Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

#TVOH, Backstage bij Vodafone

Vanavond is het alweer zover, de allerlaatste Liveshow van 2011 van The Voice of Holland in Hilversum. GadgetGear was bij de Liveshows en heeft van Vodafone een exclusief kijkje in de keuken mogen nemen, want dat The Voice niet de zoveelste talentenjacht is, dat blijkt in ons gesprek met Vodafone’s Brand Activation Manager Bas Redhead.

Samenwerking

TVOH is een Talpa-format dat samen met RTL succesvol op TV wordt gebracht. Vodafone is partner voor de digitale ontwikkeling van het format. De Thuiscoach app een wens van het hele team en zeer belangrijk voor Vodafone als sponsor van het project.

De Thuiscoach App

Het idee voor de app is in een vroegtijdig stadium ontstaan, maar het uitwerken van het concept met alle betrokken partijen was een complex proces. Het startsein voor de productie van de app werd slechts 6 weken voor de opnamen van de Blind Auditions gegeven. Met de lancering van de thuiscoach app is The Voice voor het eerst een compleet interactieve ervaring geworden en deelname is gratis, zolang je een Android of iPhone smartphone hebt.

In de productie van de Thuiscoach app zitten drie fasen. Voor elk type show brengt Vodafone een update van de Thuiscoach app uit. Nu, tijdens de Live Shows, gebruiken we de derde versie van de app. Dit is tevens de laatste versie.

Alleen Thuiscoach op Android en iPhone

Natuurlijk vroegen wij waarom de app niet beschikbaar is op BlackBerry en Windows Phone toestellen. Hoewel beiden een klein marktaandeel hebben, is BlackBerry nog altijd zeer populair onder jongeren, een belangrijke doelgroep voor de show. Bas gaf aan dat dit op advies van IceMobile was (de makers van o.a. Appie en ontwikkelaars van de Thuiscoach app). Het is een keuze geweest op basis van technische specificaties van deze toestellen en de hoeveelheid gebruikers in Nederland.

IceMobile is niet het enige Nederlandse bedrijf dat zich met de app bezig houdt. Ex Machina, ook uit Amsterdam, regelt namelijk de technische verwerking van alle gegevens op de achterliggende databases. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om de sentimentmeter te gebruiken. Deze verwerkt real-time de feedback van alle actieve gebruikers en geeft het resultaat meteen weer op tv en online.

De Thuiscoach en Talpa

Dat de thuiscoach niet alleen een bijzonder project was om op tijd af te krijgen blijkt wel aan de kant van Talpa, de producent van de show. Talpa heeft bijvoorbeeld haar productieproces voor de show aan moeten passen omdat in de Blind Autitions op het laatste moment de resultaten van de Thuiscoach App gemonteerd moesten worden waarna ze meteen uitgezonden kon worden.

Appnormaal Succes

Dat de app een groot succes is, blijkt wel uit de cijfers van Vodafone. Tijdens de eerste Liveshow was de app al 500.000 keer gedownload en had deze 250.000 actieve gebruikers (de helft download hem dus wel, maar gebruikt de app niet regelmatig).

Internationaal

The Voice doet het zo goed, dat Talpa de show in veel landen heeft weten te verkopen, iets dat voor Vodafone als multinational van groot belang kan zijn. In ieder land waar de show verkocht wordt, mag de lokale Vodafone als eerste beslissen of ze als sponsor met de show meedoen. Dit kan natuurlijk niet altijd. In het Verenigd Koninkrijk is de show bijvoorbeeld verkocht aan de BBC en dat is een publieke omroep. Sponsoring op TV is daar dan ook niet mogelijk.

Waarom!?

De laatste vraag die we stelden, was waarom Vodafone zich zo actief met de show bemoeit. Bas gaf immers zelf al aan dat de naamsbekendheid van Vodafone in Nederland op 98% zit. Vodafone ziet The Voice dan ook voornamelijk als project om de mogelijkheden van mobiele diensten mee te demonstreren. Dat is meteen de reden waarom de Thuiscoach app gratis en door alle mobiele gebruikers gedownload kan worden. Het gaat om de gebruikservaring. Dat The Voice als format ook belangrijk is, is te zien in de vele manieren waarop The Voice terugkeert in de uitingen van Vodafone. Denk daarbij niet alleen aan de reguliere reclames van Vodafone, maar ook aan de vele Vodafone shops waar Vodafone een redroom heeft ingericht.

Of Vodafone volgend jaar weer aan The Voice mee zal doen bekijken ze op dat moment, maar het is wel waarschijnlijk als we Bas mogen geloven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.