Microsoft wist Xbox populair te maken met haar exclusieve Halo games. Nintendo had dat niet echt. Hoewel, er waren natuurlijk de Metroid games. Waarvan 18 jaar geleden het laatste deel verscheen. En natuurlijk zijn die veelvuldig opnieuw uitgebracht. Na acht jaar ontwikkelen en twee developers te hebben versleten staat er dan eindelijk een deel 4… en voor Metroid Prime 4: Beyond mogen we dan ook best een beetje ontzag hebben. Want deze game cobineert Halo vibes met Nintendo creativiteit.
Dit is de wereld van Metroid
Metroid draait al sinds het begin om de superheldin Samus Aran. Een intergalactische supersoldaat die in staat is om te veranderen in een spaceball en zo door de kleinste ruimtes kan navigeren (en aan aanvallen ontsnappen). Eat that, Masterchief!
Metroid Prime 4: Beyond
De wereld van Metroid Prime 4: Beyond moest meer open worden. Dat is duidelijk. Na een wat lange intro, weet je dat je speciale items moet gaan verzamelen. De volgorde, die bepaal je zelf. En gaandeweg wordt je beter en handiger. Vanuit een redelijk repetitieve en niet al te spannend vormgegeven woestijnhub bepaal je zelf jouw route. De pret zit duidelijk elders. Namelijk in de tempels die je gaat bezoeken om verder te komen. Al merken we ook daar, dat de leveldesigners qua ontwerpen niet heel veel variatie bieden. Laat staan een ‘open’ wereld.
Maar even terug naar die intro. Je wordt op een planeet gezet waar een aanval van Metroids gaande is. De ontwikkelaar leert je al snel alle knoppen van de Switch gebruiken. Scan dit, scan dat, schiet dit, schiet dat oh… en schiet ook op vijanden. Het voelt een beetje alsof iedere knop gebruikt moest worden vanuit Nintendo en haalt zeker in het begin de vaart er wel uit. Maar mijn eerste gevoel was een flashback naar de eerste Halo game die ik speelde op mijn Xbox One. Het ziet er allemaal prachtig uit en speelt fantastisch. Overigens is dit ook zo ongeveer het enige moment waarop je lekker buiten speelt. De actie verplaatst zich al snel, zoals boven genoemd, naar tempels.
En daar zit al snel de hook voor meer. Want naarmate je extra krachten verzamelt, worden oude tempels weer een stuk interessanter. De completionist komt in me op en kijkt of de puzzels nog slimmer en sneller op te lossen zijn. En hey, die boss kende ik nog niet. Metroid Prime 4: Beyond is niet schokkend anders qua gevoel dan eerdere delen, maar wel prachtig. Het verhaal is niet indrukwekkend, maar dekt de lading goed genoeg.
Gameplay
Qua gameplay zal het voor de nieuwkomer even wennen zijn. Er komt veel op je af en de eerste bossbattle kan misschien wat onbegrijpelijk overkomen. Want juist daar stopt het ’tutorial’ deel een beetje.
De developer moest duidelijk veel nieuwe krachten toevoegen aan Samus. maar… die heb je lang niet allemaal keihard nodig. De meeste uitdagingen los je op als bal of met je reguliere armkanon.
Grafisch; je krijgt de keuze
Wil je een extreem vloeiende beleving, of speel je het spel liever met de mooist mogelijke graphics. Dat is nogal bepalend voor de framerate van de game. Gelukkig krijg je als gamer die keuze meteen vanuit het systeem.
Conclusie Metroid Prime 4: Beyond
Nintendo heeft er lang over gedaan om een nieuwe Metroid neer te zetten. Heel lang. Misschien wel te lang. Want met deze beleving had de serie al jaren een sterkere vuist kunnen maken tegen Halo van Microsoft… Mits het leveldesign wat toffer was geweest. Halo laat zich ook echt wel sturen in de levels, maar daar bevatten de levels qua design wel heel veel afwisseling. Deze game heeft dezelfde vibes, maar voelt gewoon niet helemaal af zo. Jammer, want dit had echt heel ‘wouw’ kunnen zijn.
