Review: Sony HDR-PJ10E HD Videocamera

• Prima lens (29.8mm w)
  • 30X Optische zoom
  • 5.1 Surround opname
  • LED Beamer

• Geen HDMI Kabel
  • 16GB Opslagruimte

Met de HDR-PJ10E lanceerde Sony de alleskunner onder de videocamera’s. Hoewel de mogelijkheid om Dolby Surround opnamen te maken al een hele leuke feature is, valt de camera met name op doordat Sony er een LED beamer aan toe heeft gevoegd waardoor je de geschoten video’s meteen terug kan kijken.

Uitrusting

Sony levert bijna alles dat je bij de HDR-PJ10E mag verwachten. Een lader, afstandsbediening, Component kabel, een composietkabel en een USB verlengkabel. Nu hoor ik je denken, is het niet handig om er ook een USB kabel bij te hebben in plaats van een verlengkabel? De USB kabel zit in het handvat van de HDR-PJ10E verwerkt. Een slimme oplossing. Wat voor ons gevoel wel ontbreekt is een HDMI kabel.

Uiterlijk

Het uiterlijk van de HDR-PJ10E wijkt niet al te veel af van de gemiddelde Sony Handycam. Zelfs de Dolby Surround microfoon neemt niet opvallend veel plaats in. Het enige waar je hem echt zou kunnen herkennen is de opening voor de beamer die aan de buitenkant van het 3 Inch touchscreen zit.

Specs

De HDR-PJ10E bevat 16GB aan opslagruimte. Daarnaast is het mogelijk deze capaciteit met Memorysticks of SD(XC) kaarten te vergroten. Let er wel op dat de snelheid van de geheugenkaarten zeer hoog moet liggen wanneer je in Full HD gaat filmen. Verder is de camera voorzien van een Exmor sensor, een Sony Lens G met 30x optische zoom, 3 Inch touchscreen, een A/V R ingang, en koptelefoon-, microfoon-, HDMI- en USB uitgangen. De camera beschikt ook nog over een LED beamer.

Gebruiksgemak

Iedereen die weleens een camera heeft vastgehouden, moet in theorie met de HDR-PJ10E aan de slag kunnen. Alle basisfuncties zitten op logische plekken en vragen weinig ervaring en verdieping. Het terugkijken van je geschoten filmpjes kan wel wat omslachtig zijn. Wanneer je voor de afspeelfunctie kiest moet je daarna kiezen tussen gebeurtenis weergave, hoogtepunt Film en Scenario. Die eerste is een chronologisch overzicht op datum en dat is wat mij betreft alles wat je echt nodig hebt. De rest van het menu zit een stuk beter in elkaar waardoor je lekker snel kan navigeren.

De HDR-PJ10E beschikt over vier verschillende opnamemogelijkheden. Film, Foto, Vloeiende langzame opname en Golfopname. Die laatste twee modi zijn bedoeld voor de opname van slow-motion beelden. Dit hebben we onder anderen in het onderstaande review filmpje van de LaCie XtremKey gebruikt.

De LED Beamer

Natuurlijk willen we even appart aandacht besteden aan de LED beamer van de HDR-PJ10E. Hoewel de beamer zeer compact behuisd is, is de kwaliteit uitmuntend. Bij een beetje schemering is het beeld al redelijk goed zichtbaar. Via een schuif bovenop de viewfinder kan je de beamer scherpstellen en wanneer je op de beamer functie gaat kijken bedien je de camera met de zoom en fotoknop of met de afstandsbediening.

De HDR-PJ10E is een zeer compacte alleskunner. Full HD, Dolby Surround en een beamer in één. Het is dan jammer dat het geheugen met 16GB toch wat beperkt is. In Full HD film je er ongeveer een uurtje mee. Gooi je de opnamekwaliteit omlaag, dan kom je een stuk verder. Ondanks deze beperking kunnen we niet anders dan concluderen dat Sony weer een prima product heeft afgeleverd.