Review: Copper (Blu-Ray Serie)

• New York is prachtig in beeld gebracht
  • Afleveringen zitten goed in elkaar
  • Leuke extra's

• Het verhaal komt langzaam op gang

Het Britse BBC is al een tijdje actief in de Verenigde Staten, maar topseries werden er nog niet gemaakt. Werden inderdaad, want afgelopen jaar verscheen daar ineens Copper. Het verhaal van een politieagent in het New York van 1860. Komende week verschijnt de serie ook in Nederland op Blu-Ray. Afgelopen week was voor het bij mij thuis iedere avond Copper avond…

Copper vertelt het verhaal van Kevin Corcoran. Kevin keert terug van de burgeroorlog om dienst te doen als agent in het New York van 1864. Er kleeft alleen één probleem aan Kevin. Bij zijn terugkomst ontdekt Kevin namelijk dat zijn vrouw vermist is, en zijn dochter is gedood. Kevin zit dus met twee vragen waar hij in dit eerste seizoen van Copper antwoord op zoekt. Wie heeft zijn vrouw en wie is verantwoordelijk voor de dood van zijn dochter?

Kevin draait zijn diensten in de achterbuurten van Five Points in New York. In die tijd valt het te vergelijken met de sloppenwijken die we nu nog van veel Zuid-Amerikaanze steden kennen. Mensen zijn arm, werkeloos en leven tussen het huisvuil. De enige plekken waar voor de inwoners wat geld valt te verdienen is in de bordelen en in de cafés die de stad rijk is. Je kunt je voorstellen dat dit alles behalve nette zaakjes zijn.

Terwijl de serie start, komen we er achter dat Kevin een harde copper is. Eerst schieten, dan vragen stellen lijkt zijn motto te zijn. Dat kon toen nog ;-). Daarnaast gaat hij, net als twee Ierse collega’s, gebukt onder het alles behalve zuivere bewind van zijn leidinggevenden.

Copper wordt echt prachtig in beeld gebracht en doet qua stijl niet onder voor de vele andere shows die we momenteel uit Amerika kunnen zien. De BBC investeert duidelijk in het project, ondanks dat de show een beetje een trage start maakt voor wat betreft het verhaal.

De serie zelf bevat maar twee extra’s. Behind the Badge: The making of Copper en Rebuilding New York. Bij distributeur Dutch Filmworks begrepen ze dat dit niet genoeg is. In de verpakking vinden we dan ook een extra DVD met daarop de eerste afleveringen van vier andere series. Wat mij betreft een prima toevoeging aan het pakket.

Copper-Unboxed

Wanneer je met de serie start, merk je al snel dat de serie een probleem heeft. Het verhaal is goed, maar maakt een hele langzame start. Een start die op de Nederlandse TV misschien wel heel snel afgestraft zou worden. Het is dus even doorbijten, maar dan krijg je ook de beloning. Op dat moment kijk je terug op een seizoen van tien vermakelijke afleveringen en ben je toch nieuwsgierig naar het volgende seizoen.