Review: Castlevania Lords of Shadow 2 ( Xbox360,PS3)

• gameplay
  • diepgang wapens
  • sfeer
  • Spelen als Dracula

• sommige sluipmissies nogal onlogisch als de almachtige Dracula

Konami heeft echt een knap staaltje werk afgeleverd met deze geweldige diverse game! En spelen als een vampier is altijd vet, laat staan als Dracula.

Ik moet eerlijk zijn, ik heb enkele voorgangers gespeeld en dat heb ik niet meer dan een paar uur volgehouden, maar dit keer heb ik van het begin tot het eind genoten van de Dracula en zijn tocht naar wraak en verlossing.

Het verhaal

In het begin speel je een tutorial in de middeleeuwen waar je kasteel wordt aangevallen door 500.000 soldaten van de Brotherhood of Light, die ook nog eens wordt bijgestaan door een houten mech. De leercurve is niet makkelijk in het begin. Veel dingen om rekening mee te houden, maar door deze tutorial wordt je meteen in het verhaal van Gabriel Belmont, oftewel Dracula getrokken. Na de reus neer te hebben gemept is het de beurt aan de leider van de belegering. Een paladin met een artifact dat uiteindelijk door de strijd een ontploffing teweegbrengt van duizenden kilometers.

Vervolgens wordt je wakker in het heden. Verzwakt en zonder noemenswaardige krachten. Hier komt Zobek in beeld, de eindbaas van deel 1. Hij stelt een samenwerking voor om niet beiden in de handen van Satan te vallen, die op dat moment bezig is met de terugkeer op aarde. Je doel is dus meteen duidelijk, Satan terugsturen naar waar hij vandaan kwam. Tijdens het spelen wordt je regelmatig teruggestuurd naar je kasteel van vroeger, een soort van andere dimensie. Door je lange afwezigheid is je eigen bloed dat door je kasteel stroomt tegen je gaan keren.Wanneer je in de andere dimensie zit, helpen je zoon en vrouw je om je krachten terug te krijgen en je te behoeden voor je bloed je nooit meer terug laat keren naar de echte wereld.

castlevania__lords_of_shadow_2___wtf_is_this__o_o_by_symphonyofdissonance-d6ebs2j

Aan jou de taak om je krachten 1 voor 1 op te gaan halen bij de vele bazen in de stad in in je kasteel. Het boek dat je gebruikt in het hoofdmenu komt ook terug in de game zelf, zowel als pauzemenu als daadwerkelijk in het eindslot. Dan vallen ook erg veel stukjes op zijn plaats!

De gameplay

Het is even wennen, het voelt aan als God of War met je bloedzweep en je andere krachten. Maar dat is het niet helemaal, je moet veelvuldig blocken, ontwijken en springen omdat in deze game je tegenstanders niet lijdzaam toezien hoe je gehakt van ze maakt. Je moet slim gebruik maken van je krachten om elke vijand de baas te zijn. In het begin heb je het idee dat er te veel verschillende combo’s zijn, ik kan je vertellen dit went en je hebt ze nodig ook! Wanneer je het vechtsysteem een beetje de baas ben ziet het er echt vet uit en speelt het echt soepel.

Castlevania-Lords-of-Shadow-2-6

En dat Gabriel Belmont niet meer lijkt op de soldaat van god zoals in deel 1, is zeker te merken, nu zuigt hij zijn vijanden leeg trekt ze uit elkaar of vermoord ze op een andere brute wijze als een echte demon. Het bloedvergieten in deze game is iets om even bij stil te staan voor de wat jongere onder ons.

Tijdens je vele gevechten kun je ook artefacten gebruiken, zo kun je de tijd vertragen, in een draak veranderen, leven erbij krijgen, een dodo gebruiken om je naar een geheim te leiden of al je krachten vrijspelen. Uiteraard zijn dit allemaal tijdelijke effecten, anders bleef ik voor de rest van de game een draak! Over draken gesproken, vele bazen vechten zeker als draken. De bossfight zijn veelal anders, ze vereisen tactiek en je moet goed observeren om hun rotatie door te hebben om vervolgens de zwakke punten te benutten. Juist door goed te kijken en niet blind te hakken haal je het beste resultaat. Hieronder enkele bazen.

Je kunt veel verkennen, overal zijn wel meerdere verborgen plekken en plekken waar je nog niet kan komen, bezoek je hetzelfde stuk nog eens met je nieuwe krachten dan kun je weer veel nieuws vinden zoals dagboeken van soldaten die tijdens het beleg in je kasteel waren, memorials, artefacten en kristallen. De kristallen zijn erg handig, je kunt 3 verschillende kristallen verzamelen. Wanneer je er vijf dezelfde hebt krijg je meer leven of meer opslag voor je Void Sword of je Chaos Powers. Meer daarover later. In de stad heb je meerdere fasttravel punten om het reizen gemakkelijker te maken het backtracken te verminderen.

11844025583_a0e45382f0_o

Het verkennen voelt een beetje aan zoals Assasin’s Creed, veel klauteren en goed kijken waar je nog meer bij kunt komen. Het gaat soepel, tijdens het klimmen vliegen er vleezmuizen die aangeven welke kant je vervolgens op kunt springen, erg handig om het snel en simpel te laten verlopen. Naast het verkennen heb je nog het sluipen, in het begin ben je nog voor vele vijanden geen partij, je hebt stukken waar je echt sluipt, je kunt niet aanvallen of rennen, je kunt vijanden alleen maar afleiden door er vleermuizen op af te sturen of zorgen dat je niet gezien wordt door in een rat te veranderen. Je kunt dan door buizen en andere tunnels rennen en, natuurlijk weer geheimen ontdekken. Er is wel wat inzicht voor nodig, de puzzels zijn niet altijd even makkelijk hoe je van punt A naar punt B komt. Dat is wel een leuke uitdaging.

Ook is er een shop, wanneer je de Chupacabra bevrijdt uit zijn cel dan zet hij een winkel op in je kasteel. Met je valuta kun je daar artifacten kopen, artwork en kristallen.

42074ec1501cf13d034f884a20a817aa

De wapens

Ja vechten, dat is leuk denk je dan, maar waarmee? Je hebt standaard een bloedzweep, je heb twee soorten aanvallen, single target en multitarget. Daarnaast heb je nog legio mogelijkheden om dit in uitvoer te brengen maar dit zijn de twee types aanvallen. Je kunt vijanden in de lucht gooien of juist neerslaan, je hebt een hele skilltree tot je beschikking. Je valuta? Het bloed/ziel van je gevallen vijanden.

Verder heb je nog je Void Sword, een magisch zwaard dat je heelt wanneer je er schade mee doet. Ook heeft het zwaard coole krachten, in de letterlijke zin van het woord. Het heeft de kracht om je vijanden te bevriezen, en bij sommige bazen is dit een must om te doen. Het zwaard gebruik je ook om watervallen mee te bevriezen om die te kunnen beklimmen.

Als laatste heb je je Chaos Powers. Twee handen van vuur die uitermate geschikt zijn om schilden en bepantsering mee kapot te krijgen waar je met normale aanvallen niets zult bereiken. Als je een beetje valuta besteed kun je ware vuurzeeën te weeg brengen. Beide krachten gebruiken magie die je alleen aan kunt vullen door vijanden te doden of door je combometer te vullen. Door de kristallen wordt het dus mogelijk om deze voorraad magie te verhogen.

Maar om het vechten nog uitdagender en afwisselender te maken heb je masterylevels. Je kunt al je aanvallen tot 100% brengen en dit vult je masterylevel voor dat wapen. Heb je genoeg aanvallen 100%, dan stijgt je masterylevel en doe het wapen meer schade. kunst is dus om gevarieerd aan te vallen om zo snel mogelijk het beste uit je wapen te halen.

Graphics

Ik moet zeggen voor een Castlevania game zijn ze echt flink vooruit gegaan. De omgeving ziet er goed uit en Dracula ook, het is niet het beste wat ik gezien heb maar ik heb me bijna niet gestoord aan de kwaliteit. Het aspect schaduw en licht hebben ze wel goed uitgewerkt. Door de vele toortsen en nachtelijke avonturen is dit wel een belangrijk element.

Geluid

Prachtig, het begint al in het hoofdmenu, trieste muziek die meteen het gevoel van Gabriel weet te vertolken, zo zijn er meer goede momenten waar je echt realiseert dat muziek belangrijk is. Je kunt wel merken dat ze veel aandacht hebben besteed aan muziek, zoals we al eerder hadden bericht. De momenten in de game met alle bossfights worden nog boeiender door de muziek, zelfs het lopen als een rat heeft een passend deuntje gekregen.

Deze game voelt op vele fronten goed aan, er is veel afwisseling, veel denkwerk en puzzels. Allemaal niet te moeilijk maar wel zo op niveau dat je er even over nadenkt.

De gameplay zelf is vloeiend en erg sfeervol, je loopt in een stad waar vroeger je kasteel stond en gaat zo nu en dan in een andere dimensie om krachten te heroveren op je voormalige onderdanen. Het verhaal is leuk in beeld gebracht. Kortom een game die mij heeft verrast en ik met veel plezier nog een keer helemaal zal uitspelen! Een hele dikke 8!

De game is verkrijgbaar voor de volgende platformen: Ps3 en de Xbox 360. Voor meer informatie bezoek de site.