• robuust
  • waterdicht
  • makkelijke bediening
  • goed beeld
The Bad
  • app mag mooier

De inmiddels bijna vergeten Contour camera stond aan de basis van de huidige hausse aan actie camera’s. ION heeft zich op door de Contour laten inspireren en was begin 2013 met de Air Pro2 het enige echte alternatief voor de GoPro Hero3. Nu is er de nieuwe Air Pro3 WiFi. Kan deze camera mee in de strijd om de top 3 positie?

In 2013 zijn er veel goedkope actie camera’s op de markt gekomen. De ION camera’s leken in het begin één van de vele nieuwe merken. ION is echter een blijvertje met kwaliteits camera’s en een team dat er alles aan doet om in de top3 van actie camera’s een plaatsje te veroveren.

iON-Air-Pro-3-WiFi-CompactDe Air Pro2 overtuigde al door de vele sterke punten. Een gestroomlijnde vorm in een waterdichte en stootvaste behuizing met duidelijke knoppen en dito bediening. Het trillen van de camera maakt duidelijk of de opname start of stopt. Geen lawaaierige piepjes dus. Op alle punten scoorde de Air Pro2 al goed. Enkel de bevestiging bovenop de helm of aan de zijkant zou wat beter kunnen. Nu staat of hangt de camera op een balhoofdje. Fijn voor de afstelling, maar creëert wel wat ruimte. Op allerlei punten is de Air Pro3 WiFi verbeterd. Het is geen revolutie, maar het is duidelijk dat gebruikers ervaring in het product verwerkt zijn.

iON_Air_Pro_3boxDe ION camera’s zijn de enige die in een aluminium doos geleverd worden, die in de praktijk ook erg handig is om de onderdelen voor bevestiging in te bewaren. Net als de meeste andere camera’s die de strijd met GoPro aandurven, wordt de camera geleverd met heel veel extra’s. Kabels voor aansluiten op tv of computer, bevestigingsmaterialen, een mini statiefje en wat meer extra’s zoals een voeding die in de hele wereld werkt. Al die spulletjes kan je goed gebruiken omdat de beschikbaarheid van de accessoires per (vakantie)land nog al verschilt. Zorg voor een vakantie dus dat je altijd wat extra mountjes bij je hebt. Gelukkig heeft ION een prima webshop waar de losse spullen te bestellen zijn.

surfDe ION Air Pro3 is een robuuste camera voor wie niet over allerlei instellingen en toeters en bellen wil nadenken. Een schuif om direct te filmen en een knop voor foto’s,; dat is alles wat er te bedienen valt. De beeldkwaliteit is dankzij de Sony Exmor sensor prima en behoort daarmee tot de betere camera’s.  Met de app die via wifi met de Air Pro3 communiceert, zijn de instellingen aan te passen. Natuurlijk kan dat ook met de PC of Mac app. De wifi verbinding en app zijn nodig voor een extra unieke optie die de andere camera’s (nog) niet hebben. In de Android en iOS app zijn de opnames direct naar FaceBook, YouTube of naar de ION cloud te uploaden.. Het is de vraag of zo’n ION cloud waarde toevoegt en hoe lang een fabrikant dat kan blijven leveren. Voorlopig krijg je 8GB gratis online opslagruimte. Wat ons betreft had dat veel meer mogen zijn. Omdat de beelden ook in de app naar de afbeeldingen app van de telefoon/tablet te laden zijn, is het logischer om de functionaliteit uit Android of iOS voor online opslaan en delen te gebruiken.

IonAirPro3De fysieke vormgeving onderscheidt de ION Air Pro3 Wifi van alle concurrenten. Gemakkelijk te bedienen knoppen en een robuuste waterdichte behuizing. Dat betekent probleemloos filmen in de meest barre omstandigheden en heel veel locaties. Van tropisch regenwoud tot bergtop en van woestijn tot snorkel vakantie, heeft de Ion Air Pro3 Wifi geen extra jasje nodig. De camera filmt zelfs tot op 10 meter. Omdat er geen extra behuizing nodig is doen de microfoons het altijd en heb je dus geluid waar veel andere camera’s in een extra dichte behuizing het op audio gebied laten afweten. Als bonus zit er een statief schroefdraad direct in de behuizing.

De ION Air Pro3 WiFi is één van de betere camera’s op de markt en zonder twijfel de meest robuuste en meest eenvoudige in bediening. Het systeem is compleet. De app zou wat strakker qua vormgeving mogen zijn, maar voldoet prima. De Pro3 is  perfect voor wie een eenvoudige, betrouwbare, robuuste action cam zoekt waarvan het beeld tot de betere behoort. Voor minder geld heb je echter de betere maar ook minder robuuste Sony of een echte GoPro.

De IOn Air Pro3 Wifi kost 349,99.