Picture of Roelof van Doorn
Roelof van Doorn

Review: FIFA 13 (PS3/X360/PC)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Sterk verbeterde AI
  • Keeper doet eindelijk zijn werk
  • Publiek is een stuk realistischer

THE BAD

  • Hier en daar kunnen spelers een stommiteit uithalen

Ieder jaar kijk ik er weer naar uit, het verschijnen van de nieuwe FIFA Football van EA. Dit jaar zijn we alweer bij de dertiende editie aangekomen. Grote sprongen maakt de titel al lang niet meer, maar de details die EA ieder jaar weer aan de gameplay toe weet te voegen blijven bijzonder.

AI

Laat ik meteen met de deur in huis vallen. In FIFA 13 draait het allemaal om de verbeterde AI. Spelers die eindelijk echt intelligent gedrag op het veld gaan vertonen. Spelers die eindelijk een beetje menselijk beginnen te worden.

Het bijzondere aan de nieuwe AI van EA zit hem in de nuances. Het gedrag van een speler is niet langer alleen afhankelijk van de positie waarin de speler zich begeeft. EA heeft de spelers namelijk in het echte leven geobserveerd waardoor je, op dezelfde positie, van een Messi een heel ander gedrag mag verwachten als van een Huntelaar.

Ook de rol van de keeper is door EA flink aangepakt. Net als in het echte spel, is de keeper nu echt de laatste linie. Was een mooi schot in het verleden voldoende voor een gegarandeerd punt, zul je nu merken dat de keeper echt verdedigend gedrag vertoont. Hierdoor worden de scores voor mijn gevoel een stukje lager, maar het plezier veel groter.

Met deze toevoeging begint FIFA 13 veel meer op een strategisch spel te lijken. Zelden was het namelijk zo belangrijk om de juiste spelers op de juiste plaats te zetten. Hierdoor wordt voor mijn gevoel een wedstrijd deels al voor aanvang bepaald. Ook het wisselen van spelers kan een enorm effect hebben op de uitkomst van een wedstrijd en het gedrag van het hele team. Nee, het haantjesgedrag van de Oranjespelers van vorig jaar zit er nog niet in, maar het komt wel heel dicht in de buurt.

Het aanpassen van de AI op dat van echte spelers leidt ook tot een ander fenomeen. De spelers reageren namelijk sneller op de bal. Ze doen veel meer hun best om even snel een vrije trap te nemen en de keeper zal nog sneller opstaan als de spanning erg groot is.

Hoewel de verandering in spelersgedrag groots is, en het spel enorm verbetert, zal ik niet zeggen dat dit geheel foutloos werkt. Het komt nog steeds weleens voor dat een speler een stommiteit uithaalt. Laten we dat vooral schoonheidsfoutjes noemen, want de totale verbetering van de AI is veel belangrijker.

Grafisch Geweld

Een vraag die ik mij bij iedere FIFA stel is: zit er grafisch nog vooruitgang in? Als het om de actie op het veld gaat, valt het reuzen mee. Ik zou zeggen, net zo goed als FIFA 12. Toch is er wel iets veranderd en wel de reacties van het publiek. Het is natuurlijk onmogelijk om te verwachten dat iedereen op de tribunes door jouw PS3 of Xbox in 3D wordt gerenderd. Daar is gewoonweg geen capaciteit voor. Toch lijkt het erop dat FIFA 13 meer animaties voor het publiek bevat waardoor de beleving realistischer is geworden.

Geluid

Als het om het geluid gaat, is het publiek zelfs nog actiever dan in voorgaande delen. Je zult merken dat de toeschouwers nog sneller beginnen met het uitjouwen van de scheids wanneer deze een twijfelachtige beslissing maakt. Kijken we naar andere elementen dan de toeschouwers, kan ik alleen maar zeggen: net zo goed als FIFA 12.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.