Review: Singstar Dance (PS3 Move)

Als reviewer zijn er momenten dat je vreest voor je leven. Het moment dat ik Singstar Dance in mijn handen gedrukt kreeg was daar één van. Nadat Gadgeteer Arjan schaamteloos meehuppelde op de beats van Dance Central, mag ik me nu overgeven aan Singstar Dance.

De Playlist

Bij een muziekgame is niet alleen de gameplay van groot belang, maar ook playlist van de game en daar zit Sony goed. Naast recente toppers (Lady GaGa – Poker Face, Black Eyed Peas – Shut Up) zitten er een aantal platen uit mijn jeugd (Shaggy – Boombastic, Ricky Martin – Living La Vida Loca) en de jeugd van mijn ouders (The Jackson 5 – I Want You Back, KC & The Sunshine Band – That’s The Way) in. Er is dus goed over nagedacht om een lijst samen te stellen voor de hele familie. Uiteraard is het ook mogelijk om nummers bij te kopen. In deze review zullen we met name op het dansen letten.

Zingen of Dansen

In Singstar Dance is het voor het eerst mogelijk om naast een rol als zanger, een rol als danser aan te nemen. Voor het zingen kijkt de game nog steeds naar toonhoogten om te bepalen of je het goed of slecht doet.

Bij het dansen is Singstar een stuk kritischer. De game let niet alleen op waar de Move controller heen beweegt, maar doet ook een stukje body tracking waardoor je de game niet makkelijk voor de gek kan houden. Het is mogelijk om met twee personen te dansen, maar daar bood onze beperkte huiskamer geen ruimte voor.

Wat ons meteen opvalt is het hoge niveau van het dansen. Waar je in veel dansgames een soort van training krijgt, gooit Sinstar je meteen voor de leeuwen. Zelfs op het makkelijkste niveau zijn de dansers moeilijk bij te houden. Waar de game bij het zingen keurig laat zien welke woorden er volgen, ben je bij het dansen echt volledig aan je lot overgedragen.

Vormgeving

De vormgeving is, zoals je van een Singstar game mag verwachten, tot in de puntjes verzorgd. Zelfs het doosje van Singstar geeft het gevoel dat je met een echte muziekgame te doen hebt. Op het scherm is het soms een ander verhaal. De oudere videoclips zijn uiteraard niet in HD opgenomen wat meteen opvalt bij de strakke UI graphics en zelfs op een 24” scherm (wat normaal is voor de meeste slaapmakers) is het schermpje waarin je jezelf ziet dansen zo klein dat het lastig is om goed te zien wat je allemaal fout doet.

Nee, ik ben geen metroman en een ritmegevoel heb ik al helemaal niet. Ritmegevoel heeft mijn vriendin wel en, misschien een beetje bevooroordeeld, ze kan best leuk dansen. Ook voor haar was het laagste niveau meteen al een hele inspanning om te volgen. Zingen is leuk, maar het dansen in Singstar Dance is gewoon te moeilijk. Schoenmaker blijf bij je leest. Koop Singstar omdat je een karaoke game wilt, niet omdat je wilt dansen.

Bekroonde Karaoke gameplay
Goede tracklist (voor ieder wat wils)
Prima vormgeving