Dé mascotte van de Xbox was altijd dé Master Chief. Geen schattige Mario, Sonic of Sackboy, maar een stoere soldaat. Halo behoorde tot de beste sci-fi shooters en was voor veel consumenten een prima reden om voor de console te kiezen. Die exclusive is nu niet langer exclusief. Maar komt ook naar PlayStation, waar online gamen tegenwoordig goedkoper is dan bij Microsoft. Een nieuwe stap naar winstgevendheid, maar hoe pakt dit uit op de lange termijn?
De lancering op PlayStation 5 zal een remake van de eerste Halo ooit worden. Daar voegt Microsoft wel drie nieuwe prequel levels aan toe. Het spel zal de titel Halo: Campaign Evolved meekrijgen. Naast PlayStation 5, krijgt hij ook een release op PC en Xbox. Met ondersteuning voor Crossplay. Dus op alle platformen, kan iedereen tegen elkaar spelen. Microsoft is hiermee het eerste platform dat afstand doet van het idee van exclusieve spellen en daarmee gamers zelf de keuze laat maken wat het favoriete platform is. En dat kan weleens heel goed uitpakken voor Sony en Nintendo die onderling nog steeds vasthouden aan hun exclusieve karakters. SEGA, zoals velen weten, bouwt al jaren geen hardware meer en gaf na het stoppen met hardware, ook haar exclusieve content aan zo veel mogelijk andere hardwarebouwers. Immers zat daar nog veel geld voor de Japanners.