Review : iSaw A3 Extreme action camera

• snelle app
  • timelapse
  • timer opnames
  • Sony exmor sensor

• micro sd kaart diep inbrengen
  • uit-stekende lens zonder behuizing

GoPro is de onbetwist marktleider anno begin 2014. Er komt echter een flinke concurrentie strijd om de nummer twee positie. iSaw is één van de camera’s die daar heel veel troeven voor heeft. Een paar weken filmen met de iSaw Extreme maakt duidelijk dat dit niet zo maar een GoPro kloon is.

Het succes van GoPro wordt door vele ‘me-too’ producten geprobeerd te kopiëren. Het hoekige ontwerp in een  waterdichte polycarbonaat behuizing en een plakmount met schroef bevestiging, wordt veel gekopieerd. Het is duidelijk dat de iSaw Extreme zijn inspiratie ook in de GoPro heeft gevonden. Deze camera is echter verschillend op vele punten die er in de praktijk toe doen. Allereerst is de verpakking niet een kopie van GoPro. Een nette doos met luxe binnenkant presenteert de camera als een geheel systeem. Alle accessoires die je zou willen hebben zitten in de doos. Op het eerste gezicht lijken de mounts identiek aan de GoPro mounts, maar zijn dit niet. De afmeting verschilt een millimeter waardoor de systemen niet onderling uitwisselbaar zijn. Een kenner herkent de iSaw mounts aan de afgeronde hoeken.

extreme_front_back1De iSaw Extreme is minder modulair dan de GoPro Hero2/3/3+ camera’s. De GoPro camera’s zijn uit te breiden met bijvoorbeeld een los LCD schermpje. In de praktijk is het wel zo handig dat het schermpje al op de camera zit. Zo is de Extreme beter als losse camera te gebruiken dan de GoPro. Het instellen van de diverse menu’s is ook bijzonder prettig op een duidelijk leesbaar scherm.  In deze instellingen zijn een aantal unieke functies verwerkt. Zo kan de iSaw Extreme perfect timelapse opnames maken. Veel handiger is de timer op de opname knop. Als je van deze functie gebruik maakt, kan je instellen hoe lang de opname duurt. Zo kan je kiezen tussen 1, 5, 20 en 30 minuten. Druk de knop in tijdens de actie en de opname start en stopt automatisch na de ingestelde tijd. Dit is werkelijk een ‘killer feature’. Vrijwel elke action cam heeft het probleem dat je op een gegeven moment niet weet of ie nou loopt of niet. Met name wanneer de camera op je helm zit. “Loopt de camera’ is dan de meest gestelde vraag op de skipiste. Een afstandsbediening kan hierbij helpen. De afstandsbediening van Sony voor hun camera’s is het duidelijkst door het ingebouwde schermpje en de afstandsbediening van de Drift action cam is ook goed door de duidelijke lampjes. Maar eigenlijk is het veel beter als de camera werkt zoals de iSaw Extreme, met een automatische tijdinstelling. Een kleine menu optie, met in de praktijk veel nut. Daarbij raakt je geheugenkaart niet vol met uren niet onderscheidend video materiaal.

isaw_extreme_iphone_appZoals de meeste moderne actie camera’s heeft ook de Extreme een WiFi app. Alle andere merken kunnen een puntje zuigen aan het gebruiksnut van de iSaw app. Je kan er vrij weinig mee, maar wat je er mee kan doet de app uitstekend, Allereest is er de connectie met de camera. Geen geklooi met in de fabriek ingestelde moeilijke wachtwoorden of eerst een wifi netwerk selecteren of andere stappen waardoor je kostbare tijd verliest. Alleen de eerste keer maak je de verbinding via de smartphone instellingen. Daarna is dat rechtstreeks vanuit de app mogelijk. Je start de app en direct zie je een mega grote knop om de verbinding te maken. Vanuit de app maakt de smartphone contact met de iSaw Extreme camera. Je ziet wat de camera ziet, zonder echt grote vertraging. Alleen de Sony remote met scherm komt in de buurt qua responsiviteit. In de app kan je enkel kiezen voor foto of video modus en start/stop. Geen instellingen of andere zaken. Misschien is dat het geheim, maar door de snelheid van de app is deze ook als werkelijk één van de weinige action cam apps ook echt in een actie moment te gebruiken.

ISAW-Advance1

De iSaw Extreme is dus compleet en vanuit de praktijk doordacht. Maar zijn de beelden ook okay? iSaw heeft gekozen voor de 12mp Sony Exmor sensor. De beelden zijn haarscherp en ook nog duidelijk bij schermering. Zelfseen jaarwisseling met vuurwerk levert mooie beelden op. Dankzij de softwarematige zoom functie in de camera is ook af te wijken van dat eeuwige fish-eye achtige beeld wat alle actie camera’s zo typeert.

Van de camera’s die zich inspireren door het ontwerp van de GoPro, is de iSaw Extreme een absolute aanrader. Compleet geleverd, met unieke en nuttige features en een beeldkwaliteit die zich kan meten met de duurste GoPro of nieuwste Sony action camera. Dankzij het ingebouwde schermpje is het de meest complete kleine camera voor actie en op reis. Voor duikers is de onderwater menu optie wellicht doorslaggevend.