Picture of Sven Meijer
Sven Meijer

Review: Sphero, je eigen speelrobot

Sphero, een gaming unit waarmee je kan racen, zombies een kopje kleiner kan maken en  als Nyan-cat door de ruimte kan vliegen. Dat roept waarschijnlijk vragen bij je op. Stel je mijn verbazing voor toen deze bal plots hard begon te rollen toen ik deze bestuurde via de tablet…

Toen wij bericht kregen van de Sphero – robotic gaming system – werden wij gelijk enthousiast deze te testen. Snel uitpakken dan maar! De Sphero Robotic Gaming doos komt met een inductie oplader, oplaadkabel, vier opzetstukjes, manuals en nog wat sheets met illustraties van verschillende spelsoorten.

De complete set spulletjes bij aankoop van de Sphero

De Sphero Robotic Ball bevat de Orbotix Smart Robot unit. Deze unit bestaat uit vele sensors, een gyrometer, een accelerometer, een krachtige Lithium Polymeer accu en een Bluetooth module. Kort samengevat, alles om de bal ter grote van een tennisbal, alle kanten op te laten gaan, tegen obstakels aan te laten botsen en zelfs tegen water bestand te zijn.

Je stuurt via een Android device, iPhone, iPad of iPod de Sphero aan in verschillende apps. Dit is natuurlijk een top idee, een fysieke bal aansturen via je handheld, maar de praktijk blijkt dit toch wat lastiger.

Sphero 5

Zoals al eerder te zien in de content van de Sphero verpakking wordt de bal opgeladen door middel van een inductie oplader. Je legt de bal in de oplader, een tegenvorm van de ronde bal, en na drie uurtjes de Sphero opgeladen te hebben kan je een volledig uur met de Sphero spelen. Overigens lijkt dit kort, maar als je de bewegelijkheid van de bal in gedacht houd is het toch een opvallend lange gameplay tijd. Pluspunt voor de Sphero!

Sphero 4

Normaliter is het lastig een spelletje te spelen via je telefoon omdat je de fysieke knoppen mist. Maar omdat de Sphero wordt aangestuurd met een digitale stuurknuppel blijkt de besturing zonder naar het scherm te kijken best mogelijk. Toen ik voor het eerst met de Sphero speelde rolde ik de bal steeds vast in het tapijt. De richtingsverandering duurde namelijk erg lang en kon daar uit opmaken dat veel bewegingsruimte een vereiste is!

Sphero 3

Games
Op dit moment zijn er nog niet heel veel games om te spelen, zowel multiplayer als singleplayer. Enkele van deze spellen zijn:

• The Rolling Dead
  • Dark Nebula
  • Sharky The Beaver
  • Color Grab
  • en nog enkele andere spellen, bekijk ze allemaal.

Om goed zichtbaar te maken hoe de Sphero gebruikt kan worden neem ik de game The Rolling Dead, die gebruik maakt van de augmented reality techniek, als voorbeeld. Tijdens dit spel kijk je door de webcam naar je vloer waar de Sphero ligt en rolt. Je moet zo snel mogelijk langs hordes van zombies bewegen en vuurballen op ze schieten met de Fire-knop zonder ook maar de enigszins te mikken. De punten die je verdiend in de spellen kan je later in de normale Sphero-app verzilveren voor upgrades, zoals het verhogen van de topsnelheid of voor het aandikken van je schild (een power-up die je in The Rolling Dead echt nodig hebt). Ook bij andere apps zijn er punten te scoren voor deze updates.

Let op: niet alle apps zijn speelbaar op zowel iOS als Android.

Sphero app
Lever je punten in voor dikke upgrades

“Golven doe je in je woonkamer”

Sphero maakt het ook mogelijk een balletje te putten in je woning door je tablet of telefoon te swingen. Je begint zoals bij elke Sphero-app met het kalibreren van je omgeving. Als eerste pak je een object uit de woning, een beker, muntje of whatever, en laat de app weten dat dit je hole is. Je richt de bal, geeft een flinke (niet-fysieke) “mep” met je device en ziet de bal van je af rollen richting de hole. Althans, als je deze fatsoenlijk hebt weten te mikken.

Máár, net zoals bij de andere apps merkte ik wat gebruiksvriendelijke tekortkomingen. Bij elke swing moet je de bal met twee vingers de goede kant op richten en vervolgens snel swingen. Je voelt daarbij niet goed hoe hard je de bal aantikt en krijgt de vaart niet spel in het spel waardoor je de slag niet snel te pakken krijgt. Weinig beloning voor veel moeite.

Sphero 2

Enkele andere noemenswaardige weetjes:

• Met zijn 16+ miljoen kleuren is de Sphero Robotic ball eigenlijk een mini disco, stel je favoriete kleur in om je kamer een kleur te geven!
  • Het zijn allemaal behendigheidsspelletjes verhoog, dus verbeter je hand-oog coördinatie!
  • Maak je eigen muziek met Shapesynth
  • Tekenen eigen vormpjes in Etch-o-Matic en laat de Sphero dit patroon na-rollen
  • Programmeer je eigen Sphero in Sphero MacroLab
  • De Sphero is een bestuurbare racebal, leuk om met vrienden te spelen, op harde ondergrond en in het water!
  • Speel met groot bereik, de Bluetooth verbinding reikt tot 15 meter
  • Gewicht: 705 Gram
  • Afmeting (lxbxh) 10x10x10 Cm

Conclusie:

Het was een ervaring om vanuit je device iets fysieks te laten bewegen, maar daar houd het al snel op. Het fraaie stukje design van de bal was een hele belofte en de verpakking met al zijn illustraties gaven een product weer die een goede koop beloofde waar veel speeltijd mee beleefd kan worden. Jammer genoeg merkte ik dit vrij weinig door de moeite die je in het installeren en kalibreren van het apparaat stopt. De afwijking tussen de besturingsinput en de werkelijke bewegingen van de Sphero weken toch best vaak af.

In de toekomst beloofd de Sphero nog wel wat te worden. De hoeveelheid apps nemen toe in aantal en dat weerspiegeld waarschijnlijk ook de groei van de hele game experience en gebruiksgemak.

De adviesprijs is: €129.95 en is te koop via verschillende retailers.