Review: Ridge Racer Unbounded (X360/PS3/PC)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Korte laadtijden
  • Waanzinnig veel tracks
  • Burnout meets NFS

• Hoge moeilijkheidsgraad
  • Soms lastige controls

Schreven we onlangs nog over de release van Ridge Racer op de PS Vita, checken we vandaag de release van Ridge Racer: Unbounded op de grote consoles en natuurlijk de PC. De Ridge Racer games stonden altijd voor een heerlijke, snelle arcade ervaring. Met Unbounded slaat Namco Bandai een andere weg in. Als dat maar goed gaat…

Verhaallijn

Ridge Racer: Unbounded heeft een verhaal. Je maakt namelijk deel uit van de Unbounded. Een stelletje radicale racers die de stad op zijn kop zet. Hoe beter je rijdt, hoe hoger je in de rangorde van de unbounded komt te staan. Het verhaal klinkt wat oppervlakkig en dat blijft het gelukkig ook. Het verhaal vormt meer een kader waarin de gehele game zich af zal spelen. Je kunt het verhaal qua diepgang het best vergelijken met het verhaal in Need for Speed The Run.

De game speelt zich af in Shatter Bay, een stad verdeelt in zeven districten. Ieder district heeft een serie uitdagingen voor je die je vrij moet spelen om door te mogen naar een ander deel van de stad. Naast het vrijspelen van de stad, leveren goede races je ook nieuwe auto’s op die uiteraard net weer andere kwaliteiten bezitten.

Ridge Racer: Unbounded is een racer met nogal een hoog comfortgehalte. Het eerste dat mij opvalt, zijn de extreem korte laadtijden. De laadtijden zijn voor mij als racefanaat vaak de grootste bron van ergernis. Zeker wanneer ik een track opnieuw wil starten. Dat moet gewoon niet te lang duren en dat heeft ontwikkelaar Bugbear goed opgelost.

Dat ik het over het herstarten van een race heb is overigens niet zonder reden. Ridge Racer: Unbounded is een pittige racer. Waar de banen in de reguliere Ridge Racer series uit enkel rechte stukken en bochten bestaan, zijn de banen in unbounded pure chaos. Je loopt met grote regelmaat het risico op frontale botsingen met allerlei objecten. Zeker wanneer je racet om de koppositie kan een frontale botsing voldoende reden zijn om de race te herstarten.

Ridge Racer: Unbounded is alles behalve een realistische racer. Zo al je veelvuldig gebruik willen maken van speed boosts. Om deze te verdienen moet je driften, slippen en springen. Hoe radicaler je krijgt, hoe sneller de meter volloopt en hoe langer je kunt boosten. Een boost stelt je zelfs in staat om door muren heen te rijden en tegenstanders te laten crashen. Toch heeft al dit spektakel een keerzijde. Tijdens het driften en andere stunts is je auto een stuk lastiger te besturen. In mijn geval leidt dat tot een hoop onnodige crashes en dat is erg jammer, want voor de rest speelt Unbounded gewoon erg lekker.

Frag Attack

Naast de verhaalmodus, bevat Ridge Racer: Unbounded nog een eental gamemodus. De leukste daarvan is wat mij betreft Frag Attack. In deze modus is het de bedoeling om politieagenten te laten crashen. Dit doe je in speciale voertuigen en bij aanvang van deze races krijg je ook te horen hoeveel wagens je moet laten crashen. Ridge Racer: Unbounded legt de lat hierin wederom erg hoog, maar het is dan ook wel heel leuk om te doen.

The World

Een andere opvallende modus is The World. In The World kunnen jij en andere spelers wereldwijd hun eigen tracks en steden bouwen. Daarmee is Ridge Racer: Unbounded zonder twijfel één van de racers die je de meeste meters raceplezier aan zal bieden. Een schril contrast tot Ridge Racer op de PS Vita.

In de basis, is de editor behoorlijk simpel in gebruik. Je past blokken ‘stad’ aan elkaar om zo je track en stad vorm te geven. Daarna mag je los gaan op de attributen op de tracks zelf. Deze maken duidelijk het verschil tussen een aardige track en een geweldige track.

Sound & Graphics

De auto’s in Ridge Racer zien er strak uit en bij het crashen merk je dat de onderdelen prachtig los kunnen komen wat het spektakel verder vergroot. Toch zijn de graphics verder een stuk simpeler dan we van Ridge Racer gewend zijn. Is dat erg? Zeker niet. Weet je nog dat ik het over die snelle laadtijden had? Hoe meer detail in de omgeving, hoe langer het laden zal duren. Voor een snelle racer als deze kan ik persoonlijk prima leven met de wat simpele omgevingen.

Qua sounds past deze Ridge Racer prima tussen de andere delen van de serie. Ook deze Ridge Racer bevat weer een flinke hoeveelheid dubstep tracks. Hoewel ik normaal geen grote fan ben van deze muziek, past het wel erg lekker in het sfeertje.

Ridge Racer: Unbounded is alles behalve Ridge Racer zoals we de serie in de afgelopen jaren hebben leren kennen. Het is allemaal veel meer underground en minder ‘mooi’. De races zijn vaak erg moeilijk en vragen een zeker uithoudingsvermogen van de speler. Dat is misschien wel het grootste nadeel van de game. Heb je hier geen moeite mee, dan is Ridge Racer: Unbounded een game voor jou.