Review: The Evil Dead (Blu-ray)

• Effectieve cameravoering
  • Zorgvuldig gerestaureerd
  • Gezonde dosis aan extra’s

• Lachwekkend verouderd
  • Documentaire is langdradig

Op het moment van schrijven draait de remake van de horrorklassieker The Evil Dead in de bioscoop. Een goede gelegenheid om de gerestaureerde versie van het origineel uit 1981 erbij te pakken.

Met The Evil Dead maakte Sam Raimi (bekend van de Spider-Man trilogie) zijn debuut als regisseur/scenarioschrijver. De film werd uiteindelijk benoemd tot cultklassieker en was toentertijd toonaangevend voor het horrorgenre. The Evil Dead behoorde zelfs tot één van de favoriete horrorfilms van de overbekende schrijver Stephen King. Dit wekte de interesse van grote distributeurs, waardoor de film (ondanks haar lage budget) internationaal werd uitgebracht. Een slimme zet, want de makers hebben het lage budget waarmee de film is gemaakt bijna achtvoudig terugverdiend!

The Evil Dead still 01

De volgende onderdelen van de film worden op een schaal van 1 t/m 10 beoordeeld: Het verhaal, de beeld- en geluidskwaliteit en de beschikbare extra’s.

Het verhaal (7/10)

Vijf studenten gaan naar een afgelegen vakantiehuisje in het bos. Daar vinden ze The Book of the Dead en een taperecorder. Door het afspelen van de hierop aanwezige duivelse spreuken, hebben ze onbewust een kwade geest losgelaten.

Wat volgt is voor vele horrorfans gemeengoed: Geen lichaamsdeel blijft gespaard en de film doet niet moeilijk over een litertje bloed meer of minder. Belangrijker is of The Evil Dead de tand des tijds heeft doorstaan. Niet helemaal… De spanning en de perfecte timing van schrikmomenten jagen je nog steeds de stuipen op het lijf. De aparte maar effectieve cameravoering is hier deels voor verantwoordelijk en de bezeten personages zijn nog steeds angstaanjagend vormgegeven. Dat kun je niet altijd zeggen van de scènes waarin de volledige lichaamsinhoud van de personages tentoongesteld wordt. Hedendaags zullen deze eerder als lachwekkend worden beschouwd. De vele liters bloed gutsen nog geloofwaardig over het scherm, maar het smelten van de bezetenen in stop-motion doen je wenkbrauwen fronsen. Dit is grotendeels te verklaren door de beperkte technologie en het lage budget waarmee de film is geproduceerd, maar je ontkomt niet aan het feit dat het allemaal gedateerd oogt.

Beeldkwaliteit (6/10)

Door het beperkte budget is de film op een 16mm filmrol geschoten en niet op het hogere resolutie 35mm formaat. De kwaliteit van de rol is door de loop der jaren verouderd en dat is soms duidelijk zichtbaar. Toch heeft de film profijt van de kwaliteit die Blu-ray met zich meebrengt. De filmrol is met de laatste technieken gerestaureerd en dat zie je: Ondanks de aanwezige ruis zijn texturen van bijvoorbeeld close-ups van gezichten relatief scherp alsook de reflecties op bloed. De kleuren zijn over het algemeen stabiel, al zitten er scènes tussen waarin verkleuringen van de filmrol zichtbaar zijn. Ook zijn er shots aanwezig die nogal wazig ogen. Daar valt niet aan te ontkomen voor een oude lowbudgetfilm zoals deze. Ondanks dat is het duidelijk dat de restauratie met zorg is uitgevoerd. Blu-ray vertoont in deze uitgave haar kracht voor het kwalitatief behouden van het bronmateriaal.

The Evil Dead still 02

Geluidskwaliteit (7/10)

Ondanks dat het een oude film betreft kent deze Blu-ray wel een DTS-HD Master Audio 5.1 geluidsmix. Verwacht geen explosief geluid waarvan je bank gaat trillen. Toch weet hij geluidstechnisch veelbelovend te beginnen: Zo worden in de beginscène alle luidsprekers gevuld met wind als de camera over het water zweeft. Jammer dat de film vervolgens weinig doet met de achterste luidsprekers. Toch is het niet helemaal verloren zaak: De dialogen zijn (ondanks hun verouderde toon) duidelijk verstaanbaar en de geluidseffecten zijn goed gepositioneerd over de voorste drie luidsprekers. Zo is er een houten schommelbank die herhaaldelijk botst tegen een houten vakantiehuisje: Deze bevindt zich rechts in het beeld en daar is hij dus ook hoorbaar. De film houdt dit niveau tot het einde vol en de dreigende soundtrack is daarbij effectief geïntegreerd.

Extra’s (7/10)

Deze Blu-ray uitgave van The Evil Dead kent een gezonde dosis extra’s, waarvan de documentaire The Untold Saga of The Evil Dead de meest interessante betreft. Hierin wordt het moeizame proces voor de bewerkstelliging van de film duidelijk. De meeste acteurs uit de film alsook andere bekende regisseurs krijgen hierin de ruimte om hun kant van het verhaal te belichten. Wel is deze documentaire wat langdradig van aard, waardoor niet iedereen het einde zal halen. Het is daarbij jammer dat de regisseur niet zelf aan het woord komt: Immers is hij het brein achter deze horrorklassieker. Daarvoor moet je het stellen met de Director’s Commentary track.

The Evil Dead still 03

Het origineel van The Evil Dead heeft de tand des tijds niet volledig doorstaan, maar laat je daardoor niet afschrikken. De spanning en de onverwachtse timing van schrikmomenten zijn hedendaags nog steeds erg effectief en zal menig kijker de stuipen op het lijf jagen. Zelfs op de dag van vandaag verschijnen er horrorproducties die op dit gebied niet kunnen tippen aan deze klassieker. De film laat haar ouderdom duidelijk zien bij de scènes waarin er gehakt wordt gemaakt van de bezeten personages. Dat hoeft niet negatief te zijn, want de film biedt nog steeds genoeg vermaak. Deze Blu-ray presenteert de kijker met een zorgvuldig gerestaureerde beeld- en geluidsweergave en dat maakt het kwalitatief de beste manier om deze horrorklassieker weer te kunnen bekijken.