20250816 193532
Foto van Rajesh S. Chaitram
Rajesh S. Chaitram

Review: Scuf Envision Pro

Rajesh S. Chaitram beoordeelde namens GadgetGear de Scuf Envision Pro met 4 sterren.

THE GOOD

  • Comfortabel algemeen ontwerp
  • Effectieve Omron-switches
  • Toegankelijke uitgebreide configuratie via iCUE
  • Automatische profielen per game via iCUE
  • Drie profielen op de controller zelf op te slaan

THE BAD

  • Geen bluetooth-connectiviteit
  • Niet-vervangbare batterij
  • Plaatsing SAX-knoppen
  • Prijzig

De doorontwikkeling van de controller is iets wat al jaren een enorme uitdaging blijkt te zijn. Na de generatie Xbox 360 en Playstation 3 is de basis qua knoppen en sticks onveranderd gebleven. Verschillende pogingen zijn gedaan met de toevoeging van extra knoppen en het switchen van de feel van knoppen om de layout te verbeteren. De Envision Pro van Scuf is nog zo’n poging.

envision pro stl gry 10

De Envision Pro is een controller die ontworpen is voor PC-gebruik en de Playstation-knoppenlayout volgt met wat toevoegingen. Ondanks de duidelijke inspiratie op de Playstation-layout is de Envision wel volledig zelf ontworpen door Scuf, waar het meer eerder bestaande controllers aanpaste. Het verschil tussen de Pro en normale versie gaat over het gegeven dat de Pro-editie draadloos kan werken, aanpasbare analoge triggers heeft en een gripstructuur aan de achter-/onderzijde meegekregen heeft.

.

Sleutelpunten

  • Semi-modulaire opzet met vervangbare faceplate, d-pad en thumbsticks
  • 11 extra, opnieuw toe te wijzen knoppen bovenop de standaard controls
  • Mechanische knoppen
  • Switchbare triggers tussen digitale en analoge stand
  • Draadloze en bedrade connectiviteit
  • Corsair iCUE-integratie
  • Anti-Drift (Hall Effect) thumbsticks
  • Dimensies: 165 x 107,5 x 63,5 mm
  • Gewicht: 241 – 285 g (afhankelijk van de configuratie)

 

Uitpakken

Zoals we gewend zijn van Scuf komt de controller verpakt in een stevige verpakking. De doos is voorzien van een omdoos waar alle info op staat, terwijl de doos zelf netjes afgewerkt over komt. We vinden geen info over de milieubewuste toepassing van de vormgeving.

We vinden in de doos naast de controller verder de dongle, USB-A-naar-USB-C-convertor, een braided USB-kabel (~1,90 m), twee reserve sticks (convex, een lange en een korte), twee afdekplaatjes voor de SAX-knoppen (aan de zijkant) en twee afdekplaatjes voor de binnenste knoppen aan de onderzijde. Daarnaast wordt ook een gereedschap meegeleverd waarmee we de knoppen kunnen verwijderen.

20250714 143009

 

Uiterlijk, bouw en feel

Hoewel het mogelijk is de Envision Pro volledig zelf samen te stellen qua uiterlijk en gedrag van de knoppen, krijgen wij een review sample met een standaard samenstelling qua uiterlijk terwijl verder alle opties toegepast zijn rond de knoppen. Qua uiterlijkheden is verder de verlichting op te merken in de vorm van een strip en backlight op de vier profielknoppen.

20250813 162642

Wat ergonomie betreft, lijkt Scuf voor de Envision Pro gekozen te hebben voor een soort middenweg tussen de huidige Xbox en Playstation-controllers. We hebben het dus een beetje over de breedte en het gewicht van een Xbox-controller, maar de langere handvatten en stick-/knoppenlayout van de Playstationcontroller. Uw reviewer heeft sowieso geen moeite met de controllers van zowel het groene als het blauwe team, en ook deze middenweg lijkt prima te werken.

PS5-controller (customized, maar de vorm is hetzelfde) naast de Envision Pro

Naast het prettige vormconcept is de Envision Pro qua materiaal-afwerking voorzien van een combinatie van zacht aanvoelend plastic op de bovenzijde en rubberen grips op de handvatten, wat leidt tot een grip die goed aanvoelt tijdens langere sessies.

20250714 144002

De knoppen (schouderknoppen, triggers, ABXY-, SAX-knoppen en de D-pad) zijn voorzien van mechanische Omron-switches die ze laten klikken als een muisknop en de input directer te laten verlopen. Het is een beetje afhankelijk van je persoonlijke voorkeur of je dit prettig vindt. We vragen ons wel af of de silent-switches die je op sommige zakelijke muizen tegen komt geen optie waren. Hoewel het klik-geluid aardig gedempt wordt, hoor je het namelijk wel.

20250714 144137

Kijken we naar de bouwkwaliteit, dan is de controller prima samengesteld, al hadden we zeker van de triggers (P1 en P4) een wat consistentere feel verwacht. Doordat ze niet hetzelfde aanvoelen qua benodigde drukkracht wordt ook de ergonomie geschaad. Ook hebben we een rammeltje in de rechter SAX-knop.

De thumbsticks van Scuf bewijzen zich al jaren als een prima optie met genoeg grip door de toegepaste textuur. We hebben het over zgn. hall-effect-thumbsticks die gebruik maken van magneten in plaats van fysieke potentiometers waardoor je geen stickdrift-problemen zou moeten hebben.

20250814 160603

 

Programmeerbare knoppen

Zoals aangegeven heeft de Scuf 11 programmeerbare knoppen naast de traditionele inputs die op de meeste moderne controllers te vinden zijn:

  • Vier paddles aan de onderzijde: deze kunnen worden geconfigureerd voor de meest gebruikte acties, zodat je je duimen op de joysticks kunt houden.
  • Vijf G-toetsen: dit zijn programmeerbare macroknoppen die kunnen worden aangepast aan elke gewenste functie, van simpele sneltoetsen tot geavanceerde macro’s.
  • Twee SAX-knoppen: dit zijn knoppen aan de zijkant van de controller die met de wijsvinger kunnen worden bediend. Ze kunnen worden verwijderd als je ze niet gebruikt.

20250714 144036

De standaardinstellingen voor de vijf G-toetsen zijn: microfoon dempen, volume omhoog en omlaag, volume dempen en een eco-modus die de RGB-verlichting uitschakelt. Waar de meeste knoppen op zich wel nuttig zijn, gaven we al aan dat de merkten we dat de SAX-knoppen vervelend kunnen zijn.

20250714 144021

De Scuf beschikt over aanpasbare triggers zodat je ze zowel analoog als digitaal kan gebruiken. Waar de eerste handig is voor het variëren van het gasgeven in een racegame, wil je deze knoppen in een fighter waarschijnlijk gewoon digitaal hebben. Met een kleine schakelaar kun je de triggers switches tussen de twee modi. Dit werkt naar ons idee gewoon prima, al heb je er wel wat nagel voor nodig.

20250714 144227 Omdat deze switches in de analoge stand tijdens het indrukken onder de body verdwijnen, was er aardig wat nodig geweest om ze meer te kunnen laten uitsteken. Derhalve kunnen we leven met de gemaakte keuzes. De triggers voelen bovendien goed aan met een naar buiten gebogen signatuur ala de Xbox-controllers.

 

Gebruik

De vraag is of het concept met de Omron-switches en extra knoppen echt waarde heeft. Naast de test-games waarin we de controller wat kritischer konden bekijken hebben we Indiana Jones and the Great Circle helemaal doorgespeeld en de Envision Pro was hiervoor een prima metgezel gedurende deze geweldige game.

We hebben de controller verder laten proberen door wat serieuze gamers in onze omgeving. Waar uw reviewer (die vooral verhalende games speelt en casual Street Fighter 6) niet bijzonder onder de indruk was, had onze poel van serieuze gamers een louter positieve ervaring met de switchtoepassing. De reset is overduidelijk sneller dan met normale knoppen, de activatie an sich ook. Dit maakt snellere invoer mogelijk. Ook is het makkelijker een bepaald ritme in te brengen wat invoer van combinaties makkelijker maakt. Daarnaast was een meerderheid het erover eens dat het klik-gevoel gewoon beter aanvoelt.

Extra knoppen geven natuurlijk de optie om macro’s in te stellen, dus als je die gebruikt, hebben extra knoppen hoe dan ook een meerwaarde. Maar heb je er daar echt meer dan vier voor nodig?

Wat de SAX-knoppen betreft waren de meningen verdeeld. De meesten merkten net als uw reviewer dat bij intensieve gameplay de kans op onbedoelde invoer te groot is. Op zich is het geen probleem, omdat je ze uit kan zetten. Maar dat is in principe natuurlijk niet de bedoeling. Zeker bij fighters, waar je bijvoorbeeld een snelle combinatiebeweging moet ingeven met de D-Pad (voor een dragon punch in Street Fighter bijvoorbeeld; ➡️⬇️↘️➡️+👊), duw je de controller iets naar/in je rechterhand, waarmee je dus per ongeluk de rechter SAX-knop induwt wat een heel andere move tot gevolg heeft. Ze zitten dan dus echt in de weg, en ondanks dat je een los profiel kan aanmaken waarin de software automatisch die knoppen uitzet wanneer je een specifieke game opstart, stellen we nog steeds dat dit probleem een ontwerpprobleem duidt.

schermafbeelding 2025 08 16 230723

De triggers onder de controller zijn op zich een redelijk beproefd concept. Ze zullen voor weinig mensen echt in de weg zitten en het aantal keer dat je een onbedoelde invoer ermee ingeeft is zeer klein naar onze ervaring. Mocht dit voor jou anders zijn, dan kun je ze voor de specifieke game waar dit een probleem is, ook een ander profiel instellen. Ook kun je op de controller zelf drie profielen instellen waartussen je switched via de profiel-knop. Je kan dan bijvoorbeeld iets instellen waarbij je alleen de traditionele knoppen activeert.

De Envision Pro is geen goedkope controller. Bij Scuf (op de website) zelf begint hij bij 200 euro zonder BTW en verzendkosten. Onze configuratie kostte iets meer doordat we de grijze bovenplaat hadden en oranje accenten, waarmee we uiteindelijk inclusief BTW en verzending op rond de 245 kwamen. We zien op het moment van schrijven de controller echter ook in de Nederlandse retail voor 160 Euro in onze configuratie te koop is. Je kan hem dan niet voor een extra bedrag qua uiterlijk en overige details helemaal customizen, maar je krijgt wel 2 jaar garantie waar je bij Scuf zelf maar 1 jaar krijgt.

Hoe dan ook, laten we uitgaan van die 160 euro. Dan denken we dat we een prettige controller hebben, maar wel met de SAX-knoppen die in sommige games gewoon in de weg zitten en daarom weggelaten moeten worden. Dit terwijl je bijvoorbeeld juist voor fighters wel de nodige macro’s zou kunnen bedenken rond de uitvoer van special moves die voor minder geoefende spelers lastig in te voeren zijn. Je accepteert dus als het ware een soort beperking doordat het ontwerp minder ideaal is, terwijl je betaalt voor een controller waarvan je verwacht dat die deze feature te bieden had.

 

iCUE

ICUE is de suite waarin je al je Corsair-hardware kunt managen en daar hoort ook Scuf-hardware kennelijk bij (waar alles van Elgato bijvoorbeeld apart wordt gehouden).  Je moet er even voor gaan zitten, maar uiteindelijk zul je je weg wel vinden door de suite.

schermafbeelding 2025 08 14 213108

Bij mogelijke aanpassingen moet je denken aan zaken als het toepassen van sneltoetsen aan de opnieuw toewijsbare knoppen, het remappen van knoppen, het veranderen van het analoge gedrag van knoppen of het regelen van de kleureffecten van de RGB. Bekijk de screenshots voor de overige instelopties.

De instellingen zijn zeer toegankelijk ingegeven en we denken dat iedereen die er tijd voor neemt de controller helemaal naar de eigen voorkeuren moet kunnen instellen.

 

Connectiviteit

De Envision Pro werkt via een draadloze 2,4 GHz verbinding via de dongle dat het Corsair Slipstream lage latentie-protocol toepast (Scuf valt onder Corsair). Onze tests met Street Fighter 6 en Streets of Rage 4 bewijzen dat dit een zeer degelijke verbinding is die voor zelfs de meest veeleisende gamer zal voldoen. Ben je toch een stickler voor de bedrade norm, dan kun je ook gewoon de USB-kabel gebruiken.

De Envision Pro biedt helaas niet de optie om de controller via bluetooth te gebruiken. Dat is altijd wel handig als je je controller ergens naartoe mee wil nemen zonder angst te hebben de dongle te verliezen of vergeten, als je überhaupt de optie hebt deze ergens in te prikken. Uw reviewer neemt controllers graag mee naar de woonkamer en loggia om ze daar op een ander systeem te kunnen gebruiken en wil niet steeds de dongle overal in hoeven steken. Ondanks dat je via bluetooth niet aan de low-latency-prestaties van een Slipstream komt, kun je ook via bluetooth nog altijd een heel degelijke connectie hebben. Jammer dat Scuf dit extra stukje flexibiliteit niet biedt.

20250814 214922

 

Accu

De Envision Pro werkt helaas met een accu. De batterijen vervangen is dus geen optie (buiten DIY-oplossingen) en we moeten maar hopen dat Scuf voor een degelijke kwaliteit accu gekozen heeft bij het samenstellen van de controller en dat we niet over 3 of 4 jaar opeens naar een andere controller moeten kijken. We zien veel liever gewoon batterijen die we zelf kunnen opladen, snel kunnen vervangen om (draadloos) door te kunnen blijven gamen en na degradatie voor goed kunnen vervangen.

naamloos

De accuduur is best redelijk. We hebben zo goed als heel Indiana Jones and the Great Circle uitgespeeld in de ecomodus (dan brandt de RGB niet voortdurend) en hadden een ‘medium’ batterij over. Helaas communiceert iCUE de accuduur niet specifieker dan dit.

 

Conclusie

Alles bij elkaar hebben we een wisselend oordeel over de Envision Pro. De bouwkwaliteit is redelijk voor elkaar en de controller ligt prima in de hand. We zijn minder overtuigd van de SAX-knoppen en we hadden graag gezien dat de P1 en P4-triggers aan de onderzijde een wat consistentere ervaring hadden geboden ten opzichte van elkaar. Toch is de algemene ergonomie wel voor elkaar. De Omron-switches hebben duidelijk meerwaarde voor serieuze gamers terwijl de algemene feel ook gewaardeerd wordt. Dat de analoge triggers zowel in analoge als digitale stand te zetten zijn vormt eveneens een meerwaarde.

In iCue kun je de controller verder helemaal naar wens instellen. Dat betekent dat je de SAX-knoppen dus ook kan uitzetten voor specifieke games, waarmee ze geen probleem meer vormen, en indien gewenst kun je zelfs de fysieke knoppen zelf vervangen door twee afdekplaatjes die meegeleverd zijn. Of je dit moet willen aangezien je verwachtingen kan hebben deze knoppen ten allen tijde te kunnen gebruiken, is een afweging. En die zul je waarschijnlijk relateren aan de niet-geringe prijs van 160 euro (op het moment van schrijven).

Onderaan de streep is voor uw reviewer de Envision Pro een verhaal met twee zijden. In de basis is het een fijne controller. Een heel fijne controller zelfs. Fijne feel door de ergonomie en zachte afwerking, de goede thumbsticks en ondanks dat uw reviewer geen super toegewijde gamer is, kon deze na verloop van tijd ook de feel van de Omronswitches waarderen.

Toch is 160 euro veel geld voor een controller en dan wil je dat alles goed werkt; de SAX-knoppen geldt dat gewoon niet voor door de plaatsing.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.