig!

Sims huis bouw int

Na het bouwen van een huis heb ik mij gestort op het bouwen van een openbare gelegenheid. Ik heb er een bar van gemaakt. Het is een leuke uitdaging om hier je creativiteit op los te laten. Hierbij moet je wel rekening houden met een aantal eisen waaraan een openbare gelegenheid aan moet voldoen. Deze eisen moet je verwerken in je gebouw of inrichting anders kan je deze optie uiteindelijk niet aanklikken. Na het opslaan kan iedere Sim in het spel naar jou bar, lounge, museum of sportschool gaan.

bar sims

Kortom is het bouwen erg leuk geworden. De bouwmaterialen en meubels zijn er makkelijk te vinden en toe te passen. Er is erg veel keus en je hebt veel opties zowel tijdens het bouwen als met het inrichten. Als je niet veel tijd hebt, en toch wat voor jezelf wilt bouwen kun je ook kiezen voor kant en klare, ingerichte ruimtes. Je hebt hierin verschillende keuzes. Het menu waarin je alles vind is erg overzichtelijk en makkelijk in gebruikt. Tevens ziet het er ook erg mooi en vernieuwd uit. Je kunt goed merken dat er veel veranderd is aan het bouw onderdeel van de Sims.

Helemaal Sims en toch weer beter dan zijn voorganger. Het bouwen gaat veel makkelijker, je kunt meer dingen tegelijkertijd doen en de avonturen weer lekker up to date met de huidige tijd.

Enige minpuntje is het doorspoelen wat soms niet echt snel gaat wanneer je aan het werk bent. Maar dat is dan 1 van de weinige minpuntjes.