Review: Crysis 3

• Waanzinnig mooie speelomgeving
  • Eindelijk weer eens tactisch spelen
  • Het Nanosuit blijft geweldig

• Wat hogere leercurve
  • Verhaal is niet zo episch als voorgaande delen

Tot nu toe is iedere release van de Crysis serie een geweldig succes voor EA en ontwikkelaar Crytek geweest. Zou dit derde deel van Crysis in staat zijn om de vernieuwende lijn voort te zetten? Één ding is zeker. Ook nu trekken we er weer in onze Nanosuit op uit.

Crysis 3 Screenshot 4

Het derde deel van Crysis neemt ons mee naar New York, de jungle van New York om precies te zijn. In de jaren voorafgaand aan het verhaal is New York afgeschermd in een biodome en overwoekerd door tropische planten. Het verhaal begint even daarvoor. Jij zit ingesloten in een hypermoderne cel en je wordt door jouw voormalig teamgenoot Psycho bevrijdt. De cel bevindt zich op een schip en samen baan je je een weg door de havens om de jungle van New York te bereiken.

Dit nieuwe New York is het werk van de Cell, een multinational die bezig is de wereld over te nemen en mede verantwoordelijk is voor de strijd met de buitenaardse Ceph. Terwijl je New York binnenloopt, kom je er achter dat Psycho moeite heeft met het feit dat jij nog wel een Nanosuit hebt, terwijl hem dat is ontnomen. Een gegeven waar je in jouw strategie rekening mee zal moeten houden.

Crysis 3 Screenshot 2

Tactisch spel

Ken je de eerdere delen van Crysis niet, dan kun je het globale idee van Crysis het beste vergelijken met dat van games als Batman Arkham Asylum of de Metal Gear serie. Waar je in normale First person shooters je best doet om het speelveld te bestormen en alles dat beweegt uit e schakelen, krijg je met je Nanosuit zoveel gadgets dat het handiger is om het speelveld eerst goed te verkennen. Jouw pak stelt je in staat om op afstand tegenstanders te scannen en zo een risicoprofiel op te stellen. Ook is het op bepaalde momenten mogelijk om turrets en andere dingen te hacken die je strategisch voordeel kunnen bieden voor het moment waarop je het gevecht aan gaat.

Dan is er tenslotte nog een uitgebreide hoeveelheid functies van je pak die je in kunt zetten. In de basis zijn dit de mogelijkheden om tijdelijk onzichtbaar of vrijwel onverwoestbaar te worden. Dit kost energie, maar die energie kun je terugwinnen door gewoon rond te lopen. Daarnaast zijn de functies van je pak gedurende het spel te upgraden waardoor je jouw pak echt naar eigen hand kunt zetten.

Crysis 3 Screenshot 1

Deze hoeveelheid functies in jouw Nanosuit brengt ook een nadeel mee voor nieuwe Crysis spelers. Je moet het pak namelijk echt even in de vingers krijgen. Gelukkig bevat de game eerst een trainingmodus waarin je het pak, de mogelijkheden en de knoppen leert kennen.

Ten slotte heb je ook nog een breed assortiment aan wapens ter beschikking. Het meest opvallende daarin is jouw nieuwe handboog. Deze boog kan worden uitgerust met standaard-, elektrische-, explosieve- en anti-tankpijlen. Hoewel een boog suf klinkt, is dit het enige wapen dat je af kunt voeren terwijl je onzichtbaar blijft. Een echt tactisch wapen dus.

Crysis 3 Screenshot 3

Hoewel je veel mogelijkheden hebt om het spel tactisch te spelen, is de AI in het spel ook niet te onderschatten. Loslopende tegenstanders vloer je met het grootste gemak. Het zijn groepen tegenstanders waar het lastig zal worden. Dit merk je al vanaf de start van Crysis 3. Op het moment dat de vijand door heeft dat je jouw aanval hebt ingezet, roept het versterking op en weet de tegenstander het speelveld weer helemaal om te gooien.

Grafisch

Grafisch zit Crysis 3 goed in elkaar. Loop je op het ene moment tussen de wolkenkrabbers van het metropool, sta je op het andere moment weer op een open vlakte. Het team van Crytek lijkt daarbij constant op de kleinste details te letten. Het is bijzonder om te zien waar onze Playstation 3 toe in staat is, dus ik kan alleen maar gokken hoe geweldig Crysis moet zijn op een high-spec PC.

Ben je de gemiddelde first-person shooter helemaal zat? Dan is Crysis 3 een zeer welkome afwisseling. Hoewel de bruut er nog altijd voor kan kiezen om het gevecht in te storten, haal je een enorme hoeveelheid voldoening uit het spelen van een tactisch spel. Hoewel het verhaal in dit derde deel niet zo episch is als in de vorige delen, maakt de gameplay alles goed. Now suit up! I’m going in! Again!