Review: Squatters (DVD)

• Originele verhaallijn
  • Prima cast

Wij noemen ze krakers, in Amerika is de term squatters in gebruik. En net als bij ons zijn het mensen die in een onbeheerd huis gaan wonen. Alleen de squatters in deze film zijn heel wat minder sociaal van aard. Ze betrekken een woning van een rijke familie die gewoon even op vakantie is.

In Squatters draait het vooral om de krakers Jonas Trumball (Thomas Dekker) en Kelly Taner (Gabriella Wilde). De twee daklozen hebben meer een broer-zus relatie dan dat ze een stelletje zijn. Terwijl Jonas weer eens op rooftocht is, hoort hij dat een rijke vrouw voor een tijdje vertrekt. Hij weet via de huishoudster het wachtwoord voor het alarm in handen te krijgen en binnen no-time nemen Jonas en Kelly het luxeleventje in huis over.

Jonas is een echte opportunist en begint meteen de inboedel te verpatsen aan een nogal opmerkelijke heler. Gelijktijdig verdiept Kelly zich in het privéleven van de bewoners. Op dat moment begint enige frictie vorm te krijgen. Wanneer het gezin eerder terug komt van vakantie dan was gepland, gaat alles helemaal mis.

Thomas Dekker kennen we uit een lading grote films en series. Van Terminator: The Sarah Connor Chronicles tot Star Trek Generations en van Heroes tot Shark. Hij lijkt overal grote en kleine rolletjes te scoren. Gabriëlla Wilde is dan weer een lekker fris gezicht in deze film. Vooral als het om emoties gaat, weet ze een heerlijk acteerspel neer te zetten.

Squatters legt de vinger op de zere plek voor wat betreft het daklozenbestaan in de VS. Leg daar een berg geklooi met onderlinge vriendschappen en relaties naast en het wordt al een stuk interessanter. De vrijwel gevoelloze Jonas, die vooral probeert te overleven, weet het geheel af te maken. Squatters is dan ook een heerlijke film voor een warme zondagavond.