Picture of Giuliano Meraldi
Giuliano Meraldi

GamesCom: Hands-on Beyond Two Souls (PS3)

Doordat de spotlights van GamesCom 2013 vooral gericht staan op de PS4 en Xbox One, zul je bijna vergeten dat er nog genoeg interessante games voor de huidige generatie consoles verschijnen. Eén daarvan is Beyond Two Souls: Een exclusieve Playstation 3 titel afkomstig van de studio achter Heavy Rain.

De directeur van Quantic Dream (David Cage) heeft niet zo lang geleden tijdens een presentatie laten weten dat de uiterste kracht van de PS3 nog niet benut is. Na een uitgebreide speelsessie met zijn nieuwste troef kan ik de beste man absoluut op zijn woord geloven. Beyond Two Souls is zonder enige twijfel de mooiste PS3 game ooit geproduceerd en zal dat waarschijnlijk ook blijven. Alleen de (minimale) aanwezigheid van aliasing (kartels) en de matige resolutie van schaduwen verraden dat we hier te maken hebben met een titel voor een oude generatie console.

Beyond Two Souls screen 01

Net zoals Heavy Rain zal Beyond Two Souls een filmische ervaring moeten neerzetten waarin niet de gameplay, maar vooral het verhaal en haar emotionele personages centraal zullen staan. De uitgebreide demo die ik speelde deed het meest denken aan een Hollywood Blockbuster. Wat dat betreft komt de filmische insteek veel beter tot zijn recht dan Quantic Dream’s vorige game. Dat heeft niet alleen te maken met het gebruik van Hollywood actrice Ellen Page en acteur Willem Dafoe gecombineerd met de veel betere gezichtsanimaties, maar ook met de soepelere besturing en het hogere tempo. Opvallend is dat de game in een 21:9 aspectratio wordt getoond (met balken boven- en onderin het beeld) om het filmgevoel te versterken.

In Beyond Two Souls draait het verhaal rondom Jodie Holmes. Zij draagt een onzichtbare entiteit genaamd Aiden met zich mee welke haar voorziet van bovennatuurlijke krachten. Je kunt er de donder opzeggen dat dit vragen oproept vanuit externe partijen en dus wissel je als speler tussen Jodie en Aiden om te ontsnappen van de vele personages die achter je aanzitten. De gespeelde demo gaf een goede indruk van de wisselwerking tussen de twee speelbare personages. Met één druk op de knop kun je schakelen naar Aiden en help je Jodie bijvoorbeeld te ontsnappen uit een over het spoor razende trein. Jodie kent vele gevechtstechnieken om vijanden van haar af te slaan. Op het moment dat zij een gevecht aangaat toont de game haar gevechtsmoves in slow motion en moet je doormiddel van de rechter analoge stick de richting van haar uitvoerende move aangeven. Dat zorgt voor snelle, spectaculaire gevechtspassages, maar gek genoeg geeft het niet het gevoel dat jij als speler direct de klappen uitdeelt.

Beyond Two Souls screen 02

Het is duidelijk dat de game vooral doelt op een onvergetelijke filmische ervaring en het feit dat er zowat geen knoppen of logo’s in beeld worden getoond helpt daarbij. Ondanks dat had ik graag wat meer daadwerkelijke gameplay elementen willen zien. Nu komt het veelal neer op pookjes rammen en knoppen drukken, waardoor het lineaire karakter iets teveel voelbaar is. Heavy Rain had hier minder last van, doordat het de speler liet spelen met vier verschillende personages. Tijdens de scènes waarin je schakelt tussen Jodie en Aiden is er weldegelijk sprake van gameplay.  Zo moest ik met Aiden de aandacht van de politie verstoren door auto’s met brute kracht uit de weg te ruimen. Ook is het mogelijk om een ander personage (zoals een agent) in bezit te nemen en hem te kunnen besturen. We zullen er pas in de uiteindelijke versie van Beyond Two Souls achter komen of de combinatie van verhaal en gameplay een goede dosering kent. Eén ding staat vast: Deze titel gaat vele spelers voorzien van een onvergetelijke spelervaring. Bring it on!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.