Picture of Giuliano Meraldi
Giuliano Meraldi

Review: Men In Black 3 (Film)

Met een sterke eerste film als basis, kon een tweede deel niet uitblijven. Helaas was dit deel niet om over naar huis te schrijven. Wellicht dat dit derde deel het wel verdient de kassa’s te laten rinkelen.

Eerlijk gezegd had ik Men In Black al aan de kant geschoven na het matige tweede deel. Aangezien het leuke (maar bij vlagen flauwe) eerste deel alweer stamt uit 1997 was het voor mij verrassend een trailer van het derde deel voorbij te zien komen.

Het verhaal speelt zich uiteraard weer af rond Agent J en K bekend als de Men In Black. Agent J (Will Smith) moet terugreizen in de tijd om te voorkomen dat zijn partner Agent K (Tommy Lee Jones en Josh Brolin) in het jaar 1969 wordt vermoord.

Op het eerste gezicht klinkt het idee van tijdreizen niet uiterst origineel, maar al snel wordt duidelijk dat dit gegeven een slimme zet is geweest van de makers. De eerste passage van de film is voor velen bekend terrein: Agent J en K maken korte metten met buitenaards tuig dat zich vijandig opstelt tegen onze mensheid. Als Agent J eenmaal in 1969 is beland, komt hij zijn partner Agent K tegen in zijn jonge vorm. Wat volgt is een uiterst vermakelijke rit met een goede chemie tussen deze twee hoofdpersonages. Dit is vooral te danken aan een ijzingwekkend goede acteerprestatie van Josh Brolin, welke een perfecte jongere Agent K neerzet en niet onderdoet voor Tommy Lee Jones. Ook met de humor zit het wel snor. De film kent genoeg leuke grappen om zelfs de meest chagrijnige persoon op aarde te voorzien van een glimlach.

Op Audiovisueel gebied valt er ook genoeg te beleven. De visuele effecten zitten goed in elkaar en het geluid geeft de film de kracht die het nodig heeft. Met een heerlijk tempo, goede acteerprestaties, goed werkende grappen en een slim in elkaar stekend verhaal heeft regisseur Barry Sonnenfeld zichzelf overtroffen. Deze elementen maken dit derde deel de beste van de reeks.