Review: ShootMania Storm (PC)

• Ouderwets verslavend
  • Fantastische Level Editor
  • Uitgebreide Replay Editor
  • Veel waar voor je geld

• Standaard levels/modes missen variatie
  • Rommelige configuratietool

Een First Person Shooter ontwikkeld door de makers van de populaire TrackMania racegames, hhmmm… Ow ja, en de titel zal niet misstaan voor een nieuw stuk speelgoed dat je bij de Bart Smit zou kunnen kopen. Al is dat laatste ironisch genoeg logischer dan je denkt…

Tja, ik zou het zo gek niet kunnen verzinnen: Ben je tussen 2003 en 2012 alleen maar groot geworden met racegames onder de TrackMania noemer, besluit je spontaan een First Person Shooter te gaan maken. Wat moeten die gasten wel niet gedacht hebben?

Maniak

Bij het opstarten van een game met een gekke titel zoals ShootMania verwacht je niet veel goeds. Heel eventjes lijkt dat ook bevestigd te zijn:  De menu’s zien er wat ongeordend uit en het losse configuratieprogramma voor de instellingen lijkt door een maniak in elkaar gesleuteld te zijn. De zweverige muziek en de drukke interface tijdens het spelen kunnen dat gevoel niet snel wegspoelen.

Call of what???

Ik had er niet verder naast kunnen zitten. De makers hebben met ShootMania het ‘back to basics’ principe toegepast. De game kent maar één standaard wapen en die is niet eens in beeld gebracht. Je moet het doen met een richtkruis (Crosshair) en kunt niets anders dan springen en een sprintje trekken. Upgrades what? Perks huh? Scorestreaks who? De makers hebben de figuurlijke middelvinger opgestoken naar hedendaags complexe Multiplayer shooters zoals Call of Duty. Dat noem ik nog eens je gekweekte ballen tonen…

ShootMania Storm Still

Evenwichtig

Door de simpele aanpak van deze shooter, speelt de balans voor de gelegde basis een belangrijke rol. Een stroeve besturing zal immers een grote belemmering zijn voor een game zoals deze. Hier is gelukkig goed over nagedacht. De game laat je op een directe manier zijwaartse stappen nemen (‘strafen’) en zorgt ervoor dat de speler verplicht is om dit optimaal af te wisselen met zijn of haar muisbewegingen. Tijdens het manoeuvreren kun je met de rechtermuisknop springen en jezelf tegelijkertijd ‘boosten’ mits je de muisknop langer indrukt. Het nostalgische ‘bunnyhoppen’ is hiermee weer geherintroduceerd. Dit ouderwetse gevoel van voortbewegen doet denken aan de gloriedagen van games zoals Unreal Tournament… Heerlijk!

Trigger ’not-so’ happy

Om te zorgen dat de onderlinge schietpartijen eerlijk blijven, hebben de makers een maatregel genomen tegen spelers met een ‘triggerfinger’. Het komt er simpelweg op neer dat je alleen de eerste vier schoten snel kunt lossen en daarna de tijd tussen elk schot een stukje langer is geworden. Als je een tijdje niet meer schiet laadt je wapen zichzelf weer op. Hierna kun je weer vier snelle schoten achter elkaar lossen. Aangezien iedereen dezelfde besturing en de bijbehorende limitaties kent, spelen de vaardigheden van de speler volledig de hoofdrol in deze shooter. Het is daarbij wel aan te raden om de muziek even uit te zetten (via de zwarte uitschuifbare bovenbalk) alsook de HUD (met het sterretje *), want die werken nogal op de zenuwen.

Speelgoeddoos

Het standaard aanbod aan levels en gamemodes mist wat variatie. De beschikbare levels zijn daarentegen wel goed doordacht om de vaardigheden van de speler op de proef te stellen. Gelukkig vervalt bovengenoemde beperking bij het gebruik van het krachtigste wapen dat de game te bieden heeft: De Level Editor. Net als in de TrackMania reeks geven de makers je een uitgebreide digitale speelgoeddoos die spelers beschikbaar stelt om creatieve levels te ontwerpen. Aangezien deze vrij eenvoudig in gebruik is, verwacht ik dat ShootMania binnen de kortste keren wordt overspoeld met slim doordachte levels uit de community.

ShootMania Storm Level Editor

Leuk zo’n Level Editor, maar niemand komt meer over de kwaliteit van dit level heen.

Laatste troef

Als je uitgekeken bent op de Level Editor, vrees niet: De game gooit er gewoon nog even een uitgebreide Replay Editor tegenaan. Niets is fijner om in slow-motion te zien hoe jij de ‘ass whooped’ van je tegenstander. De editor neemt geen genoegen met simpele knip en plak functies, maar geeft je een hele bak tools om een daadwerkelijk mooie montage neer te zetten. Denk aan het creëren van een pad voor de camerabeweging, het toevoegen van kunstmatige cameratrillingen en het toepassen van grafische effecten. Wel moet ik erbij vermelden dat de leercurve van deze editor in de geavanceerde modus erg hoog ligt. Hij spreekt dus (in tegenstelling tot de Level Editor) een veel kleinere doelgroep aan.

ShootMania Storm Replay Editor

Waar de meeste shooters de speler veel gameplay elementen voorschotelen, kiest ShootMania Storm voor een andere aanpak: De makers hebben gezorgd voor een simpele solide basis, zodat de gameplay volledig draait rondom de vaardigheden van de speler. De game kent daarbij een hoge replaywaarde door de toevoeging van een uitgebreide Level en Replay Editor. TrackMania is al een goed voorbeeld voor wat creatievelingen met de Level Editor kunnen doen, dus ik voorspel een mooie toekomst voor ShootMania Storm.

ShootMania Storm is via Steam beschikbaar voor een bedrag van €19,99.