Picture of Kevin Krechting
Kevin Krechting

Review: Fuse, knallen geblazen!

Kevin Krechting beoordeelde namens GadgetGear de met 3 sterren.

THE GOOD

  • De "Leap" feature.
  • De wapens met Fuse technologie.
  • De prachtige vuurgevechten.
  • Zeer soepele co-op modus.

THE BAD

  • Geen boeiend verhaal.
  • Levels voelen veelal hetzelfde aan.
  • Skill-tree niet echt zelf in te vullen

Insomniac Games, bekend van de Ratchet &Clank en Ressistance series, hebben nu een explosieve third-person shooter gemaakt, namelijk FUSE! 

Fuse is een buitenaardse materie dat zich hecht aan voorwerpen en mensen en ze zodanig veranderd dat het lekker schieten is geblazen!

Fuse draait om strategisch dekking zoeken, lekker veel knallen en met behulp van teamwork het beste in je naar boven te halen. Dit is ook wel nodig omdat de tegenpartij precies hetzelfde probeert te doen als jouw team, namelijk de bovenhand zien te krijgen in een vuurgevecht door de juiste posities in te nemen.

Je bent één van de 4 personages die samen het eliteteam Overstrike 9 vormen. De proloog verhuld dat je naar een afgelegen geheime installatie gaat omdat de terroristische organisatie Raven de facility heeft overgenomen.  Je komt erachter dat Raven al jaren bezig is met Fuse te experimenteren, ze hebben er allerlei destructieve toepassingen voor bedacht. Ze hebben zelfs kernwapens gemaakt van Fuse en ze dit willen verkopen aan de hoogste bieder. Jou taak om dit, level na level, te voorkomen. Het verdient niet de hoofdprijs voor beste verhaal, dit is erg lineair en komt niet goed uit de verf.

Al snel kom je aan je Fusewapens, prototype wapens van Raven, die je kunt upgraden d.m.v. een skill-tree. De skill-tree is redelijk recht toe recht aan, met elk level dat je omhoog gaat kun je kiezen voor meer schade of verbeterde effecten.

fuse skill tree

Even voorstellen dan maar wie je teamgenoten zijn in het gevecht tegen Raven:

Dalton Brooks: De stoere brede kleerkast die met zijn Fuse “handwapen” een schild tevoorschijn kan toveren die dekking biedt aan teamleden. Van een handwapen kunnen we eigenlijk niet spreken want je kan er zeker geen kogels mee schieten, het is alleen maar het schild. Het schild kan wel opgeladen worden door de kogels die hij tegenhoudt, eenmaal vol kun je een schokgolf teweegbrengen die vijanden omver kan werpen. Niet zo’n heel leuk personage om te spelen. Het enige wat je doet is kogels vangen, dit is dan ook nogal saai wanneer je een shooter speelt!

Jacon Kimble: De Afro Amerikaanse scherpschutter. Hij heeft een kruisboog als wapen. Zijn specialiteit is dan van afstand explosieve pijlen schieten. Met de skill-tree kan het wapen onder andere een grotere blast radius krijgen. Nadeel is dat hij zeer weinig pijlen bij zich kan dragen en je dus al snel moet overschakelen naar gewone wapens die lang niet zo krachtig zijn als de Fusewapens.

Naya Deveraux: De vrouw met het wapen dat zwarte gaten creëert. Door meerdere soldaten te beschieten krijg je meerdere zwarte gaten die de vijanden opslokken, het is zeer destructief op grotere aantallen. Ze kan onzichtbaar worden voor korte tijd wat erg handig is om stealth kills te maken en vijanden aan te vallen via de flanken.

En als laatste Isabelle Sinclair: De medic van het team. Haar wapen versteend vijanden om ze vervolgens met een ander wapen makkelijk aan flarden te schieten. Als tweede skill kan ze een heal beacon gooien die teamgenoten heelt en revived als ze te veel schade hebben opgelopen.

fuse personages

Wat meteen opvalt aan de game is de “Leap” feature. Met een druk op de knop kan je over springen naar een ander karakter. Dit is zo eenvoudig dat je altijd de juiste persoon voor de taak kunt selecteren. Het werkt goed maar al snel kies je vaak voor één van de twee dames omdat deze vele malen beter zijn dan de twee heren.

AI.

Je teamgenoten reageren niet al te snugger. Ze zoeken soms geen dekking en reageren laat om je te reviven wanneer je tegen de vlakte gaat. Ze spelen hun rol redelijk maar het wordt pas echt leuk als je met meerdere vrienden chaos kunt schoppen.

De AI van je tegenstanders is redelijk. Ze proberen in te spelen op de acties van je team door andere posities in te nemen en je te flanken. Maar soms kun je achter een robot aan lopen omdat die helemaal gefocust is op een teamgenoot en totaal geen oog voor jou heeft.

fuse gameplay

Graphics.

De graphics zijn de pluspunten. Het is wat je mag verwachten van een nieuwe game. Wat vooral goed is gedaan zijn de gezichten. Het is goed te zien dat ze motion capture hebben gebruikt om de gezichten zo echt mogelijk te laten bewegen, en dit is ze zeker gelukt! De rest is mooi vorm gegeven met strakke levels en mooie special effects van de Fusewapens. De explosies vliegen je om de oren en de vuurgevechten zien er echt goed uit.

Fuse explosies

De game op de verschillende vlakken

Na uren te hebben gespeeld is kan dit spel maar moeilijk de interesse vast houden. Het zijn veelal dezelfde gevechten, dezelfde tactieken en dezelfde tegenstanders en dezelfde omgeving. Het springt er nergens echt uit in positieve en negatieve zin. Het is een shooter waar je met een beetje tactiek lekker een eind weg kan schieten. Ga je neer, dan hebben je teamgenoten even de tijd om je te reviven. Lukt dit niet dan is het game over, dit gebeurt echter alleen als je tegenstanders je van alle posities beschieten of wanneer je geen dekking hebt gezocht.

Met vrienden is het leuk spelen. Ze kunnen elk moment inspringen en een karakter overnemen. Daar hebben ze bij Insomniac goed over nagedacht. Dit verhoogt het co-op plezier aanzienlijk. Je ziet bij veel games dat je zowat een aparte savegame moet hebben om lekker een eind weg te kunnen spelen met vrienden. Bij Fuse maakt het niets uit, stap erin en schiet lekker mee.

De menu’s zien er gelikt uit. Mooie bewegende achtergrond en goed gebruik van de kleuren geel en groen. Naast de singleplayer heb je ook een ander speltype. Het is de bedoeling om wave naar wave te overleven. Leuk voor even maar het voegt niet echt iets toe.

Fuse shield

Conclusie

Het is een leuke game om te spelen. Het zal je alleen niet bijblijven. De “Leap” feature is erg goed gedaan om de snelheid in het spel te houden. Jammer is dat de levels redelijk hetzelfde zijn en de skill-tree niet echt veel ruimte laat om je karakters echt te customizen. Je bent geneigd om maar met één of twee karakter te spelen omdat ze duidelijk sterker zijn.

Desalniettemin een redelijke game met toffe vuurgevechten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.