Review: Hotel Transylvania (Blu-ray)

• Verhaal ondersteund personages goed
  • Extra’s zijn een toegevoegde waarde

• Tempo ligt erg hoog
  • Geluid krijgt geen ademruimte
  • Animatie oogt soms iets te glad
  • Mini-film is compleet nutteloos

Sony Pictures Animation heeft niet de naamsbekendheid van een grote animatiestudio zoals Pixar, maar bewees met films zoals Monster House en Cloudy with a Chance of Meatballs ook in staat te zijn vermakelijke animatiefilms af te leveren. Daar mag je Hotel Transylvania nu ook bij optellen…

De geschiedenis van Sony’s animatiestudio gaat niet zo heel ver terug. Vanaf 1992 had Sony haar eigen studio voor het creëren van visuele effecten onder de naam Sony Pictures Imageworks. Vele zullen het meest bekend zijn met hun Oscar-winnende visuele effecten voor Spider-Man 2. In 2001 had Sony plannen voor het verkopen van deze studio, maar konden daarvoor geen geschikte koper vinden. Ze hebben in 2002 besloten om zich ook te concentreren op animatiefilms en hebben daarom Sony Pictures Animation opgericht. Deze studio werkte vanaf dat moment nauw samen met Sony Pictures Imageworks voor het maken van animatiefilms. Daarbij zal laatstgenoemde studio nog wel verantwoordelijk blijven voor het creëren van visuele effecten voor live-action speelfilms.

De volgende onderdelen van de film worden op een schaal van 1 t/m 10 beoordeeld: Het verhaal, de beeld- en geluidskwaliteit en de beschikbare extra’s.

Het verhaal (7/10)

In Hotel Transylvania tovert Dracula zijn plannen om tot werkelijkheid en bouwt hij een vijf-sterren hotel waarin alleen monsters en hun families in toegelaten mogen worden. In dit complex mogen de monsters zich lekker uitleven en hoeven ze zich geen zorgen te maken over de (in hun ogen) kwaadaardige mens. Om de 118e verjaardag van zijn dochter te vieren, nodigt Dracula zijn beste vrienden uit waaronder Frankenstein, de Mummie, de Onzichtbare Man en de familie Weerwolf. Voor hem is het geen probleem om deze legendarische griezels te entertainen, maar dat veranderd al snel als er onverwachts een jongen het hotel binnenloopt.

Hotel Transylvania Still 01

Hotel Transylvania geeft een draai aan het bestaande concept van mensen en hun angst voor monsters, want nu zijn het de monsters die bang zijn voor de mens. Het is leuk hoe de makers invloeden van de mens hebben toegepast op de wereld van de monsters. Zo bevatten bijvoorbeeld de monsterlijke etenswaren duidelijke invloeden van gerechten die we als mens kennen. De aanwezige karakters hebben hun amuserende vertoning vooral te danken aan de leuke samenstelling van stemacteurs. Adam Sandler zet daarbij de juiste toon neer voor Dracula en wordt op komische wijze bijgestaan door de rest van de ingesproken personages. De humor speelt leuk in op de karakter eigenschappen van deze stereotypes. Wel kent de film een zeer hoog tempo die niet iedereen zal waarderen. Het geheel komt daarom nogal druk over en geeft de kijker niet altijd de ruimte om bepaalde scènes volledig te kunnen verwerken.

Beeldkwaliteit (8/10)

De beeldkwaliteit beoordelen van een animatiefilm lijkt wat vreemd (immers is hij niet met echte filmcamera’s gefilmd), maar dat is het niet. Enerzijds is er de kwaliteit van de digitale overzetting naar Blu-ray, anderzijds die van de animatie zelf. Sony staat over het algemeen bekend om haar hoge kwaliteit Blu-ray Discs en Hotel Transylvania bevestigd dat. Ondanks dat Blu-ray meer opslagcapaciteit biedt dan een DVD, moet het beeld alsnog gecomprimeerd worden om op de schijf te passen (HD vereist immers meer opslagruimte). Wordt dit niet goed toegepast, dan ontstaan er compressiefouten zoals blokjes of strepen in kleurverlopen (banding). Gelukkig is deze schijf vrij van dit soort fouten. De kwaliteit van de animatie is van een hoog niveau, maar kent niet de details die animatiestudio’s zoals Pixar of DreamWorks verwerken in hun films. Dit is vooral te zien bij close-ups van gezichten: Deze ogen soms iets te glad, waardoor de animatie geregeld wat goedkoop aanvoelt.

Geluidskwaliteit (8/10)

Bij een animatiefilm moet het geluid van de grond af aan opgebouwd worden. De Sounddesigners en geluidsmixers kunnen daarom hun creativiteit volledig kwijt. Vooral op het gebied van geluidspositionering binnen een 5.1 luidsprekeropstelling hebben animatiefilms over het algemeen een preciezere plaatsing dan live-action speelfilms. Zo ook bij Hotel Transylvania. Dialogen zijn goed opgenomen en hebben de juiste plek in het geluidsveld toegewezen gekregen. Als een personage bijvoorbeeld rechts in het beeld staat, dan hoor je hem daar ook. Ditzelfde is ook van toepassing op andere onderwerpen. Door het snelle tempo van de film krijgt het geluid helaas geen ademruimte en mist daarom wat dynamiek. Dit zorgt ervoor dat je niet volledig wordt betrokken binnen de visuele gebeurtenissen. Hotel Transylvania behoort daarom niet tot het beste wat Blu-ray op dit gebied te bieden heeft.

Hotel Transylvania Still 02

Extra’s (7/10)

Ondanks dat je binnen een uur door alle extra’s heen bent, vormen ze een waardige aanvulling op de film. Vooral de verschillende items over de stemacteurs, het ontstaan van de film en het creëren ervan leveren een interessante kijk achter de schermen op. De aanwezige verwijderde scènes zijn, tja… terecht verwijderd en de bijgeleverde mini-film (Goodnight Mr. Foot) slaat de plank qua humor volledig mis. De toevoeging van de videoclip met Becky G. en Will.i.am is leuk gevonden, maar je zult jezelf wellicht afvragen waarom zo’n Amerikaans clichématig nummer überhaupt aanwezig is in de aftiteling van een film zoals deze.

Hotel Transylvania kenmerkt zich vooral door haar leuk neergezette personages. Het verhaal is onderhoudend genoeg om deze te ondersteunen. Wel zet ik mijn vraagtekens neer bij de doelgroep van deze film. De humor, de verschillende referenties en het rappe tempo maken hem (ondanks de beschikbare Nederlandse nasynchronisatie) minder geschikt voor jonge kijkers. Qua beeld- en geluidskwaliteit heeft Sony een goede schijf afgeleverd en voorzien van een handjevol leuke extra’s.