Review: Premium Rush (Blu-ray)

Giuliano Meraldi beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Zeer vermakelijk
  • Vlotte montage
  • Sublieme beeldkwaliteit
  • Effectieve geluidsmix

• Beperkt aanbod aan extra’s

Er zijn soms van die films waar je nog nooit van hebt gehoord, simpelweg omdat ze de Nederlandse bioscopen hebben overgeslagen. Dat kan komen door het gebrek aan kwaliteit, maar daar ontbreekt het in Premium Rush niet aan.

In dit geval ontbreekt het vooral aan marketing en kende de film een slechte opbrengst in het buitenland, waardoor Premium Rush hier meteen haar debuut maakt op Blu-ray en DVD.

Wilee (Josheph Gordon-Levitt) brengt zijn werkdagen door als fietskoerier en moet de gevaarlijk drukke straten van New York betreden om spoedeisende brieven en pakketten te bezorgen. Op een doodgewone werkdag wordt hem een ‘Premium Rush’ opdracht aangeboden: Een belangrijke brief dat snel op haar bezorgadres afgeleverd moet worden. Deze opdracht wordt hem moeilijk gemaakt door een onbekend persoon, die probeert te voorkomen dat de brief haar bestemming bereikt.

Premium Rush Still 02

De volgende onderdelen worden op een schaal van 1 t/m 10 beoordeeld: De film, de beeld- en geluidskwaliteit en de beschikbare extra’s.

De film (7/10)

Een film over een fietskoerier die snel een belangrijke brief moet bezorgen klinkt wellicht saai om naar te kijken, maar dat is het gelukkig niet! Dit heeft vooral te maken met de manier waarop de fietsscènes in beeld zijn gebracht: Doormiddel van strak camerawerk en een vlotte montage heb je als kijker echt het gevoel dat de fietskoeriers in een razend tempo de onveilige straten van New York doorfietsen. Het verhaal dient slechts ter ondersteuning voor de actievolle fietsscènes, maar vervult haar taak goed als bodem voor de smakelijke taart. De acteurs zetten een prima prestatie neer en hebben de meeste fietsscènes zelf uitgevoerd. Na het zien van Premium Rush krijg je de neiging om zelf de fiets te pakken en over de straten van je plaatselijke centrum te gieren. Je moet het dan stellen zonder de drukte van New York, maar dat is wel minder gevaarlijk!

Beeldkwaliteit (9/10)

De beeldkwaliteit van deze disc verdient wellicht de grootste pluim en behoort tot de absolute top van het Blu-ray assortiment. Als kijker wordt je getrakteerd op een haarscherpe weergave van de straten in New York en heb je daadwerkelijk het gevoel daar te zijn. Dit heeft niet alleen te maken met de vlekkeloze overzetting naar de disc, maar ook door het goede gebruik van 35mm filmcamera’s en de mooie kleurbewerking. Reflecties op auto’s, gezichtstexturen van personages en het asfalt van wegen: Alles laat zien waar Blu-ray toe in staat is ten opzichte van de verouderde techniek die wordt toegepast op een DVD.

Geluidskwaliteit (8/10)

De geluidsmixage is van een hoog niveau, maar behoort niet tot de absolute top. De film maakt goed gebruik van de positionering die mogelijk is met een 5.1 geluidsopstelling en plaatst je in het hart van de actie. De drukte op de straten van New York is hierdoor extra voelbaar. Auto’s verplaatsen zich over het gehele geluidsveld als de fietskoerier zich manoeuvreert door het drukke verkeer. Ook de bijkomende geluidseffecten bewegen zich effectief over dit veld heen. Helaas mist het geluid wat energie door de afwezigheid van sterke midden- en lage tonen, waardoor het geheel niet krachtig genoeg uitpakt.

Premium Rush Still 01

Extra’s (4/10)

Op het gebied van extra’s valt deze Blu-ray Disc hard op zijn gat. Er zijn maar twee film gerelateerde extra’s beschikbaar en daar ben je binnen driekwartier doorheen. Het eerste onderdeel (The Starting Line) vertelt o.a. over het ontstaan van de film en is behoorlijk emotieloos neergezet. Het tweede onderdeel (Behind the Wheels) sluit aan op het eerste en gaat dieper in op de acteurs, fietsscènes, visuele effecten, camerawerk, etc. Gelukkig is dit een best interessante kijk achter de schermen, maar kent deze een te korte speelduur.

Premium Rush viel bij mij verassend goed in de smaak. Dat zal vooral komen door mijn verwachtingspatroon, of beter gezegd: Het gebrek daaraan. Het is dan ook aan te raden om zonder verwachtingen deze film in je speler te stoppen. Je zult jezelf goed vermaken en niet snappen waarom je nog nooit eerder van deze titel hebt gehoord. Spreekt de film je toch niet aan, dan is deze Blu-ray Disc (ondanks de beperkte extra’s) alsnog de moeite waard door haar fantastische beeldkwaliteit en effectieve geluidsmix.