Review: The last of us.

• De verhaallijn
  • De verschillende speelstijlen
  • De verschillende upgradesystemen
  • De conversaties

• Vijanden reageren niet op je mede lotgenoten.

The last of us, en dat kun je wel zeggen! Het is jij tegen de wereld, althans wat daar van over is na een uitbraak van een soort plantenschimmel. Een leuke variant op de gewone “zombiegames”.

Naughty Dog heeft met deze game echt een juweeltje gemaakt. Je begint te spelen als Joel, een doorsnee Amerikaanse vader, wanneer de uitbraak niet meer onder controle gehouden kan worden. Je vlucht met je dochter en je wordt meteen gegrepen door de filmachtige gameplay, de sterke muziek en door de gebeurtenissen in de proloog. Ik was altijd van mening dat je bij een proloog niet dood zou gaan, en dat had ik flink mis. Het is meteen opletten geblazen terwijl de game je alsmaar meer het verhaal in zuigt.

Het verhaal

Je bent dus Joel, een overlever van de “zombie” apocalypse. Je overleeft door wel eens wat dingen de safezones in en uit te smokkelen. Wat er over is van de overheden probeert het leger iedereen in de safezones te houden. Dit gaat niet altijd zachtzinnig. Er is een groep, genaamd “Fireflies”, die tegen de onderdrukking is, en de wapens heeft opgepakt tegen de regering. De leider van de Fireflies vraagt jou om een meisje de stad uit te smokkelen. Gaandeweg ontdek je waarom dit meisje zo belangrijk is. De climax van het verhaal verklap ik uiteraard niet om de mensen die deze game gaan spelen optimaal te laten genieten en huiveren van deze game.

De lange laadtijd verraadt enigszins dat de game veel vergt van de console (PS3) waar ik hem op heb gespeeld. De wereld ziet er prachtig uit, gebouwen die al jaren verlaten zijn en begroeide straten. Het ziet er allemaal heel strak uit. Ditzelfde geldt zeker voor de personages, de gezichten zijn erg gedetailleerd. Een perfecte sfeer om een survivalgame tot zijn recht te laten komen.

The last of us scenery

Je speelt het als een third-person shooter. Je kijkt vanachter Joel mee terwijl je probeert te overleven en bijeen te schrapen wat je kunt. Het loont om net even de andere kant of de andere kamer binnen te gaan om er zeker van te zijn dat je niets mist wat wellicht je leven kan redden. Materiaal is schaars, nog schaarser als je de game speelt als een schiet- en vechtgrage Rambo. Het is vaak de beste manier om langs alles en iedereen te glippen omdat je vaak alleen maar messen en andere materialen verbruikt en er niets van terugziet.

Wat je met je mee kan dragen is ook niet veel. Je kunt maar 1 baksteen , 3 messen, 3 healtkits enz. dragen. Hetzelfde geldt voor veel voorwerpen waar je messen/kits van kan maken. Dit geeft je het gevoel dat je nooit eens genoeg materialen hebt om zeker te zijn van overleven. Je vijanden boezemen ook wel wat angst in omdat velen erg dodelijk zijn of je zelfs in één keer van het leven kunnen beroven. Overleven dus, dat is waar het om gaat.

Het leeuwendeel van de game loop je samen met Ellie. Zij is niet op haar mondje gevallen voor een 15 jarig meisje. Ze staat haar mannetje en loopt je nauwelijks in de weg. De conversaties zitten erg goed in elkaar en je kijkt altijd weer uit naar de volgende cutscene omdat je graag wilt weten wat er nu weer gaat gebeuren.

The last of us joel-ellie

Wapens en vaardigheden.

Om het spel meer diepgang te geven kun je je wapens en je vaardigheden upgraden. Dit doe je met tijdschriften, pillen en onderdelen. Ze liggen niet voor het oprapen, dus moet je ze efficiënt gebruiken om het maximale uit je speelstijl te halen.

Je hebt een heel scala aan verschillende wapens. Flesjes om je tegenstanders te lokken, bakstenen om een vijand luid de kop in te slaan, pistolen, geweren en shotguns voor de agressieve aanpak en zijn er ook nog messen, pijl en boog en wurggrepen om het wat stiller aan te pakken. Kortom voor elk wat wils maar reken niet op een shootergame. Het richten is redelijk lastig en ammo, is zoals al het andere, schaars. Je kunt wapens upgraden voor meer ammo, meer schade, sneller herlaadtijd enz.

Je hebt als meleewapens vaak een plank of stalen pijp. Een plank is maar goed voor één vijand en is dan al kapot, de stalen pijp gaat wat langer mee maar het liefste gebruik je deze wapens alleen in uiterste nood. Ze zijn je enigste verdediging tegen een clicker wanneer deze je aanvalt. Wat een clicker is lees je verderop. Een baksteen kan ook worden gebruikt als meleewapen en gaat even lang mee als een plank.

Dat waren de wapens. Je kunt ook je vaardigheden verbeteren. Zo kun je in real time voorwerpen maken van wat je in je rugtas heb zitten. Dit kost tijd en die heb je soms niet. Je kunt dit upgraden. Wat een hele leuke en noodzakelijke vaardigheid is is luisteren. Wanneer je luistert zie je alles zwart-wit, je ziet het als een soort sonar de vijanden door de muren heen. Wanneer ze rennen hoor je ze van ver weg. Staan ze stil dan moet je echt dichtbij zijn om te “zien” waar ze zijn. Door dit te upgraden kun je van verder weg vijanden detecteren en daarop je strategie aanpassen. Verder kun je dingen zoals gezondheid, precisie met vuurwapens upgraden.

The last of us molotov

Je vijanden

Je speelt tegen zowel andere overlevers als tegen de verschillende zombies. Laten we beginnen bij de overlevers. Dit zullen bendes zijn of de politie. Ze zijn vaak beter bewapend dan jij en kammen redelijk zorgvuldig alles uit op zoek naar jou. Wanneer je bent gespot maar ze je weer kwijt zijn geraakt zetten ze een zoekcirkel op op basis van je laatste bekende locatie. Door hier handig gebruik van te maken kun je ze telkens te slim af zijn. Stealth en vermijden is hier erg handig. Het vreet kogels en meleewapens om iedereen af te willen maken.

Zombies zijn er in verschillende soorten. Bijvoorbeeld de zombies die nog niet zo lang gekeerd zijn. Deze lopen vaak maar wat rond of staan stil. Wanneer ze je zien dan rennen ze op je af. Gelukkig doen ze niet veel schade maar in grote aantallen zeker wel dodelijk. Stealth kills kosten je bij deze zombies geen materialen en wanneer je kans ziet om er één om te leggen is dat aangeraden.

The last of us zombies

Dan heb je nog de clicker. Mijn favoriet, en niet omdat ze er leuk uit zien. Ze hebben geen echt menselijk hoofd meer maar hebben een plantachtig iets als hoofd . Ze lokaliseren je zoals vleermuizen jagen. Met geluid dat weerkaatst wordt. Door stil te blijven zitten kan een clicker gewoon langs je heen lopen zonder je te “zien”. Dit is het enige voordeel met dit type zombie. Nu de nadelen ervan. Als er één je aanvalt en je kan dit niet afweren met een meleewapen ben je in één klap dood. Ze zijn ook niet te wurgen, je kunt ze alleen doden door een mes te gebruiken. Aangezien je maar drie messen kunt dragen en ze maar 1 á twee keer te gebruiken zijn is dit een kostbare bezigheid.

The last of us infected

Kortom een game waarin je echt probeert te overleven door zo min mogelijk gebruik te maken van je materialen. Het vermijden van een gevecht is vaak beter dan de confrontatie aan te gaan. Het upgradesysteem zit goed in elkaar en de verhaallijn is ijzersterk. Een prima game!

Oh ja dan nog wel een puntje van lichte kritiek. De vijanden reageren niet op je mede compagnons. Ze reageren alleen op jou. Je lotgenoten kunnen tegen zombies aanlopen zonder dat er iets gebeurt. Natuurlijk erg gunstig voor jou wanneer de AI het even niet op een rijtje heeft maar dit haalt toch een heel klein beetje de angst voor de zombies weg. De AI is meestal goed genoeg met het verplaatsen van je lotgenoten maar af en toe wordt het dan toch te krap voor de anderen om zich proper te verschuilen. Maar goed dit is dan ook het enige van de game wat mij “tegenviel”.  Een dikverdiende negen!