Review: Sim City (PC)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• Veel nieuwe, creatieve mogelijkheden
  • Unieke omgevingen
  • Regio's vormen een belangrijke rol

• Het hele online gebeuren heeft grote capaciteitsproblemen.

Het begon in 1989. Will Wright kreeg het idee om Sim City in elkaar te zetten. Een spel waarin je zelf mocht ervaren hoe het was om een stad op te bouwen en met rampen om te gaan. Destijds was Maxis verantwoordelijk voor de ontwikkeling en dat is sinds jaar en dag weer onderdeel van EA. Die laatste bracht deze week de nieuwste versie van de game uit die, serieus, weer gewoon Sim City is gaan heten.

Opstartproblemen

Popquiz… hoe kun je gamers die al veel te lang op een game hebben moeten wachten het beste frustreren? Inderdaad, met te weinig servers. Donderdag was het eindelijk zo ver en konden we op de redactie aan de slag met Sim City. De sim game der simgames, om geconfronteerd te worden met bomvolle servers die lang niet altijd beschikbaar blijken. Iedere keer als de server vol zit, gaat opnieuw een klokje 20 minuten terugtikken voor de game opnieuw probeert op de server te komen. Help! Ik wil nu gamen! Dat krijg je ervan als je een game hyped ;-).

Sim City Servers

Online is gewoon belangrijk

Waarom moet je online spelen? Simpel! Sim City is de eerste echte connected game in de series. Het laat jou een stad bouwen terwijl andere spelers om jou heen ook druk aan het bouwen zijn. Afhankelijk van jouw strategie kun je met ze samenwerken of juist concurreren. Samen met andere steden is het ook mogelijk om mega constructies op te zetten waar de hele regio op vooruit gaat.

Je merkt het al, Sim City is heel wat meer geworden dan alleen maar aanwijzen waar de huisjes, de winkeltjes en de fabriekjes mogen staan. Sim City gaat vooral ook om realiteit. Zo is er een virtuele aandelenmarkt die invloed heeft op het succes van de fabrieken in jouw stad terwijl de ene na de andere ramp op de loer lijkt te liggen.

Tegelijk geeft Sim City je ook de mogelijkheid om meer dan één stad in een regio te beheren. Je kunt zo een heel kluster van steden opzetten dat elkaar van faciliteiten voorziet. Zelfs diensten als brandweer en ziekenauto’s kunnen uit een ander dorp komen om in jouw dorp inwoners te helpen. Oké, dat gaat natuurlijk wel weer tegen een prijs.

Creatief bouwen

Ook het bouwen is opnieuw aangepakt in Sim City. Het is voorbij met het bouwen van rechte wegen. Eindelijk kun je in Sim City een wegennet aanleggen zoals jij dat mooi vindt. Je kunt eindelijk echt creatief zijn.

Ook gebouwen die je plaatst zijn dynamisch in te richten. Word jouw school bijvoorbeeld te klein? Hang je er een extra lokaal aan. Of twee. Teveel zieken? Dan gooi je een extra kliniek tegen het ziekenhuis aan. Wordt de afvalberg te hoog? Rust je de afvalverwerking uit met een mooie, grote oven… en een paar extra vuilniswagens om nog meer rotzooi bij de burgers op te halen… ik kan nog wel even doorgaan. Sim City is dynamischer dan ooit tevoren.

Toch heeft ook deze creativiteit een grens, en wel die van het land dat je bezit. Het is niet mogelijk om dit uit te bereiden, dus alles moet binnen de grenzen van jouw stad passen. Hierdoor zijn de bovengenoemde regio’s en mogelijkheden tot het bouwen van meerdere steden van groot belang. Zo kan de ene speler de focus leggen op de ontwikkeling van toeristische trekpleisters terwijl de andere vooral bezig is met de opbouw van de industrie in zijn of haar stad.

Sim City is werkelijk zo fantastisch als EA het heeft doen klinken, maar heeft een zeer zwakke plek… de servers! Gelukkig is dit iets dat EA op moet kunnen lossen, dus dat probleem zal in de komende dagen (misschien weken) vast opgelost worden. Verder is het voor mij alles dat ik in een stadssimulator verwacht.