Review: Frogger Hyper Arcade Edition (PS3, XBOX 360, Wii)

• Soundtrack
  • Bezorgt je een nostalgische kriebel

• Repetitief
  • Framerate drops met meer kikkers
  • Grafisch ondermaats
  • Herhalende soundtrack!

Nu we grote titels als Mass Effect 3 en Max Payne 3 geserveerd hebben gekregen als Chinese rijsttafels weet Konami een toetje uit de koelkast te trekken met Frogger Hyper Arcade Edition en viert hiermee Frogger’s 30-jarige bestaan. Giuliano laat dit toetje lekker inwerken op zijn smaakpupillen…

Het is nu iets meer dan 30 jaar geleden dat de eerste Frogger het daglicht zag. Wat dit spel toentertijd een klassieker maakte, was zijn eenvoud. Het doel was om als speler je kikker een paar keer veilig thuis te brengen door een autoweg en een rivier over te steken, welke natuurlijk de nodige obstakels kent (zoals auto’s, krokodillen, etc.). Het spel werd simpelweg van bovenaf bekeken en werkte erg verslavend. Naarmate je een level hoger komt, stapelen de obstakels zich op.

Super Sized toetje

Wie dacht dat deze editie van Frogger simpelweg een remake is met opgevoerde graphics heeft het mis! Bij het starten van het spel werd ik werkelijk waar overrompeld door alle beschikbare Game Modes. Je kunt kiezen uit Tile Capture, Battle Royale, Lady Frog Rescue, Paint, Twin Frogger, Classic Frogger, Frogger Freak Out en Challenges, welke vaak valt te combineren met een Next-Gen, 8-bit, Hyper (lijkt op Tron), DDR Karaoke Revolution (not kidding!), Castlevania en Contra stijl en een bijpassend muzieknummer uit de Frogger Soundtrack. Ppphhhewww… Frogger is inmiddels uitgegroeid tot een Super Sized toetje!

Gekloond kikkertje

Althans dat doet het spel je denken. De Classic Mode kent gewoonweg de Frogger die we kennen, maar dan speelbaar in een Next-Gen mode of één van de bovengenoemde stijlen. Al snel kom je erachter dat vele beschikbare Modes gewoonweg variaties zijn op het klassieke Frogger en niets nieuws onder de zon te bieden hebben. Zowel Battle Royale, Lady Frog Rescue en Twin Frogger laten je hetzelfde level doorgaan met een extra doel erbij (strijd om de vrouwtjeskikker, bestuur twee kikkers tegelijk, etc.). Tile Capture en Paint voelen dan nog enigszins ‘anders’ aan, doordat het doel niet is meteen naar huis te gaan, maar tegels te veroveren of te verven (en dan naar huis te gaan). Frogger Freak Out zijn gewoonweg alle Modes door elkaar heen en Challenges zijn bepaalde Modes met een tijdslimiet en een verschillende moeilijkheidsgraad. Zo voelt het hele spel aan als een gekloond kikkertje en wordt het al snel repetitief. Weliswaar verlengt de houdsbaarheidsdatum iets als je sommige Modes met maximaal vier vrienden speelt, maar ik betwijfel of het lang leuk blijft.

Opkikker

Nee, van de nostalgische gameplay  moet deze editie van Frogger het niet hebben. Hetgeen mij het meest is bijgebleven is de catchy soundtrack. Het moest me zelfs hier en daar denken aan de soundtrack van Jazz Jackrabbit (ook zo’n klassieker!) en mixt meerdere stijlen muziek door elkaar. Dit geeft het spel enigszins een opkikker. Helaas helpt het daarbij niet dat als je eenmaal een muzieknummer hebt gekozen voor tijdens je speelsessie, deze herhaaldelijk wordt afgespeeld! Playlist anyone?

Frogger Hyper Arcade Edition is een toetje geworden waarvan de smaak gewoonweg te snel verdwijnt. Het is dat zoveelste ‘nieuwe’ toetje in de supermarkt die eigenlijk niks toevoegt op het bestaande assortiment. Het gaat hier dan wel om een game die via WiiWare, PSN of XBLA aangeboden wordt voor een zacht prijsje (€ 9,99), maar ook in deze prijsklasse zijn er betere games beschikbaar.

Cijfer: 4/10