Review: Nokia Lumia 1020 (Smartphone)

Zeeman Albert beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

• Camera
  • Afwerking
  • Nokia apps Here en Music

• Windows Phone gebrek hardware connected apps

Windows Phone is uitgegroeid tot een serieus platform met Nokia als hardware specialist. Inmiddels komt de ene Lumia na de andere op de markt. De Nokia 1020 is echter een bijzondere versie. Dit is de eerste Windows Phone met de revolutionaire Nokia PureView foto en film capaciteiten. Waar andere smartphones met serieuze foto ambities ook het formaat van een compact camera aannemen, daar is de Nokia nog steeds vooral een telefoon. Is de Lumia 1020 een telefoon met fotocamera of camera die kan bellen? Of wellicht wel meer dan dat.

Nokia-Lumia-1020-smartphoneWindows Phone is dat andere besturingssysteem voor smartphones naast Apple’s IOS en Google’s Android. Windows Phone werkt soepel. Het aantal applicaties is voldoende als je geen bijzondere wensen hebt. Wanneer je niet teveel applicaties installeert blijft de bediening van Windows Phone lekker. Nu hoef je niet veel te installeren. Sociale media zitten geintegreerd in het systeem. ‘Losse apps’ blijft lekkerder werken en is ook mogelijk. Nokia levert een aantal eigen apps mee. Bijvoorbeeld een muziek dienst ala Spotify. Met Nokia Music is allerlei muziek is te ontdekken. Selecteer een muziekstation op basis van je favoriete nummer en je geniet gratis en zonder reclames van streaming muziek. Als je een maandbedrag betaalt kan je onbeperkt nummers skippen en offline muziek genieten. Navigatie is mogelijk met Nokia Here. De routehulp is werkelijk voorbeeldig. Heel veel commerciële apps kunnen niet tippen aan de duidelijkheid van de fraaie interface en route adviezen. Het is bovendien heerlijk om constant te kunnen zien wat de maximale snelheid is. De Here applicatie help ook bij openbaar vervoer en stadtips. Je hebt werkelijk je gids en routehulpje altijd bij de hand. Deze twee Nokia apps creeeren absolute meerwaarde voor dagelijks gebruik. Andere applicaties zien er vaak fraai uit. Het valt echter op dat Windows Phones zeer weinig applicaties met een specifieke hardware koppeling. Op Android en IOS zijn zeer veel apps die praten met medische, domotica of andere toepassingen. Op dat punt blijft Windows Phone nog achter. Voor de meerderheid van de smartphone gebruikers zal dat echter geen gemis zijn.

Nokia-Lumia-1020-with-Nokia-Pro-CameraDe kracht van de Lumia 1020 is de camera. De PureView technology werd twee jaar geleden voorzichtig getoond op het Mobile World Congres in Barcelona. Eerst kwam deze technologie in een Symbian toestel en nu dus in Windows Phone. Een uiterst gevoelige en ongekend grote sensor met 41 megapixels, is het hart van de Lumia 1020. Foto’s worden met een enorm detail vastgelegd. Inzoomen is tot drie maal mogelijk zonder kwaliteitsverlies. Dankzij de grote hoeveelheid pixels is echter met gemak verder in te zoomen. De lens aan de voorzijde is opgebouwd uit zes lenzen en heeft een optische stabilisaties. De groothoek werkt heerlijk. Nooit meer naar achteren lopen of schipperen met de compositie. Er zijn geen andere smartphones met een dergelijke ingebouwde lens.

Filmen van actie is op de meeste smartphones niet mogelijk zonder trillingen. Dat is wel anders met de 1020. De Lumia 1020 filmt 1080p HD met fraai stereo geluid. Deze geluidsregistratie is ongekend. De microfoons zijn prima, en het audiosysteem vervormt niet. Ook niet bij zeer luide popconcerten.
Voorbeeldopname:

De meeste smartphones oversturen de audio waardoor het geluid niet meer natuurgetrouw is. De lumia 1020 overtreft op audio elke andere smartphone die we getest hebben. In de automatische stand zijn de foto’s en films vrijwel altijd prima. Beweging onscherpte echter blijft mogelijk. De Pro camera app maakt het ook mogelijk om allerlei zaken handmatig in te stellen net als op een echte foto camera. Van diafragma tot sluitertijd en zelfs focus afstand. Je moet wel weten wat je doet; de automaat blijft gewoon makkelijker. Een nadeel is dat de foto’s behoorlijk groot qua geheugenopslag zijn. De Lumia 1020 heeft 32GB ingebakken geheugen en loopt met 41mp foto;s behoorlijk snel vol. Gelukkig is dankzij de ‘dual capture’ optie van elke foto een kleine versie beschikbaar voor het delen op sociale media of per email. De kwaliteit van deze ‘kleine’ foto’s is nog steeds veel beter dan wat smartphones drie jaar geleden maakten. Ongelooflijk hoe snel deze technologie gaat.

Op de onderste helft zie je de linker bovenhoek op een 1:1 verhouding.

Nokia heeft naast de Pro camera en een gewone camera app, ook nog eens de Nokia Cinemagraph app. In deze app leg je beelden vast waarin een deel bevroren lijkt en een deel video is. Deze combinatie is zeer bijzonder en creëert mooie herinneringen. Waar een video soms te veel info oplevert en een foto weer te weinig, zit de Cinemagraph herinnering er mooi tussenin. Helaas kunnen deze herinneringen alleen gedeeld worden via een website omdat het alleen op Nokia toestellen werkt.

Voorbeelden 1 & 2

Een ander nadeel aan de camera mogelijkheden, is dat de functies verdeeld zijn over een aantal apps en dat in de Pro app de foto’s niet terug te zien zijn.

Noot: Nokia zou net een nieuwe geïntegreerde Camera app hebben gelanceerd nadat wij de test unit retour hebben gezonden.

Nokia-Lumia-1020-with-Camera-Grip

De Lumia 1020 is een forse telefoon die door materiaal gebruik en ronde vormen ongekend lekker in de hand ligt. De lens geeft een kleine uitstulping aan de voorzijde. In gebruik blijkt dat de kleine uitstulping perfect is om je vinger tegen te rusten voor een steviger grip. Voor een fotocamera grip heeft Nokia een extra hoesje. In dit hoesje zitten een aantal handige functies verwerkt. Allereerst geeft de vormgeving een echte camera grip. In de bult zit de 1020 mAh accu die de 2000 mAh van de telefoon aanvult voor een paar uur extra bellen en flink wat foto’s. De Xenon flits is dan zonder accu angst te gebruiken. Die flits is overigens zelden nodig. In de grip zit ook een ontspanknop en aan de onderzijde een statief schroefdraad. Een donders slimme accessoire van Nokia die de foto eigenschappen van de Lumia 1020 recht doet. Met dit hoesje laat je snel je camera thuis. Het enige wat globetrotters nog zullen missen is de waterdichtheid van de Xperia modellen van Sony. Wel zo handig in regenachtige of tropische bestemmingen.

De Nokia Lumia 1020 is wat een smartphone belooft; heel veel in 1 apparaat. Routeplanner, muziekdienst, foto/ film camera, internet station en natuurlijk telefoon. Voor wie geen voorkeur heeft voor het besturingsysteem en graag foto’s maakt maar ook liever de camera thuis laat, is de Nokia Lumia een droom toestel. Degelijk en veelzijdig. Wanneer Nokia hem ook spatwaterdicht maakt is deze telefoon het eerste wat we inpakken op reis.