Picture of Daniel Schilling
Daniel Schilling

GamesCom Preview: Playstation Vita

Eindelijk was het dan zover, vandaag mocht ik op de gamescom met de Playstation Vita spelen. De Playstation Vita leek van tevoren voor mij reden om geen andere nieuwe PSP (die nu dus nog op de markt is) aan te schaffen nadat mijn oude gejat is. Waarom zou ik namelijk een nieuwe aanschaffen als binnen een half jaar een PSP 2.0 in de schappen ligt? Ik zal in een paar korte punten uitleggen wat ik heb gezien/gevoeld en aan het eind de conclusie trekken of ik het nog steeds het wachten waard vindt.

Thumbsticks:

Om maar met de deur in huis te vallen. De tweede thumbstick (zoals die ook op de PS3 controller te vinden is) is een hele verademing. Je kan heerlijk om je heen kijken. dit wordt dus niet meer door de camera zelf bepaald. Ik moet hierbij wel melden dat de thumbsticks niet in te drukken zijn (om te rennen of in te zoomen bijvoorbeeld). Dat neemt helaas wel nog steeds iets van een complete console-ervaring weg.

Grootte:

De PSP Vita is groot, een stuk groter dan de originele PSP in ieder geval. Hij is niet zo groot dat hij niet meer in je zak past, maar het is toch wel even wennen als je een oude PSP gewent bent. Het scherm is ook heerlijk groot, wat de game-ervaring alleen maar intenser maakt.

Touch:

De Touchscreen werkt heerlijk. Het was net alsof ik een Iphone aan het bedienen was, zo soepel ging het. De multitouch (meerdere bewegingen tegelijk om bijvoorbeeld in te zoomem bij een foto) is heel erg welkom, zeker als je weet dat de WiiU controller dit niet gaat hebben.

De Touchpad aan de achterkant werkt ook erg goed, alleen moest ik er wel aan wennen om soms met 1 hand de PS Vita los te laten om zo goed bij het touchpad te kunnen.

Beeld:

Ik kan hier erg kort over zijn. Het beeld is om van te smullen. Alles ziet er superscherp uit, veel beter dan de origine PSP. Het is een beetje te vergelijken met het verschil tussen een Iphone 3G en een Iphone 4G. En dan zijn er natuurlijk de graphics zelf. Ik heb heel veel close-up beelden gezien (inzoomen met een pistool bijvoorbeeld) en zelfs dan zag ik weinig gekartelde randjes. Inderdaad dus bijna PS3 niveau.

Kritiek:

Ik kan helaas niet alleen vol lof zijn, want helaas voelt niet alles goed. Zo is het namelijk vrij moelijk om bij de action buttons (kruisje, vierkantje, rondje, driehoekje) te komen. Deze buttons zijn ver naar boven geplaatst om plaats te maken voor de tweede thumbstick. Het kost vrij veel moeite om daar met je vingers bij te komen.

Wat ik ook mis zijn de twee extra schouderknoppen. Ik snap dat het niet mogelijk is om vier schouderknoppen te hebben, omdat ze van de PS Vita een dun apparaat willen maken die in je zak past, maar het mist net die knoppen die je het gevoel geven een controller voor een console in je hand te hebben.

Conclusie:

Om terug te komen op mijn beginvraag of ik het nog steeds het wachten waard vind, kan ik het volgende antwoorden. Ik kan nu zelfs nog minder goed wachten, want wat ik mijn handen heb gehad is naar mijn idee de echte volgende stap in de handheld wereld. In tegenstelling tot wat een ander bedrijf beweert met hun handheld met een 3D scherm waarvoor geen bril nodig is;)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.