Review: Forza 4 (X360)

• De nieuwe Rivals Mode is erg leuk
  • Verbeterde World Tour Modus
  • Leuke implementatie van Kinect

• Slechts 5 nieuwe circuits
  • Nog steeds geen variabele weersomstandigheden
  • Credits zijn waardeloos geworden

Met Forza 3 wist Microsoft al een zo goed als perfecte racegame neer te zetten. Het directe gevolg was dan ook een enorme community van gamers die niet alleen veel tijd aan het racen zelf besteden, maar ook aan het pimpen en handelen in gepimpte auto’s. De vraag rijst dan ook, kan het echt nog zoveel beter? Op zoek naar het antwoord, speelden wij Forza 4.

Het Forza Gevoel

Zoals gezegd, was Forza 3 al een hele goede racing game. Wanneer je heel wat uurtjes in Forza 3 hebt gestoken, kan het ook niet anders dan dat je het idee krijgt dat het gros van de content uit deel drie één-op-één is overgezet. Dat klopt, bijna… De auto’s en de tracks in Forza 4 zien er namelijk een stuk beter uit dan in Forza 3. Daarnaast bevat de game 5 nieuwe tracks en een berg TopGear content. De nieuwe tracks zijn de Hockenheimring, Indianapolis Motor Speedway, Infineon Raceway, en een fictieve genaamd Bernese Alps.

Van 3 naar 4

Ben je een Forza 3 racer, dan is de kans groot dat je behoorlijk wat uurtjes in de game hebt gestoken om zo jouw garage en reputatie uit te bouwen. Hoewel vrijwel alle auto’s uit Forza 3 ook in deel 4 zitten, is het helaas niet mogelijk om je account één-op-één over te zetten. Op basis van de gegevens van je Forza 3 account krijg je wel een bepaalde hoeveelheid credits en een aantal nieuwe auto’s toegewezen. Verder begin je met een schone lei.

World Tour Modus

Met de World Tour Modus vervangt Forza de oude Career Modus en dat deze aan vervanging toe was, dat merk je pas wanneer je met de World Tour begint. Hoewel het er in de World Tour modus nog steeds om gaat om het opbouwen van je carrière, ben je nu vrij om te kiezen met welke auto’s je gaat racen. Bij ieder circuit zijn verschillende races beschikbaar voor de een aantal auto’s die je in bezit hebt. Op die manier voorkomt de game dat je uren achter elkaar in dezelfde auto zit.

Ook de hoeveelheid auto’s die je tijdens het racen ontvangt lijkt omhoog te zijn gegaan. Hierdoor kan je jouw garage behoorlijk snel vullen. Het mooie daarbij is dat je iedere keer een aantal auto’s aangeboden krijt en daar één van uit mag zoeken. Race je meerdere ronden in een auto van één merk, dan heb je binnen no-time 100% korting op nieuwe onderdelen. Ook is het mogelijk om met Microsoft Points extra credits aan te kopen. Credits lijken hierdoor minder belangrijk te zijn geworden en dat zal voor diegenen die veel plezier beleefden aan het handelen in auto’s erg jammer zijn.

Het Racen

Genoeg over carrières en tuning, tijd om de baan op te gaan. Het mag gezegd worden. De banen en auto’s zien er niet alleen beter uit dan in Forza 3, ze rijden ook een stuk realistischer. Naast het werk aan de auto’s zelf, heeft het team achter de game ook de nodige verbeteringen in de AI van de tegenstanders gestoken. Hoewel er nog steeds domme fouten worden gemaakt, geven de betere tegenstanders echt weinig ruimte om in te halen en bij botsingen, verlies je ook nog eens meer snelheid dan ooit tevoren. Er ligt dus meer focus op de rijkwaliteit van de speler.

Laat dit je echter niet afschrikken. Forza bevat nog steeds veel optionele hulpmiddelen zoals de weergave van de ideale lijn en break-assist. Nieuw is dat je ook tijdens het inhalen en het maken van bochten directe feedback ontvangt over de kwaliteit van je racewerk. Ook als beginnende racer kan je hierdoor goede tijden neerzetten zolang je de lak van de tegenstander respecteert.

Online Racen

Ook de online ervaring van Forza is onder handen genomen. Zo kan je nu met maximaal 15 mensen tegelijk racen. Voorheen lag de grens op 8. Ook het vinden van online races lijkt een stuk makkelijker te zijn geworden. Nieuw zijn de Multi-class races. In deze modus vinden meerdere races van verschillende klassen plaats binnen hetzelfde circuit. Het kan dus goed zijn dat je in de remmen moet voor een trage tegenstander die nog in de bocht zit (hoewel het ook kan dat jij die trage speler bent). Dit voegt een hoop spanning toe.

Meer Online

Ook Forza 4 bevat weer een in-game storefront waar je jouw creaties aan andere gamers aan kan bieden. Daarnaast vind je er jouw foto’s en filmpjes die je weer via Forzamotorsport.net binnen kan trekken.

Top Gear

Het was groot nieuws, de samenwerking tussen TopGear en Forza, maar wat zien we daarvan terug? Behoorlijk wat om eerlijk te zijn. Zo is de intro door Jeremy Clarkson ingesproken en zullen diverse races op het testcircuit van TopGear plaatsvinden. De één wat minder serieus dan de ander natuurlijk. Verder is het mogelijk om je bolides in de studio van TopGear te plaatsen om zo wat leuke kiekjes te schieten.

Kinect

Forza 4 is ook de eerste serieuze racer met ondersteuning voor Kinect. Dit komt het beste naar voren in het bekijken van de auto’s in Forza. Met behulp van Kinect kan je letterlijk om je auto heen lopen. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld deuren open te zetten. Op een aantal punten zal Jeremy Clarkson zelfs commentaar geven. Kinect voert dan weliswaar geen essentiële rol in Forza 4, maar leuk is het wel.

Forza 3 was al heel goed, maar met Forza 4 weet Microsoft de volgende stap te zetten. Hoewel de toevoeging van vijf nieuwe tracks niet als heel bijzonder klinkt, is het geheel gewoon veel beter afgewerkt. Grafisch is dit misschien wel één van de mooiste games op de Xbox en ook wanneer je Forza 3 hebt, is het de moeite waard om naar Forza 4 over te stappen.