Het was toch een beetje een verrassing. De hele industrie leek te verwachten dat, toen Warner Bros. Discovery zichzelf in de etalage zetten, Paramount het bedrijf zou kopen. De ideale overname voor de eigenaar van SkyShowtime om een hele harde vuist te maken richting giganten Disney+ en Netflix. Maar niets is minder waar. Het is Netflix dat het grootste bedrag op tafel legt.
Netflix heeft namelijk een flink contentprobleem. Nu bijna heel Hollywood over is op het streamingmodel van Netflix, moet iedereen aan de lopende band nieuwe films en series uitbrengen om kijkers vast te houden. In het verleden nam Netflix bij iedereen content in licentie. Echter besloot het jaren geleden dat het goedkoper was om zelf content te gaan produceren. Daarmee liepen bedrijven als Disney en Warner veel geld mis. Het startsein voor die studio’s om zelf ook over te stappen op eigen streamingdiensten.
Een ander probleem is dat Netflix flink heeft lopen trekken aan de bedragen die het uit haar leden haalt. Niet alleen door abonnementskosten te verhogen, maar ook door actief account sharing tegen te gaan. Een model waar anderen ook langzaam aan op volgden. Echter, die hogere kosten moeten ook steengoede content vertegenwoordigen. Dat redt je niet alleen met het zoveelste seizoen van Stranger Things.
Met deze overname trekt Netflix een berg content naar zich toe. Al is de payoff dat het alle klanten van HBO Max los gaat laten. Want als de content van Warner Bros. Discovery ook standaard al op Netflix staat, zal het voor streamers niet heel interessant zijn om vast te houden aan een dubbel abonnement.
Dat laatste is iets waar Warner ook al last van had. Het trok de streamingdiensten van HBO en Discovery twee jaar geleden al samen om een hogere prijs voor HBO te kunnen vragen. Daarbij verloor het toen ook al de leden van Discovery+. Echter was het aantal leden in HBO veel groter, waardoor dit ruimschoots goedgemaakt leek te worden in de hogere abonnementskosten van de dienst.
De vraag is nu of Netflix in staat is om haar abonnementskosten verder te verhogen en op die manier meer te verdienen dan wanneer het HBO Go gewoon in leven zou houden zoals die dienst nu in de markt staat. En daarmee hoeven we er dus niet blindelings vanuit te gaan dat we met een abonnementje minder zitten in 2026 als we echt alles willen kunnen blijven streamen.