Review: Army of Two – The Devil’s Cartel

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Veel mogelijkheden tot tactisch spel
  • Sterke multiplayer co-op

• Geen andere multiplayer uitdagingen
  • Verhaal blijft wat op de vlakte

EA lijkt met dé knaller voor Pasen te zijn gekomen. Deze week lanceerde EA namelijk de nieuwe Army of Two – The Devil’s Cartel. Een game waarin eindelijk weer eens alles kapot mag en kan :-).

Army of Two vertelt het verhaal van Alpha en Bravo. Twee soldaten die midden in de bloederige drugsoorlog van Mexico terecht zijn gekomen. Daarmee nemen deze twee nieuwe rekruten het stokje van Salem en Rios over. Het duo dat wist te stralen in de vorige twee Army of Two games.

Terug naar het verhaal. Alpha en Rios zijn in Mexico waar ze een politiek gevangene uit handen van een drugskartel moeten bevrijden. Natuurlijk heeft het kartel geld, waardoor Alpha en Bravo een heel leger van huurlingen af zal moten knallen om de missie tot een succes te maken.

In hun strijd, trekken de twee door vele verschillende locaties. Van stoffige schroothopen tot aan gruzelementengeschoten hotels, van begraafplaatsen tot de sloppenwijken. Hoewel de boel niet al te levendig is, zijn alle locaties voorzien van voldoende gespuis om neer te schieten.

Naast het daadwerkelijk schieten op de badguys, heb je ook een overkill meter. Wanneer deze gevuld is, kun je jouw karakter in overkill modus zetten. De tijd verstrijkt nu een stuk langzamer en alles… alles kan kapot. Er is geen vluchten meer. Door gebruik te maken van de Frostbite 2 engine die EA heeft ontwikkeld, ziet dit alles er ook nog eens prima uit.

Hoewel de Overkill modus absoluut de belangrijkste feature in de gameplay is, heeft Army of Two nog veel meer tactische elementen in petto. Je kunt de volledige uitrusting bij aanvang van een missie bepalen en… het gaat om tactische co-op gameplay. Samenwerken met jouw virtuele partner is enorm belangrijk. Zo kun je de vijand verrassen met een dual-breach aanval of samen gebruik maken van een riot-shield om sneller door gevaarlijke gebieden te spelen.

Natuurlijk is het spelen met een virtuele partner niet verplicht. Army of Two wordt nog leuker wanneer je met twee personen co-op speelt. Dat kan via online multi-player, maar ook gewoon split-screen. Co-op is trouwens de enige mogelijkheid die je online hebt. Tegen elkaar spelen is niet mogelijk, maar daar zijn zoveel andere games voor, dat ik daar niet van wakker kan liggen.

Hoewel de focus dus op tactisch co-op gameplay ligt, is dit niet het belangrijkste in het spel. Let je goed op jezelf, dan kom je de missies ook prima door. Bij bepaalde acties kun je niet zonder partner omdat die gescript zijn. Zoals bij het openen van grote deuren. Toch verhoogt het wel de pret in de game.

Als je een beetje doorspeelt, is Army of Two – The Devil’s Cartel in ongeveer 7 uur door te spelen, wat best acceptabel is. Toch mis ik een gevoel dat er wel was na het uitspelen van de eerdere delen van Army of Two… Qua uitdaging blijft de game behoorlijk vlak. Er zijn geen grote verrassingen en ook de lol die ik had met de karakters Salem en Rios, ontbreekt in dit deel. Er zijn wel leuke grappen, maar ook een aantal die gewoon niet heel grappig zijn.

Army of Two – The Devil’s Cartel is een game waar ik echt op heb zitten wachten. Hoewel de eerste twee delen uit de serie nooit echt heel groot zijn geworden, is het een serie waar ik me wel fijn bij voel. Nouja, voelde. Army of Two – The Devil’s Cartel weet gewoon niet de impact op mij te maken die de eerdere games wel deden. Ik mis een hoop fun en dat is jammer. Ja, het is nog steeds een leuke game om te spelen, maar hij geeft me niet de kick waar ik echt op heb gehoopt.