Review: Playstation All-Stars Battle Royale (PS3/Vita)

• Vernieuwende gameplay binnen het genre
  • Goed doordachte engine
  • Unieke arena's
  • Goede graphics
  • Perfecte samenwerking tussen PS3 en PS Vita

• Zwakke single-player

Ze zijn lief, ze zijn gehaat. Ze zijn mooi, ze zijn eng. Zij, zijn de hoofdrolspelers in alle bekende games van Sony Playstation. Zij zijn de helden, zij zijn de schurken. Zij zijn de hoofdrolspelers in Playstation All-Stars Battle Royale.

Nintendo heeft al jaren lol van het succes van Smash Bros. Natuurlijk wil Sony dit ook en met Playstation All-Stars Battle Royale lijkt Sony zo’n titel te hebben aangekondigd. Lijkt… inderdaad. Hoewel Playstation All-Stars Battle Royale een fighter is en ongetwijfeld door Smash Bros. is geïnspireerd, blijkt Playstation All-Stars Battle Royale toch een heel andere game. Playstation All-Stars Battle Royale blijkt namelijk alles behalve de funfighter die Nintendo heeft neergezet.

Playstation All-Stars Battle Royale speelt namelijk als de volgende Tekken of Dead or Alive. Net wat jouw voorkeur heeft. Daarmee is de game met name interessant voor de serieuze liefhebbers van fighters en kan deze met name voor hele jonge spelers soms wat lastig zijn om echt goed onder controle te krijgen. Het winnen van een gevecht zit namelijk niet in het op tijd trappen, maar het kiezen van de juiste combinatie van vechttechnieken. Het zit hem in de nuances.

Playstation All-Stars Battle Royale is een productie van Superbot. Een studio van Sony waar we nog niet eerder van hebben gehoord. Dat is niet vreemd, want de studio is speciaal opgezet om deze game te produceren. Natuurlijk met de hulp van de gevestigde studio’s in het portfolio van Sony.

De game zit namelijk barstensvol karakters uit alle Sony titels die we in de laatste jaren hebben zien verschijnen. Standaard bevat de game al 20 karakters om het gevecht mee aan te gaan, maar als je even wacht… komen er nog veel meer beschikbaar via DLC. De bekendste karakters zijn in ieder geval aanwezig.

De volledige cast bestaat uit: Big Daddy (Bioshock), Cole MacGrath (InFamous), Evil Cole MacGrath (InFamous), Colonel Radec (Killzone), Dante (Devil May Cry), Fat Princess, Heihachi Mishima (Tekken), Jak & Daxter, Kratos (God of War), Nariko (Heavenly Sword), Nathan Drake (Uncharted), PaRappa the Rapper, Raiden (Metal Gear Rising), Ratchet and Clank, Sackboy (LittleBigPlanet), Sir Daniel Fortesque (MediEvil), Sly Cooper, Spike (Ape Escape), Sweet Tooth (Twisted Metal) en Toro Inoue (mascotte van Sony Japan).

Hoewel je wellicht zou verwachten dat de arena’s ook rechtstreeks uit de diverse games van Sony zou komen, zijn de ontwikkelaars toch hard aan het werk geweest om unieke arena’s te bouwen. Ze lenen allemaal wel elementen uit bepaalde games, maar zijn toch stuk voor stuk uniek. Leuk detail daarbij is de interactiviteit in de arena’s. Zo is er een level met Hades waar deze god van de oorlog onder anderen pijlen op de arena afschiet. Wordt je geraakt, dan wordt je even verlamd. Het perfecte moment voor jouw tegenstander om toe te slaan. Optioneel is de interactiviteit trouwens uit te schakelen.

Naast dat de Arena’s onverwachte interactiviteit bieden, zijn het ook de healthbars die door Superbot onder handen zijn genomen. Deze zijn namelijk verdwenen. In plaats daarvan moet je punten opbouwen met succesvolle hits op je tegenstander. Hoe meer punten, hoe extremer de moves die je kunt maken. Door de punten van je tegenstander in de gaten te houden, kun je ook al een beetje aanvoelen wat, wanneer kan gebeuren. Handig ;-).

Natuurlijk leent deze game zich zeer goed voor multiplayer, maar hoe zit het met soloplay? Er zijn diverse modus beschikbaar, maar daarbij gaat het toch vooral om droog oefenen. De enige echte variant hierop is de Arcade modus. Hierin vecht je met alle karakters door hun eigen verhaallijn om ten slotte de eindbaas te verslaan. De verhaallijnen gaan niet diep en zijn veelal voorspelbaar. Toch is het een aardige start van de game.

Playstation All-Stars Battle Royale bevat dus ook een uitgebreide online en offline multiplayer. Je kunt met maximal 4 spelers in een arena vechten en dat kan weer een mix van Playstation 3 en PS Vita gamers zijn. Online, maar ook binnen jouw eigen WiFi netwerk. Twee DualShock controllers en twee Vita’s kan. Drie controllers en één Vita kan ook.

De verbinding tussen PS3 en PS Vita gaat trouwens nog veel verder. Je koopt namelijk beide versies in één keer. Voortgang wordt tussen PS3 en PS Vita gesynchroniseerd, dus of je nou onderweg speelt, of thuis achter de TV, elke gewonnen wedstrijd telt mee.

Mijn verwachting was een Smash Bros. ripoff, maar Superbot bewijst met de release van Playstation All-Stars Battle Royale tot veel meer in staat te zijn. We hebben het niet over een grappig vechtspel, maar over een serieuze fighter met een zeer goed uitgebalanceerde engine eronder. Grafisch zit het goed in elkaar en de samenwerking met de PS Vita is super. Het enige tegenvallertje? Ook Superbot heeft weinig diepgang aan de single player ervaring weten te toe te voegen. Een beetje het probleem van het genre als je het mij vraagt.