Desiree Bos
Desiree Bos

Review: Alan Wake (PC)

Desiree Bos beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

• Goed verhaal en een fijne sfeer, Spannend en je wilt het aan een stuk door spelen. Goed overgezet van XBOX naar computer.

• Vecht scénes zijn soms pittig.

Je speelt een beroemde thrillerschrijver genaamd Alan Wake. Door alle drukte en herkenning van fans in de grote stad New York! Besluit hij, om er tussenuit te gaan met zijn vrouw Alice. De vakantie vindt zich plaats in het kleine, rustige en natuurlijke dorp Bright Falls. Ze genieten erg van de rust, natuur en de aandacht voor elkaar. Tot dat het in eens, hele donkere nachten worden voor het koppel!

Springen voor de pc!

In 2010 kwam de langverwachte game Alan Wake uit. De bedoeling was, dat de game op de pc uit zou komen. Helaas ging dat allemaal niet door, en werd die specifiek voor de XBOX360 gemaakt. Nu ben ik al zo`n persoon die voor La Noire een PS3 koopt (ja hij is nu ook op pc uit, ik ben echt een pc gamer), omdat nou ook voor XBOX te doen zag ik niet zo zitten. Ik stond thuis helemaal te springen toen ik 16-02-2012 zag dat die uit was via Steam. Heb hem direct gekocht. Je hebt nu ook de kans om een Retail versie te kopen in de winkel, deze kan je verkrijgen onder een normale en een collectors editie. Bij beide pc versies, zitten de later uitgebreide versie van Alan Wake er standaard bij.

Nu weer terug naar het verhaal

Alan gaat samen met zijn vrouw, naar een schattig houten huisje. Waar ze hun eigen rust denken te kunnen vinden. Alice kan niet goed tegen het donker, dus alle lichten moeten eerst aangedaan worden, voordat zij naar binnen gaat. Eenmaal binnen, en nu ze eindelijk samen zijn. Ze krijgen een conflict en Alan gaat even alleen rond lopen, als hij terug komt. Hoort die Alice schreeuwen, hij rent naar haar toe. Het is al te laat! Dat is het begin van Alan Wake zijn nachtmerrie. Ik probeer zo min mogelijk over het verhaal te vertellen, vandaar dat het hierbij stopt.

Zaklamp als wapen!

Als je een bepaalde plek wilt bereiken, moet je echt door het donker, het bos door. In het bos vecht je tegen soort van menselijke gedaantes. Om je vijanden te verslaan, schijn je met je zaklamp op ze. Ze kunnen niet tegen licht. Verder heb je bijvoorbeeld de keuze uit het wapen vuurwerk en een pistool. De vechtscènes zijn soms best pittig, je moet snel kunnen reageren en je batterijen en kogels zijn beperkt in sommige scenes. Ik speelde hem met toetsenbord en muis, je hebt ook de mogelijkheid hem te spelen met XBOX controller voor de pc. Het is net wat je fijner vind, en waar je het beste in bent.

Grafisch

Volgens XBOXvrienden van mij, zijn ze stik jaloers op hoe het spel er op de pc uit ziet. Je ziet alles echt heel erg gedetailleerd. De gezichten zijn geen La Noire, maar toch irriteer je er niet aan. De belichting is erg goed geplaatst (zie screenshots).

Door het spannende verhaal wil je steeds verder spelen. De sfeer, uitstraling en de personages zijn goed geplaatst. Zelf vond ik hem wel eng, en schok zo nu en dan. Dat is voor mij een punt dat de game zeker werkt. De vechtscènes waren soms iets pittig, maar dat zie ik als een uitdaging.