Review: Touch My Katamari (Vita)

• Eindelijk weer een leuke Katamari
  • Vorm veranderen brengt nieuwe mogelijkheden

• Weinig 'echte' vernieuwing
  • Te weinig levels

Japanners zijn gek op vreemde games, dat blijkt wel wanneer je voor het eerst een Katamari game speelt. Voor mij was dat Katamari Damacy op de Playstation 2. De game (die toen ook al onder de vlag van Namco verscheen) laat jou als prins met een superkleverige bal rollen met als opdracht om de bal zo groot mogelijk te maken. Je raadt het al, op het gegevenmoment rol je de wereld weg. Geniaal!

De bedenker van Katamari, Keita Takahashi, is een aantal jaar geleden bij Namco vertrokken met als gevolg matige Katamari games. Nu, in 2012, lanceert Namco Touch my Katamari op de PS Vita. Een nieuwe poging tot het bouwen van een goede Katamari game en dat lijkt te zijn gelukt.

Verhaal

In dit spel gaat het dus om een rare, plakkerige bol die we een Katamari noemen. Wanneer je met de bal gaat rollen, zullen objecten die kleiner zijn dan de bal eraan vastplakken. Hoe groter je katamari wordt, hoe groter de objecten die eraan vast blijven plakken.

Dit rollen doe je overigens niet geheel voor jezelf, maar voor de Kinf of All Cosmos. Hij slikt jouw Katamari’s in en transformeert deze in prachtige nieuwe planeten. Deze koning ziet er (zoals je mag verwachten) niet uit als de gemiddelde koning. Hij heeft een enorme kraag, maar draagt tegelijk een trainingspak waar je alleen Dries Roelvink in zou verwachten. Zijn gezicht is zwart/wit en door zijn kop loopt een rol vloerbedekking.

Uitdagingen

Tijdens het spel wordt je voorzien van een constante stroom nieuwe uitdagingen. Uitdagingen die we eerder ook al in andere Katamari games hebben gezien, maar gelukkig alleen een selectie van de leukste uitdagingen. Zo zal je bijvoorbeeld binnen een bepaalde tijd de Katamari tot een bepaalde grootte moeten rollen of moet jouw Katamari zo groot mogelijk worden terwijl je slechts 50 dingen op mag rollen.

Touch my Katamari maakt goed gebruik van de unieke besturing die de Vita te beiden heeft. Je kan namelijk met de analoge sticks rollen terwijl je met de touchpad (je kan ook het touchscreen gebruiken) op de achterkant de vorm van je Katamari kan beïnvloeden (normaal, breed, smal). Hierdoor kan je zeer snel en intuïtief spelen. Met name dat laatste brengt meer diepgang in de gameplay. Het helpt je bijvoorbeeld om door nauwe gangen te navigeren. Het aantal levels in Touch my Katamari is helaas wel wat beperkt. Namco heeft wel al een DLC aangekondigd.

Graphics en audio

Evenals haar voorgangers, is Touch my Katamari een bonte verzameling kleuren, muziek en objecten. De graphics van de werelden waarin jouw prins zich begeeft lijken erg simplistisch uitgewerkt en dat is niet vreemd. Er gaan zoveel objecten op jouw Katamari zitten, dat het geheel toch aardig wat rekenwerk is voor de Vita. Namco heeft plezier duidelijk boven vormgeving gezet en dat is al sinds de eerste Katamari game. Hoewel ik persoonlijk erg gecharmeerd ben van strakke graphics, heeft Namco hier een goede keuze gemaakt.

Qua audio zit Katamari bomvol knotsgekke tunes die je ook nog eens kan verzamelen. Voltooi je jouw opdrachten goed, wordt je beloond met snoep. Dit gebruik je om nieuwe tracks te unlocken. Verwacht ook hier geen diepgang, want ook hier bezuinigd Namco om een goede gameplay ervaring neer te kunnen zetten.

Touch my Katamari is wat mij betreft de eerste echt goede opvolger voor Katamari Damacy. Als nuchtere Hollander moet je misschien even door de vreemde vormgeving heenkijken, maar dan krijg je toch een aantal uren leuke gameplay voor je kiezen. Door de simpele besturing is het een spel dat iedereen moet snappen.