Review: De Zen van Steve Jobs (Strip)

Dennis van Dijk beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• Originele tekenstijl
  • Vernieuwende blik op zijn leven
  • Leuke extra's

• Je moet al wel wat over de zakelijke geschiedenis van Steve Jobs weten om het verhaal goed te plaatsen

Soms krijgen we op de redactie items binnen die we echt meteen willen reviewen. De nieuwe strip “De Zen van Steve Jobs” is zo’n item. Gistermiddag viel hij in de brievenbus en gisteravond zat ik al met een wijntje op de bank door deze bijzondere strip heen te bladeren.

Uiterlijk

Een strip is een strip zou je zeggen, maar dat gaat niet op voor de Zen van Steve Jobs. Natuurlijk proberen de tekenaars ons met de voorkant van de strip te verleiden om hem open te slaan, maar het is niet alleen het plaatje dat mij wist te trekken. Het ontwerp van de cover is niet alleen ‘anders’ dan ik gewend ben, maar het gaat ook nog eens om een stevige hardcover. Je gaat dus al snel spreken van een stripalbum in plaats van een stripboek ;-).

Toch blijft het niet bij de keuze voor de hardcover. De pagina’s zijn namelijk gedrukt op mooi, stevig, gerecycled papier. Voor de druk hebben de ontwerpers gekozen voor zwart en maximaal twee andere kleuren. Afhankelijk van het deel van de strip dat je leest, veranderen deze kleuren. Je zou mogen zeggen dat de tekenaars hun best hebben gedaan om het levensverhaal van Steve Jobs en Kobun Chino Otogawa kleur te geven in plaats van de elementen in dat verhaal. Iets dat goed past bij de gedachte achter het verhaal.

Storyline

Ja, het verhaal dan eindelijk. De Zen van Steve Jobs is geen echte biografie. In plaats daarvan gaat het over de relatie tussen Steve Jobs en zijn boeddhistische mentor Kobun Chino Otogawa (je vroeg je zeker af waarom ik hem net noemde?).

Het hele verhaal in deze strip is non-lineair. Dat wil zeggen dat je heen en weer schiet tussen de verschillende mijlpalen in de carrière van Steve en de momenten die hij met Kobun beleefde. Om dit goed te kunnen volgen is het handig om te weten dat Steve naast Apple ook aan het hoofd heeft gestaan van een computerbedrijf genaamd Next, dat door Apple werd gekocht. Tevens moet je weten dat Steve aan het hoofd heeft gestaan van Pixar, de animatiestudio achter Toy Story die onderdeel vormt van Disney. Dat verklaart ook het belang dat de familie Jobs in Disney heeft. Weet je dit allemaal niet, dan is het wat lastiger om de sprongen in de verhaallijn goed te kunnen plaatsen.

Opvallend aan het stripalbum is de aanwezigheid van de nodige extra’s. Een leuk creatief idee van de ontwerpers achter de strip (Jess3). Zo vinden we aan het einde een uitgebreide uitleg hoe het verhaal tot stand is gekomen en welke invalshoeken gebruikt zijn. Tevens hebben de auteurs een verantwoording voor de feiten in het verhaal toegevoegd. Aan het einde vind je nog een echte “Making Off” waar zelfs de verschillende schetsen voor de cover te zien zijn. Leuk is dat de ontwerpers hier meerdere kleuren hebben gebruikt.

De Zen van Steve Jobs is een verassend verhaal. Het boek geeft een onverwachte blik in de denkwereld van Jobs en laat het belang van Boeddhisme als religie in het leven van Jobs zien. Tegelijk plaatst het zijn mentor, Kobun, naar voren. Een man waar we voor het verschijnen van dit stripalbum misschien wel nooit van zouden horen omdat ook hij een aantal jaar geleden is gestorven. De Zen van Steve Jobs zet mij in ieder geval aan het denken.

De Zen van Steve Jobs is geschreven door Caleb Melby en vormgegeven door Jess3. Het is een hardcover van 80 pagina’s en ligt sinds begin deze maand bij de boekhandel (ISBN 978 90 215 5230 9). De Zen van Steve Jobs kost €16,95.