Review: Battlefield 4 ( PC,PS3,Xbox360)

• Fantastsiche graphics
  • Levolution
  • Singleplayer is boeiend
  • Battlelog app is erg goed geïntegreerd

• Geen pre-game lobby

EA en Dice hebben weer een meesterstuk gemaakt. De graphics en het geluid zijn uitmuntend en de gameplay is superstrak.

Ik was erbij toen ze de game toonden aan het publiek op GamesCom en het beloofde al veel goed. Het zag er strak uit en Levolution kon de boel nog wel eens flink opschudden tijdens een sessie multiplayer. Nu de game al enkele dagen in huis te hebben gehad is hier dan de review van deze geweldige game.

Singleplayer

Ik ga het verhaal niet verklappen want het is leuk om daar zelf achter te komen als je de multiplayer even zat bent….. Toch even kort het begin schetsen. Jij bent lid van een eliteteam die in China opereert omdat er in dat land het één en ander op omvallen staat. De vloot van de VS ligt voor daar voor anker, wanneer je terugkomt is er niet veel meer van over en zit je met een geheimzinnige vrouw opgescheept die meer is dan ze wilt vertellen. Een erg pakkende singleplayer die bol staat van de actie en de mooie grafische hoogstandjes zoals brekende schepen en instortende gebouwen. Tijdens de singleplayer bestuur je meerdere schepen helikopters en auto´s. Het is niet level in level uit knallen, het verhaal zit echt goed in elkaar al heeft het soms hier en daar zijn eigenaardigheden. De AI van jouw team en de tegenstanders zijn niet altijd even logisch. Je teamgenoten en de tegenstanders kunnen elkaar zomaar voorbijlopen of blijven alleen maar achter hun dekking zitten. Dit gebeurt niet heel vaak maar wel zo dat dit toch net het vermelden waard is. Een leuke singleplayer dus die vele hoogtepunten kent met een klein kritisch randje. De trailer van de singleplayer is hier te vinden.

BF4_2_copy.bmp

Multiplayer

Zoals elke grote shootergame is de echte reden van aankoop natuurlijk de multiplayer. En die zit echt goed in elkaar. Je hebt meerdere classes waar je wapens en gadgets voor kunt vrijspelen (assault, engineer, support en recon). Ook kun je features voor voertuigen vrijspelen uiteraard. Deze heb je vrij snel en zit je niet zoals met BF3, te lang vast met een slecht voertuig maar kun je al snel de vrijgespeelde features gebruiken op het strijdveld. Het besturen van een helikopter vonden wij toch nog wel een flinke uitdaging als je de knoppen niet gewend bent. Je kunt ze op verschillende manieren instellen maar het blijft toch even oefenen! De rest van de voertuigen zijn erg gemakkelijk te besturen overigens.

Battlefield-4-Boat-on-Shanghai-Subway

Je hebt, afhankelijk van je class, verschillende wapens en gadgets tot je beschikking. Ook kun  je field upgrades vrijspelen als je met je squad samenspeelt. Je bent namelijk ingedeeld in 3 groepen van 5 binnen je team. Je teamgenoten in je squad zijn groen op de kaart terwijl de rest van je teamgenoten gewoon blauw zijn. Zo kun je beter zien wie je squadmates zijn en kun je opereren als een echte eenheid. Erg leuk gedaan. Je hebt verschillende field upgrades, devensive, offensive, en shadow zijn standaard, dan heb je er nog twee die voor iedere class verschillend is. Deze upgrades kunnen aardig bijdragen en het is dus echt de moeite waard om met je squad goed samen te werken! Je hebt 4 levels en je kunt dus punten verzamelen door je squadmates te reviven als assault, een voertuig repareren als engineer of ammo uitdelen als support. Ben je de laatste squadmember zoek dan dekking want als je hele squad is gedood verlies je één upgrade. Blijf dus bij elkaar en help elkaar als een echte squad.

Naast de ondervedeling in squads is ook de Commander modus terug. Je hebt dan een bovenaanzicht en ziet wat er gebeurd op het strijdveld. Je kunt je troepen ondersteunen met supplycrates, missilestrikes en een gunship. Ook kun je orders geven aan de verschillende squads. Erg leuk om dit weer te zien. Dit geeft nog een extra dimensie. Je kunt trouwens deze modus ook spelen via de tablet.

battlefield_4_commander_mode_screens

De app die bij Battlefield 4 hoort is de bekende Battlelog. Hiermee kun je de statistieken checken, je loadout veranderen, zien hoe je vrienden het doen en meer. Op de PS4 en de Xbox One kun je de tablet zelfs gaan gebruiken als extra minimap. Hier hebben ze echt over nagedacht, een prima voorbeeld van een geïntegreerd tweede scherm.

Spelen met je vrienden spelen lijkt tot op heden maar moeizaam te kunnen. Ik heb namelijk geen pre-game lobby kunnen ontdekken waar je met je vrienden alvast een team kan maken om samen te zoeken naar een geschikte sessie. Dit is een groot ongemak en het is mij onduidelijk waarom dit er niet is. Dit brengt namelijk erg veel frustratie en tijdsverlies met zich mee. Je kunt dit enigszins opvangen door samen tegelijkertijd een bepaalde sessie te joinen of er één een game te laten joinen, dan verschijnt er een popup dat je vriend een game is begonnen en kun jij er bij komen met het gevaar dat de sessie al vol zit. Je moet dus gaan zoeken naar sessies met max 12 spelers om ervoor te zorgen dat je samen in een sessie zit. En dan heb je nog het gevaar dat je tegen elkaar speelt ook. Hopelijk wordt dit erg snel verholpen want dit past niet bij een game met zoveel potentie en kwaliteit.

Screenshot_2013-11-03-19-45-46

Levolution

Misschien heb je er al iets over gelezen maar dit betekent eigenlijk dat zo goed als alles kapot kan. Van wolkenkrabbers tot oorlogschepen. Gebouwen kunnen instorten, dammen kunnen breken, brandblussers kunnen exploderen en ga zo maar door. Zo kan het zijn dat geen enkele pot hetzelfde is omdat een dorp volledig verwoest is door tanks en in een andere sessie je deze gebouwen juist nog kunt gebruiken om in te snipen. Er is zelfs een level bij waarbij alles onder water loopt en je daar dus ook rekening mee moet houden. Met elk event, klein of groot, veranderd het speelveld en weet je nooit waar je aan toe bent. Het voelt ook echt zo wanneer je het speelt. Van het ene moment sta je nog op een wolkenkrabber en voor je het weet is die met de grond gelijk gemaakt waardoor het hele gebied ineens onder de stof zit en er in het puin nieuwe mogelijkheden worden gevonden om het de tegenstanders extra moeilijk te maken. Dit zijn enkele voorbeelden van de legio mogelijkheden. Ook het weer veranderd in sommige levels. Zo is er ineens een storm op komst waar eerst nog lekker het zonnetje scheen op het eiland. Een trailer van Levolution vind je hier.

Graphics

Ze graphics zien er gewoon erg gelikt uit. De gezichten zijn erg goed gemaakt, evenals de regen die van je pak af druipt of op de grond valt. Ik heb deze game gespeeld op de PS3 en ben erg benieuwd hoe de game eruit zal zien op de next-gen consoles. De Frostbite engine voelt aan als een beest dat nog veel meer in zijn mars heeft en dat de huidige consoles redelijk aan hun top zitten qua presteren. Of dit zo is weet ik niet maar zo’n gevoel krijg ik wanneer ik met deze graphics zie, zo goed zit dit in elkaar.

crashsite_1920x1080

Geluid

We kennen Battlefield natuurlijk ook vanwege zijn geluid. Schoten in een open veld waarvan het geluid tegen de gebouwen aan ketst en je het dus eigenlijk twee keer hoort. Tankgeluiden en voetstappen, alles klinkt gewoon erg goed. Met een 5.1 set kun je hier goed je voordeel mee doen omdat je echt hoort van welke kant schoten of andere geluiden komen. Kanttekening is wel dat er sommige stukken op maps het geluid klinkt alsof je er middenin zit maar je eigenlijk buiten de tunnel loopt. Ik denk dat dit schoonheidsfoutjes zijn en met de komende patches verder worden verfijnd. Dit doet zeker niet weg dat het geluid levensecht lijkt.

Voor de website van de game klik hier.

Ea en Dice hebben zich hier overtroffen. Een geweldige game die qua graphics en geluid in de top van de shooters meedraait zo niet op nr 1 staat. De gameplay is vloeiend en in je eentje heb je zo een multiplayersessie gevonden.

De app is een echte toevoeging, en krijgt met de next-gen consoles dus een nog grotere rol.

– Met je vrienden spelen zorgt voor onnodige frustratie door een ontbrekende pre-game lobby. Daarom een lagere score voor het onderdeel menu.

Verder een fantastische game die je uren speelplezier bezorgt en je echt waar voor je geld krijgt! Een echte aanrader voor de aankomende feestdagen.