Review: Dance Central (Xbox 360)

Soms als je aan een review begint, dan weet je het al. Niet om nou meteen over emancipatie te zeuren, maar er zijn games waar vrouwen over het algemeen gewoon beter op gebouwd lijken te zijn dan mannen. Vandaag bespreken we Dance Central voor de Kinect. Een game waarin dansen en ritmegevoel centraal staan.

Achtergrond

Dance Central is een game van Harmonix, een studio die grote naam heeft als het om muziekgames gaat. De studio bracht eerder al de Guitar Hero en Rockband titels op de markt. In tegenstelling tot de meeste games van Harmonix, heeft de studio ditmaal geen aparte accessoires hoeven te ontwikkelen. De Kinect alleen is voldoende.

Muziek

Een muziekgame moet uiteraard met een flinke dosis muziek geleverd worden. Standaard bevat de game een uitgebreide selectie van zowel moderne als klassieke dansplaten. Met klassiek bedoelen we uiteraard geen Back of Beethoven, maar bijvoorbeeld ook een Lipps Inc. Met Funkytown. Daarnaast is het ook mogelijk om de nodige nieuwe tracks en dansmoves te downloaden.

Bediening

De bediening van Dance Central wijkt licht af van dat van de Kinect games die we eerder deze week bekeken. Het idee om de hand voor een paar seconden op een menu item te houden om dit te selecteren hebben de ontwikkelaars zoveel mogelijk vervangen voor een verticale navigatie. De hoogte van jouw hand en een veeg naar het midden van het scherm zijn voldoende om een menu item te selecteren. Wat ons betreft mogen meerdere ontwikkelaars het op deze manier oplossen.

In de game zelf is het mogelijk om stap voor stap danspasjes te leren. Je krijgt een virtuele dansleraar (of lerares) die zo goed mogelijk probeert om jou de stapjes aan te leren. Bij mij bleek dat meteen een flinke klus te zijn. Wanneer je alle stapjes beheerst (of in ieder geval een groot deel) dan mag je een compleet nummer proberen uit te voeren. Hoe goed je het doet is bepalend voor de achtergrond waarin je danst. Uiteraard is het ook mogelijk om met meerdere spelers te dansen.

Ik moet trouwens toegeven dat ik de game in de ‘easy’ modus heb gespeeld en zelfs daar de game niet bij kon houden. Toch heb ik heel wat lol beleefd aan Dance Central. Ik kwam verder dan ik zelf had verwacht en de registratie van de Kinect werkt perfect. Ik kon de Kinect op geen enkele vorm van lag betrappen.