The Blacklist Seizoen 3 Blu-Ray

Review: The Blacklist Seizoen 3 (Blu-Ray)

• Het verhaal is een stuk sterker geworden
  • Acteurs zitten nog beter in hun rollen
  • Veel beter gebruik van de soundtrack om emotie toe te voegen

The Blacklist gaat over FBI agente Elizabeth Keen (Megan Boone – Family Games, Sex and the City 2) en haar relatie tot crimineel Raymond ‘Red’ Reddington (James Spader – Avengers: Age of Ultron, Stargate). Seizoen 2 sloot spectaculair af. In de laatste twee afleveringen zagen we hoe Keen transformeert van FBI agente tot eveneens gezochte crimineel.

Seizoen drie trapt meteen af met de manhunt die de FBI naar Keen en Reddington is gestart. Geen recap of niets, meteen actie. Hoewel Reddington de ontsnapping van de twee tot in de puntjes lijkt te hebben geregisseerd, komt er al snel een kink in de kabel. Hierdoor moet het duo ineens improviseren. Iets waar Reddington duidelijk niet van houdt. Bovendien blijkt Red’s bodyguard Dembe (Hisham Tawfiq – Dead Man Down, 30 Rock) verdwenen. In seizoen twee ontdekten we dat de band tussen Dembe en Red dieper ligt dan bij andere hulpjes van de topcrimineel. Daarmee heeft Red ineens twee personen waar hij voor moet zorgen.

De gemiddelde aflevering van The Blacklist bestond uit het oprollen van een topcrimineel met daaromheen een langere verhaallijn. Daarbij speelde het vooral om het mysterie van de band tussen Keen en Reddington. Keen is opgegroeid zonder moeder en paps werd al vroeg in seizoen één omgebracht door Reddington. Iets waar Keen aan het begin van het derde seizoen nog steeds geen weet van heeft. Daarnaast zijn er nog de spanningen tussen Keen en haar ex Tom Keen. In het tweede deel van seizoen twee werd de rol van Tom Keen ineens een stuk belangrijker en in het derde seizoen krijgt hij serieus veel speeltijd. Maar terug naar het verloop van de afleveringen van The Blacklist in seizoen drie. Met name in de eerste helft van het seizoen zien we dat het verhaal van Keen en Reddington toch echt de boventoon voert. Er zijn nog steeds topcriminelen die worden opgeruimd, maar dat is meer bijzaak geworden. Het gaat vooral om de vraag of en hoe Keen haar naam kan zuiveren en de mysterieuze organisatie Cabal kan opruimen.

Bij de meeste series praten we over een mid-season finale. Een cliffhanger midden in het seizoen. The Blacklist is traditioneel anders ingericht. Midden in het seizoen zit wel iets dat hierop lijkt, maar eigenlijk is de serie in derden geknipt. Dat kan prima want er zijn maarliefst 23 afleveringen. Qua lengte is een seizoen The Blacklist dus echt wel haar geld waard en door deze onderbrekingen op een derde van de afleveringen, blijft het geheel lekker spannend. Sterker nog, ik kijk alweer uit naar het vierde seizoen. Ook dit derde seizoen kent immers een enorme cliffhanger.

Iets anders dat opvalt, is dat The Blacklist ieder seizoen lijkt te groeien in kwaliteit. De verhalen worden beter en realistischer. Bovendien worden de soundtracks steeds indrukwekkender. Het team acteurs en de regie raken duidelijk meer en meer ingespeeld op de wereld van The Blacklist. Er is geen enkel teken van vermoeidheid.

The Blacklist in 4K

Nu is het inmiddels zo dat The Blacklist, een productie van Sony, in 4K wordt opgenomen. Al sinds het tweede seizoen. Niet vreemd gezien Sony traditioneel enorm haar best doet om zoveel mogelijk met de nieuwste technologie te werken. Ik heb een deel van het tweede seizoen in 4K gekeken op Netflix en vergeleken met de Full HD uitgave van het tweede seizoen op Blu-Ray. Wat opvalt is dat Netflix echt enorm veel compressie over de 4K versie heen gooit. Hierdoor stoor ik me echt aan artifacten en dergelijke in het scherm. Doordat de serie veel donkere scènes bevat, komt dit veelvuldig voor. Ondanks dat The Blacklist op Blu-Ray alleen nog in Full HD verkrijgbaar is, heeft dit mijn voorkeur boven 4K op Netflix. Gewoon omdat het beeld sneller reageert en meer details behoudt. Het beeld is gewoon beter. Wel zou ik het zelf leuk vinden als Sony met een 4K versie/HDR op de markt gaat komen.

Sony heeft haar best gedaan de fans op de nodige extra’s te trakteren. Er zijn verwijderde scènes, maar ook veel aandacht voor het stuntwerk. Leuk is de special over het maken van de strip van The Blacklist, die overigens niet in Nederland is uitgebracht. En we krijgen meer te weten over het karakter Aram. Ook hij staat sinds seizoen twee steeds meer in de schijnwerpers en begint een steeds belangrijkere rol in het team in te nemen.

Conclusie The Blacklist seizoen 3

The Blacklist laat ook in seizoen drie zien dat het nog steeds mogelijk is om een beter, spannender en dieper verhaal neer te zetten. De serie en de cast blijft groeien. Hierdoor zijn zelfs 23 afleveringen van 40~50 minuten niet genoeg om mijn honger naar meer te stillen.

The Blacklist seizoen 3 is nu te koop. O.a. via Bol.com.