TikTok heeft een nieuwe mijlpaal bereikt in Europa. Het videoplatform bereikt inmiddels 200 miljoen Europese gebruikers. Dit terwijl zowel Amerikaanse platformen als Instagram, Google met YouTube Shorts en Snap zich volledig op dezelfde doelgroep van het Chinese videoplatform richten. Ten opzichte van vorig jaar is dit een groei van 25 miljoen gebruikers, terwijl er toch heel wat overheden zijn die het gebruik inmiddels ontmoedigen. In Nederland heeft TikTok 6,7 miljoen gebruikers per maand.
TikTok geeft aan dat inmiddels miljoenen bedrijven actief zijn op het platform, waardoor het bijdraagt aan het economisch klimaat in Europa. Het platform zegt er voor te zorgen dat deze nieuwe klanten bereiken die ze anders niet zouden vinden. TikTok zou in Nederland alleen al 6.000 banen ondersteunen en €629.000.000 toevoegen aan het bbp (bruto binnenlands product).
Marlene Masure, General Manager Content Operations Europa, zegt: “Onze Europese community wordt steeds groter, met inmiddels meer dan 200 miljoen mensen die regelmatig naar TikTok komen om zich te vermaken, nieuwe hobby’s of vaardigheden te leren en een inkomen te verdienen.”
“Naarmate onze community groeit, stijgt ook de economische, culturele en maatschappelijke bijdrage die TikTok levert aan het ecosysteem van Europa. Van nieuwe doelgroepen in contact brengen met kunst, tot het inspireren van een nieuwe generatie lezers en het laten groeien van kleine bedrijven. TikTok draagt op een positieve manier bij aan talloze verhalen.”
“Op TikTok zijn ideeën uitgegroeid tot carrières, passies tot succesvolle bedrijven en niche-interesses tot bloeiende communities. Ik wil de meer dan 200 miljoen mensen in Europa bedanken die TikTok maken tot wat het vandaag is.”