Picture of Daniel Schilling
Daniel Schilling

Review: MotoGP 2010 (iPhone)

We zijn inmiddels al halverwege het seizoen 2010 van de MotoGP. Om die reden had misschien niet iedereen deze iPhone game nog verwacht. Nu de applicatie er uiteindelijk is, is het natuurlijk wel belangrijk om te weten of het de moeite waard is om de game te spelen.

MotoGP 2010 is een zeer complete game. Alle 17 rijders van het seizoen zitten er herkenbaar in en ook alle 18 tracks van het seizoen zijn aanwezig. Heb je altijd al met Vallentino Rossi op het TT circuit in Assen willen racen dan is dit dus je kans.

Het is mogelijk om een heel seizoen of een opzichzelfstaande race te rijden. Vóór elke race kan je kiezen of je een kwalificatierace wilt rijden. Op deze manier kan je de baan verkennen en kan je een goede startpositie behalen. Sla je de kwalificatie over dan start je altijd op de laatste positie. De kwalificatieraces duren 5 minuten en dat is langer dan de meeste gewone races. Als je dus even snel wilt spelen, is dit geen optie. Je kan ook achievements halen waarmee je foto’s van rijders en banen vrijspelen. De game slaat jouw gewonnen prijzen op.

Door je iPhone naar links of rechts te kantelen stuur je de motor. Liggend spelen is dus echt geen optie. De motor rijdt en schakelt automatisch en dit werkt fijn. Als je links op je beeldscherm drukt dan remt de motor en als je rechts drukt dan gaat hij ineens een flink stuk harder (boost). Op Rooky niveau heb je de rem eigenlijk niet nodig en rij je aan één stuk door. Speel je op expert of legend dan zal je de rem wel hard nodig hebben, anders vlieg je er bij elke bocht uit. De boost werkt erg fijn. Als je deze gebruikt dan voelt het ook echt aan alsof je door de geluidsbarrière knalt, of in ieder geval gewoon heel hard gaat.

Wat geluid betreft kan ik kort zijn. De muziek is vrij standaard en geluiden van de motoren klinken vrij schel. Gelukkig een optie in de game om je eigen muziek af te spelen, dat maakt het racen een stuk leuker. Grafisch valt de game tegen. Het ziet er allemaal nogal blokkerig uit terwijl ik weet dat er meer uit een iPhone valt te halen. Ook zie je de baan voor je neus opgebouwd worden vanuit het niets waardoor je niet ver vooruit kan kijken.

Graphics: 5
Gameplay: 6,5
Geluid: 5